*

Rubble

• 10176
Re: Cerwin Vega XLS-215
« Reactie #15 Gepost op: 16 juli 2017, 15:00:24 »
Ziet er gaaf uit en het klinkt nog eens leuk ook zo te lezen  , wat moet een mens nog meer ?
Fitnessen ??? Dat zat ook al in het pakket :-)
Dank je. En ik doe liever een ander soort gratis fitness dan deze dingen sjouwen.  ;D
"Gold fokken chains hang op my borskas.
Ruik soos Palmolive want dis waarmee ek my wors was."

Jack Parow

*

Rubble

• 10176
« Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2017, 15:01:57 »
De frontjes zijn er ondertussen af. Is geperforeerd metaal en alhoewel ik niet veel verschil waar kan nemen lijkt het me zeker niet bijdragen aan de klank. Dus eraf. Ook iets meer toe-in geprobeerd. Ze kruisen nu bij mijn hoofd wat de detaillering verbeterd.

Jack Parow

« Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2017, 17:04:59 »
Dat zijn flinke torens! :o Geniet ze  :angel:

*

Rubble

• 10176
« Reactie #18 Gepost op: 16 juli 2017, 17:52:06 »
Dat zijn flinke torens! :o Geniet ze  :angel:
Ja klopt. Dank je. Dat kleine rose ding, dat is een LP hoes.  ;D

Jack Parow

« Reactie #19 Gepost op: 16 juli 2017, 19:08:26 »
Nee voor mijn gevoel niet méér laag op lage volumes. Wel merk ik dat drums over de hele linie wat steviger zijn dan ik gewend was. Mijn zelfbouwers waren op alle vlakken kurkdroog. Deze spelen wat 'ronder'. Mogelijk ook omdat de woofers tot 240 Hz gaan, wat ik hoog vind. Bij mijn zelfbouwers gingen ze tot 90 Hz.

Ik heb hier een poosje gespeeld met Tannoy 15 DMT units in door Sylverstreak gebouwde GRF kasten.
Die woofers zijn toen ooit eens gemeten en kwamen tot iets van 9 khz als ik me goed herinner, gemeten zonder filter.
Die kasten waren al net zo extreem en wogen zo'n 300 kg per stuk.
Die hoefden toen gelukkig geen trappen op  ;D
Geniet er van, there is no substitute for cubic inches  8)

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Rubble

• 10176
« Reactie #20 Gepost op: 16 juli 2017, 21:07:26 »
Nee voor mijn gevoel niet méér laag op lage volumes. Wel merk ik dat drums over de hele linie wat steviger zijn dan ik gewend was. Mijn zelfbouwers waren op alle vlakken kurkdroog. Deze spelen wat 'ronder'. Mogelijk ook omdat de woofers tot 240 Hz gaan, wat ik hoog vind. Bij mijn zelfbouwers gingen ze tot 90 Hz.

Ik heb hier een poosje gespeeld met Tannoy 15 DMT units in door Sylverstreak gebouwde GRF kasten.
Die woofers zijn toen ooit eens gemeten en kwamen tot iets van 9 khz als ik me goed herinner, gemeten zonder filter.
Die kasten waren al net zo extreem en wogen zo'n 300 kg per stuk.
Die hoefden toen gelukkig geen trappen op  ;D
Geniet er van, there is no substitute for cubic inches  8)
Dank je. Dat genieten lukt heel goed tot nu toe.

Jack Parow

*

Wim72

• 1388
« Reactie #21 Gepost op: 16 juli 2017, 21:17:11 »
Citaat
"Geniet er van, there is no substitute for cubic inches"

Klopt mischien maar is het niet zo dat meerdere kleine woofers sneller reageren dan grote woofers?

