*

Rubble

• 10361
Cerwin Vega XLS-215
« Gepost op: 15 juli 2017, 16:36:08 »
Na wat bezorg-geneuzel zijn ze dan vandaag eindelijk geleverd. Een pallet op de oprit en een wat oudere bestuurder van de vrachtsjees. Ik had willen vragen of de bezorgers tegen een kleine vergoeding de dozen naar boven wilden sjouwen, maar deze man was alleen en ik wilde hem dat niet aandoen. Ik had mijn plan al gemaakt voor de beklimming dus ik dacht dat lukt wel in mijn eentje. De dozen waren best groot en met 58 kilo ook niet licht. Het naar boven trekken over 2 halve wenteltrappen strandde bij trap 1, trede 4. Het karton waar ik mijn knuisten in  had, via 2 gaten die ik had gemaakt en versterkt met tape (slecht idee), scheurde als vloeipapier toen ik de vijfde trede probeerde te bereiken. Weer terug dus. Goede raad is duur op zo’n moment. Uitpakken dan maar, met kans op beschadigingen tijdens het klimmen. Ipv de trektechniek nu de duwtechniek. Treetje voor treetje. Weinig houvast met deze grote kasten. De bovenste reflexpoort bood uitkomst en met wat gevloek, geschreeuw, 2 liter zweet en een lichte beschadiging van mijzelf en een hoekje van de speaker stond (of beter lag) hij op de eerste verdieping. Nu nóg een trap. Dat lukte uiteindelijk na een lange uitpuf-/opdroogsessie ook. Nu de tweede speaker nog.  Ik bedacht me dat de trektechniek toch de betere was. Dus de andere doos voorzien van een ‘handvat’ van ducttape. Flink stevig en ook rondom vastgetaped. Die scheurde bij de tweede trede al af, dus ook die ging daarna maar op de beproefde manier naar boven. Ik zal de details besparen maar na een uur stonden ze allebei boven. Mijn T-shirt zeiknat en mijn trots ernstig gekrenkt. Wat dácht ik, die til ik wel even naar boven? 240 liter en 52,5 kg per stuk. Domste idee ooit. Afijn ze staan er nu, dus wel lekker gelukt..

Wat heb ik tot nu toe zoal gedraaid:

Dire Straits, Brothers in arms
Hmmm, valt wat tegen, saai,  een tikkie gedempt lijkt het. Ik had me al voorbereid op een lichte terugval in geluid. Maar je hoopt van niet natuurlijk. Ze zijn echter vers uit de doos dus gewoon stug doorluisteren en kijken wat er gebeurt. Het klinkt zeker niet slecht, maar er zijn ook geen opvallende pluspunten. Minder gedetailleerd en upfront dan ik gewend ben.

Dali CD 2
Een CD die ik vaak draai als er iets nieuws of anders in de set is. Komt al wat meer in de buurt van wat ik gewend ben. Ik hoor écht laag bij diverse nummers, met name bij Bo Stief Dream Machine met het nummer Heart. Overweldigend en de vloer lijkt mee te doen. Die even een paar keer hard gedraaid om de woofers wat losser te maken, als dat al mogelijk is. Het idee alleen al helpt.  Ik hoor wel dat de plaatsing even goed of zelfs iets beter is dan bij de vorige speakers. Wat dat betreft doet de ruimte ook veel goed, sinds de verhuizing is er spraken van een ‘soundstage’. In het vorige huis was dit veel minder.

Boris Blank & Malia, Magnetic Lies
Boris Blank klint altijd goed, vet geluid en goede productie. Er lijkt een iets rijp midlaag te zijn. De stem van Malia is wel erg mooi. Dat midlaag komt zo nu en dan terug en als het niet weggaat met het inspelen (nog steeds ben ik het er niet mee eens maar ik hoor het nu zelf, of dénk het te horen), is het denk ik niet heel lastig te vinden en weg te nemen. INspelen geloof(de) ik niet in, maar het lijkt er nu wel sterk op dat er iets gebeurt gaandeweg. Ze gaan echt beter spelen.

The Scene, Brand
Mooi, de rauwe stem van The Lau komt lekker dichtbij. De bekkens en snare die in het langaam opbeouwende nummer steeds meer aanwezig zijn komen heftig door en van de eerdere mufheid is weinig meer over. Prachtig nummer overigens waarbij de tekst voor meerdere uitleg vatbaar is. Ik stel me er vaak zijn eigen strijd tegen kanker bij voor, al weet ik dat dit nummer ruim voordat dat bekend werd al gemaakt was. 

Andreas Vollenweider, White winds
Tingel tangel muziek pur sang.  De hoge tonen van de harp komen goed door. Dit is het eerste stukje muziek op vinyl en klinkt verrassend goed. Ook bij AV is de productie altijd in orde en in de zachte stukken met panfluit hoor je de ijspegelachtige hoge tingeltjes superduidelijk. 

