*

morph

• 13015
Re: Elementkeuze Dual CS 731.
« Reactie #30 Gepost op: 5 augustus 2017, 14:51:38 »
De magneten bij een MC zijn een stuk sterker dan bji een MM en kan bij een metalen plateau problemen geven.
Nu bestaat er meer dan 1 metaalsoort, gelukkig...

*

Rubble

• 9846
« Reactie #31 Gepost op: 5 augustus 2017, 15:24:54 »
De magneten bij een MC zijn een stuk sterker dan bji een MM en kan bij een metalen plateau problemen geven.
Nu bestaat er meer dan 1 metaalsoort, gelukkig...
Precies, dus het zal dan ook zelden tot problemen leiden. Echter er zijn dus draaitafelfabrikanten <kuch>Pro-ject<kuch> die metaal hebben gebruikt gebruiken wat wel door magneten aangetrokken wordt.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

morph

• 13015
« Reactie #32 Gepost op: 5 augustus 2017, 16:12:23 »
De Pro-Ject debut heeft inderdaad een stalen plateau. En dat is van belang voor jernst.

Maar veel andere merken en modellen platenspelers hebben een metalen draaischijf. Daarvoor hebben zij verstandig gekozen voor een niet spontaan op magneten reagerende soort.
De opmerking dat MC-elementen en metaal niet samengaan is net wat te kort door de bocht.

*

geerd

• 4959
  • scheun ja
« Reactie #33 Gepost op: 5 augustus 2017, 17:34:22 »
even getest met een oude speler met ijzeren plateau zyx rs 30 02 zonder naald helaas maar wel nog met de naalddrager er onder gehangen plateau eraf blokje hout gebruikt voor de weegschaal op te zetten .
deze afgesteld op 1,9 gram plateau terug geplaatst weer gewogen en zuiver 1,9 gram zelfs zonder mat blijft het onveranderd .
lp erop zonder mat element afgesteld op 0,2 gr en op de lp gezet even blazen op het contra gewicht en het element ging zonder moeite van de plaat .
en vroeger waren er zo veel plateaus van ijzer geven ook geen problemen , lijkt beetje op een verkoper die niet zo op de hoogte was van het geheel .
komt tegenwoordig wel meer voor gebrek aan kennis bij de verkopers
les is more

*

morph

• 13015
« Reactie #34 Gepost op: 5 augustus 2017, 18:35:54 »
Is de door jou uitgeprobeerde draaischijf wel van "ijzer" (en dus be´nvloedbaar door magnetisme)?

"LET OP: De Debut Carbon DC heeft een stalen draaiplateau. Je kunt deze daarom niet upgraden met een MC-element, omdat de extreem krachtige magneet het element in de richting van de plateau zal aantrekken."

https://www.hifiklubben.nl/stereo/draaitafels/pro-ject-debut-carbon-dc-draaitafel/

Het zal ook wel uitmaken hoever de cantilever in het element steekt en dus hoe hoog het magneet/spoel-deel zich boven het plateauniveau bevindt om er door be´nvloed te worden. Kortom de bouw, oftewel het ontwerp, van het element kan daarbij het verschil uitmaken.

Het "extreem krachtige" zoals waarvan men op die site spreekt zie ik overigens niet zo in een vergelijk met het ook in een MM aanwezige magneet/spoel-deel. Of zie ik dat verkeerd?

*

geerd

• 4959
  • scheun ja
« Reactie #35 Gepost op: 5 augustus 2017, 19:34:20 »
ja is van ijzer gecontroleerd met een magneet en zonder de naald licht dit defecte element lager dan normaal .

is gewoon een verkoop verhaaltje in het verleden waren de meeste plateaus van ijzer gaven ook nooit problemen .
en pak eens een plaatje ijzer leg er een mat en lp op dan zul je merken dat je heel wat meer magneet nodig hebt als er in een elementje zitten .
ze doen net of zoon mc je de sleutelbos uit je zak trekt werkelijk is dat zelfs een m3 moertje van ijzer niet eens blijft plakken .
dat is met zijn 0,6 gram al te zwaar denk je toch niet dat die kracht door een lp en mat op een afstand van enkelen mm nog enige invloed kan uitwerken .
volgens de element bouwers is het met een open mc element niet meer dan 10% meer dan een mm of gesloten element .
en de magneet hoeft niet sterk te zijn menig mc is zelfs lager dan de mm omdat de op te wekken spanning lager is
een element mc hi output is iets meer dan een mm omdat dezelfde spanning moet worden opgewekt dan een mm terwijl de beweging minder is .
het enige waar door magnetisme problemen op zoude kunnen treden is een dd speler omdat de door de motor opgewekt veld erg sterk is .
een MI element zou daar het meeste last van kunnen hebben wat resulteert in een brom toon .
dat helen verhaal lijkt mij dus een verkoop truck en zoals tegenwoordig wel met meer dingen als het op internet staat is het waar .
helaas leert de praktijk wel een iets totaal anders 
les is more

*

B. Gehakt

• 7295
  • Ik post niet op woensdag.
    • Suzy Wong
« Reactie #36 Gepost op: 5 augustus 2017, 19:39:28 »
Het lijkt mij ook een geweldig verkoopverhaal: Je kan niet met een MC element spelen op onze draaitafel.
Wat die gelikte lui van de marketing allemaal niet verzinnen tegenwoordig ...

*

geerd

• 4959
  • scheun ja
« Reactie #37 Gepost op: 5 augustus 2017, 19:56:24 »
je ziet dat verkeerd meneer ik zou voor die 100 euro meer dat acriel plateau kopen  dan kan u ook een mc gebruiken .
of met andere woorden dan verdien ik meer
zelfde als de garage meneer ik zou er licht metalen velgen onder zetten dan gaat de auto sneller ,alleen gelooft niemand dat tot de anwb dat een keer zegt op het net dan is het zo en zo werkt het tegenwoordig
les is more

*

jernst

• *
  • 36
  • Naar techniek kun je niet luisteren
« Reactie #38 Gepost op: 5 augustus 2017, 20:00:26 »
Ik weet niet wat er van te denken. Zou een acryl plateau zoveel meer kosten qua productie? Je sluit meteen wel een range van elementen uit. Lijkt mij qua marketing niet zo handig. Maar goed, wellicht toch handiger om bij mm te blijven. Kost dus ook minder als mc, doorsnee gesproken. Voldoende upgrade mogelijkheden, toch. Heb de neiging om toch een ander element te proberen ipv een naaldupgrade.
Project debut Carbon met Ortofon OM 10  - project phonoboxSE SE2 - Musical Fidelity M1 Clic - M1 CDT - 2 x M1 PWR - Bluesound Node2 - Canton Carat 880.02

*

jernst

• *
  • 36
  • Naar techniek kun je niet luisteren
« Reactie #39 Gepost op: 24 augustus 2017, 15:21:01 »
Na lang wikken en wegen, nu besloten een OM 30 naald van LP Gear te bestellen. Is hun eigen vervangingsnaald. Is een stuk goedkoper als de orginele.
Project debut Carbon met Ortofon OM 10  - project phonoboxSE SE2 - Musical Fidelity M1 Clic - M1 CDT - 2 x M1 PWR - Bluesound Node2 - Canton Carat 880.02