*

suffeteun

• 14208
  • niets zo bizar als de werkelijkheid
« Reactie #22 Gepost op: 16 juli 2017, 22:49:08 »
Leuk verhaal en wat een megacoole speaker.Kom graag gauw eens langs met wat leuke muziek,om het in het echt mee te gaan maken. 8) ;)

« Reactie #23 Gepost op: 16 juli 2017, 23:11:56 »
Citaat
"Geniet er van, there is no substitute for cubic inches"

Klopt mischien maar is het niet zo dat meerdere kleine woofers sneller reageren dan grote woofers?

Cubic inches gaat over de afmeting van de kast, niet die van de unit.

Nog los van het feit dat dat dan geen puntbron meer is : nee, want in het geval van de 15 inch Tannoy unit met een
rendement van 100 db, hoeft die maar heel erg kleine uitslagen te maken / zie je die eigenlijk niet bewegen en kan
om die reden ook heel snel reageren.

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2017, 00:11:52 door Theo van Wermeskerken »
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #24 Gepost op: 17 juli 2017, 08:17:56 »
De aandrijving is ook veel sterker dan bij kleinere units mede vanwege die kortere slag. De spreekspoel kan daardoor ook korter worden uitgevoerd en bij gelijkblijvende draadlengte van de spreekspoel is de aandrijving dus sterker. Dat zou bij meerdere kleine units ook zo kunnen ontwerpen maar dan kom je in hele fragiele ophangconstructies terecht omdat de resonantiefrequentie laag moet blijven.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Wim72

• 1388
« Reactie #25 Gepost op: 18 juli 2017, 02:06:17 »
Meerdere kleinere woofers tenopzichte van 1 of 2 grote bied dus geen voordeel!

*

art

• 8856
« Reactie #26 Gepost op: 18 juli 2017, 18:02:32 »
Ik heb een paar jaar terug nog speakers gebouwd (nou ja, laten bouwen .....  m'n handen doen het niet meer) met 25 stuks 8 cm breedbanders in een vierkant.
In gesloten kastje ging dat easy to 40 Hz en zeer fraai geluid, met name zang, piano en viool opvallend natuurgetrouw. Géén filters uiteraard.
Uiteraard wel gevoed met een smak vermogen en DSP: Behringer DEQ2496 Ultra-Curve Pro.
Nadeel was dat dat slechts tot pakweg 100 dBA goed ging; grotere luidsterkten lukten niet in het laag door de limitering van de uitslag.

Voor de nieuwe eigenaar de zaak gelimiteerd op 80 Hz en een sub erbij met mooie Hypex plate DS2.0 (met fase controle!). Nu piept er max 115 dBA uit met een perfect geluid.   ;D
Inderdaad, ook die zang is perfect gebleven.
Z'n buren zijn verhuisd .....  ;)

*

Rubble

• 10176
« Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2017, 18:49:11 »
Ik heb net een test ceedeetje van Stereoplay gebruikt om eens te kijken wat het laag 'in room' doet. Bij gelijkblijvend volume lijkt er op het gehoor tot 28 Hz geen afval te zijn. 25 Hz is ook nog heel duidelijk maar lijkt ietsjes zachter. Bij 22 Hz is de koek op.

Laag zat lijkt me.

Jack Parow

*

a.b.

• 8454
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #28 Gepost op: 19 juli 2017, 22:10:09 »
Ik heb net een test ceedeetje van Stereoplay gebruikt om eens te kijken wat het laag 'in room' doet. Bij gelijkblijvend volume lijkt er op het gehoor tot 28 Hz geen afval te zijn. 25 Hz is ook nog heel duidelijk maar lijkt ietsjes zachter. Bij 22 Hz is de koek op.

Laag zat lijkt me.

Hoe hard zet je het dan?
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Rubble

• 10176
« Reactie #29 Gepost op: 20 juli 2017, 09:55:03 »
Gewoon op normaal luisterniveau. Er staat een hele serie testtonen op het ceedeetje, aflopend. Als je dan van de volumeknop afblijft kan je een beetje inschatten wanneer de afval begint.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2017, 09:56:39 door Rubble »

Jack Parow