Azoto, San Salvador
Bas kick klinkt heel lekker en veel groter dan voorheen. Nu klinkt het echt zoals het moet. Droog en puntig. Super lekkere disco sound, beter dan al mijn andere setjes die ik heb gehad,

Herman van Veen, Signalen
De stem van Herman staat dichterbij dan anders, warmer, volwassener, echter. Heel plezierig om te horen. De toms van de drum klinken mooi rond en duidelijk geplaatst, de  kinderstemmetjes alsof ze echt op schoolplein staan. Bij het vrolijker stukje halverwege komen de blazers echt de kamer in. Mooi!

VCMG, Lowly en Zaat
Even de woofers nog wat verder losgooien. Lowly begint met een paar flinke lage uithalen, gevolgd door schrille hoge krijstonen. Altijd heel indrukwekkend op fors volume en nu helemaal. Het woofer oppervlak wordt volledig uitgebuit en met minimale beweging van de woofers gaat het akelig hard.

Eddie Vedder, Rise en Long Nights
Van de CD (OST) Into the Wild. De ukelele klinkt wat verder naar achteren dan de stem van Eddie maar wel heel fraai en vol detail. Je hoort de aanslagen waarna de snaren uitsterven.  De stem is warm en mooi. Het nummer Long Nights kan ik kort over zijn. Subliem. Alles zit er in. Mooie bas, weer die prettige stem van Eddie en het tokkelwerk. Alles heeft ook zijn plaats.

Over emotie en muziek gesproken, een ieder die zich verdiept in het verhaal van de jongen Christopher McCandless kan haast niet anders dan ontroerd worden door deze muziek.

Dire Straits, Private Investigations
Weer terug naar Dire Straits. De gitaar klinkt fabelachtig mooi. Weer een iets rijp midlaag. Ik denk dat ik op termijn toch iets moet gaan bijsturen met mijn Behringer DEQ 2496. De elektrische gitaar akkoorden halverwege het nummer zijn hard maar niet schel. Precies goed. Ook hier weer toms die de buik in beweging brengen. Cool!

Deftones, My Own Summer
Gitaren scheuren minder hard op normaal volume. Harder gaat dat beter, veel beter. En het kan echt oncomfortabel hard. Kickdrum doet echt “DOEMP” en snaredrum “TSANG”. De scheiding tussen instrumenten op dit toch wel lawaaierige werkje blijft in orde, hoe hard je het ook zet. De buren zijn thuis overigens dus op echt idioot niveau heb ik nog niet gedraaid.

Jane’s Addiction, Three Days
Iets meer ingetogen werk nu, althans het eerste deel van het nummer. Een meesterwerk van JA wat mij  betreft. Ik draai dit nummer niet heel hard, het tweede deel is vrij hard met heftige elektrische gitaren. Ik heb wisselend succes met dit nummer, de ene set doet het heel goed, de andere bar slecht. Ik luister met name of de stem van Perry Farrell binnenkomt. Dat doet ie. De gitaren die er bij 2 minuut 37 inkomen klinken goed in balans, dat kan soms wel eens dun en schel klinken. Hier niet. Ook de gitaarsolo verderop is heel mooi en zeker niet schel. Leuk is ook dat de baslijn tegen het eind heel herkenbaar blijft. Die verzuipt normaal gesproken makkelijk in de gitaarbrei.

Het is geen heel mooi opgenomen nummer, maar ik heb niet nog niet eerder zo goed gehoord (ja tijdens hun concert, maar niet thuis).

Snoop Doggy Dogg, Gin and Juice en Tha Shiznit
Natuurlijk onvermijdelijk met Cerwin Vega’s, een stukje hip hop.  Dr. Dre kan er wat van qua produceren, dit hele album klinkt als een klok. De bas in dit nummer is vet, gemaakt voor deze speakers. Niet veel aan toe te voegen, dit klinkt perfect. Tha Shiznit klinkt zo mogelijk nóg beter dan Gin and Juice. Onwijs veel detail, bekkens, snare, achtergrondgeluidjes, alles hoor je precies. 

Ik heb nog veel meer geluisterd maar ik wil er nog eentje benoemen. Een nummer waarbij wat mij betreft heel veel samenkomt wat voor een audiofiel van belang is.

Brendan Perry, This Boy
Heel veel elektronica een een bak laag krijg je over je uitgestort, de bijzondere en erg mooie stem van Brendan (beetje ‘crooner’ achtig ook wel), en heftige synth akkoorden. Het nummer start met een diepe baslijn met wat rimshots. Met een koptelefoon op hoor je dat elk rimshot onderbroken is. Via de speakers meestal niet. Met de CV’s hoor ik de onderbreking wel. De baslijn is best laag en komt er zonder enige moeite uit. Groots ook. Dan gaat Brendan zingen. Zo mooi. Warm en vol. Hij is in heel de kamer. De bekkens blijven herkenbaar tsjikken op de achtergrond. De speakers zijn groot, en klinken ook zo. Heel gemakkelijk spelen ze en de reserve is niet normaal. Ik heb verhalen gelezen van mensen met ruimtes van 70 m2 die met gemak de ruimte konden vullen met geluid. Ik geloof dat. Voor mijn 24 m2 is het ook overkill. Er gebeurt niet veel in het nummer maar de melancholie en treurnis druipt er van af, en neemt toe naarmate het nummer vordert. Ik krijg altijd kippenvel bij dit nummer maar nu stond het onder mijn ballen (excusez le mot). De fade out komt veel te vroeg en het liefst draai ik het opnieuw, maar nee, ik bewaar het voor later. Nog zoveel muziek weer te ontdekken. Heerlijke hobby!   

« Laatst bewerkt op: 15 juli 2017, 16:51:36 door Rubble »
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Re: Cerwin Vega XLS-215
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2017, 17:44:56 »
Ze bavallen dus goed, veel plezier met de spiekertjes  8)

*

Rubble

• 10361
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2017, 18:18:15 »
Dank je.  ;)
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

groovy.

• 11400
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2017, 18:38:48 »
Niet perfect voor alle muziek haal ik uit je recensie maar overwegend naar je zin klinkend.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Yamaha M2. Elipson 1404 Jerry mod.  Elipson  Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
 Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

Kennis is niet hetzelfde als wijsheid

*

minplus

• 7425
  • relax, don't do it
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2017, 20:13:55 »
Leuk.
have fun! :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Rubble

• 10361
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2017, 20:23:47 »
Niet perfect voor alle muziek haal ik uit je recensie maar overwegend naar je zin klinkend.
Klopt, maar dat was ook de verwachting.

@ Minplus, dat gaat lukken.  ;)

Rodney Dangerfield

*

a.b.

• 8683
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2017, 20:27:25 »
Herkenbaar, dat gemak van grote luidsprekers! Genietse.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Rubble

• 10361
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2017, 20:43:09 »
Herkenbaar, dat gemak van grote luidsprekers! Genietse.
Thanks. Nu alweer een tijdje op normaal luisterniveau. Roy Orbison. Mooi.

Rodney Dangerfield

*

a.b.

• 8683
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2017, 20:48:20 »
En geven ze bij lage volumes voldoende laag? Meer dan je gewend bent?

Toen ik nog met echt grote luidsprekers speelde die een zg low loss ophangsysteem hadden, hoorde ik dit daadwerkelijk beter gaan dan nu met subwoofers.

*

Rubble

• 10361
« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2017, 21:00:46 »
Nee voor mijn gevoel niet méér laag op lage volumes. Wel merk ik dat drums over de hele linie wat steviger zijn dan ik gewend was. Mijn zelfbouwers waren op alle vlakken kurkdroog. Deze spelen wat 'ronder'. Mogelijk ook omdat de woofers tot 240 Hz gaan, wat ik hoog vind. Bij mijn zelfbouwers gingen ze tot 90 Hz.

Rodney Dangerfield

*

Not Tubeless

• 2936
  • Zukke grote wappers jonguh!
« Reactie #10 Gepost op: 15 juli 2017, 21:51:06 »
Vet. Gewoon vet!!
If it got no swing, it ain't my thing...

*

Rubble

• 10361
« Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2017, 08:54:24 »
Vet. Gewoon vet!!
Yes. Ik ben er heel blij mee.  8)

Rodney Dangerfield

*

a.b.

• 8683
« Reactie #12 Gepost op: 16 juli 2017, 11:21:47 »
Nee voor mijn gevoel niet méér laag op lage volumes. Wel merk ik dat drums over de hele linie wat steviger zijn dan ik gewend was. Mijn zelfbouwers waren op alle vlakken kurkdroog. Deze spelen wat 'ronder'. Mogelijk ook omdat de woofers tot 240 Hz gaan, wat ik hoog vind. Bij mijn zelfbouwers gingen ze tot 90 Hz.

Heb je al een REW meting?

*

Benco

• 5541
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2017, 11:40:12 »
Ziet er gaaf uit en het klinkt nog eens leuk ook zo te lezen  , wat moet een mens nog meer ?
Fitnessen ??? Dat zat ook al in het pakket :-)

*

Rubble

• 10361
« Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2017, 14:59:22 »

Heb je al een REW meting?
Nee ik werk niet met REW. Enkelt Chromebooks hier in huis. Kan wel, dan moet ik een langere microfoonkabel hebben een een microfoon versterker dinges zodat ik hem aan de bejaarde vaste Windows PC 1 etage lager kan hangen. Ik ga eerst eens de Behriner er aan hangen en kijken wat ie met rose ruis doet op de luisterplek.

Rodney Dangerfield