*

Wim72

• 1310
Re: Versterker vergelijken
« Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2017, 17:43:50 »
Een soort vergelijking als deze en dan ook bekijken wat het extra vermogen van de SDA2400 toevoegt?

https://www.lexicommultimedia.nl/review/lyngdorf-tdai-2170-versterkerdac-en-lyngdorf-sda-2400-eindversterker-luistertest/

*

a.b.

• 8270
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2017, 18:14:59 »
Een soort vergelijking als deze en dan ook bekijken wat het extra vermogen van de SDA2400 toevoegt?

https://www.lexicommultimedia.nl/review/lyngdorf-tdai-2170-versterkerdac-en-lyngdorf-sda-2400-eindversterker-luistertest/

En dan objectief met een schakelkastje. Want zoals Lexicom (prima winkel overigens) test, kan ik het ook. Dat zegt me dus niet zoveel.
Adults with imaginary friends are just really old children

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Wim72

• 1310
« Reactie #17 Gepost op: 27 juli 2017, 18:27:12 »
Echt objectief luisteren kan alleen met eigen oren, eigen installatie in de eigen luisterruimte dat de zwaardere eindversterker iets toevoegt volgens hun test is leuk en beloofd wat maar is niets anders dan een aanwijzing mischien voegt het in uw test niks toe...
Met hoeveel luisteraars gaat u die test doen?

*

Dynky

• 525
  • be surprised, time after time
« Reactie #18 Gepost op: 27 juli 2017, 19:59:53 »
Ik kan het volume gelijkzetten met een meetmicrofoon en ik kan het volume gelijk zetten in de versterkers: de fabrikant heeft het verschil tussen de 2 in dB opgegeven.
met een meetmic krijg je het nooit gelijk, een microfoon meet een hoop omgevingsgeluiden mee die er niet toe doen en zo'n microfoon-uitlezing (de dB waarde dus) zie je meestal ook tijdens het meten continu fluctueren, maw één exact getal kan je daar haast niet van aflezen.

meest nauwkeurig en eigenlijk ook vrij eenvoudig voor een leek is met een digitale multimeter op de uitgang (zonder speakers aangesloten) meten als je een testtoon van bvb 1000Hz afspeelt (testtonen zijn er genoeg te vinden of zelfs gratis naar wens te genereren online)
je moet dan exact dezelfde spanning trachten te bekomen, dan weet je iig dat de uitgang(svermogens) van de amps netjes gelijk liggen.

ik weet uit ervaring dat verschillen van slechts 0,5dB voor sommigen echt wel waarneembaar zijn (ze vinden dan die van +0,5dB steevast 't best klinken, want zo werkt ons gehoor nu eenmaal, ook al heb je er geen idee van dat 'ie luider speelt), dus het belang van goed gelijkgetrokken volumes is niet te onderschatten.
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

3343 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

*

Opa Spylac

• 6150
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #19 Gepost op: 27 juli 2017, 20:17:54 »
Dat is wel het handige van die system switch, omdat je er zo snel mee kunt schakelen tussen A en B dat je het volume - gehoormatig! - nagenoeg gelijk kunt krijgen.

Voor mij was het een openbaring dat veel versterkers dan krek identiek klinken. In ieder geval het "standaard" Japanse vintage spul uit de jaren '70 en '80. Een Technics klinkt dus net zo mooi als een Luxman en een Luxman klinkt net zo lelijk als een Technics.
De enige versterkers waar ik verschil kon ontdekken - relatief gezien dan, want zo veel was 't nu ook weer niet - waren de Marantz 1060 en de Cyrus 2. Een iets ander geluid, niet slechter of beter, als je een paar minuten geluisterd heb ben je er aan gewend.

Wat veel uitmaakt voor je beleving van geluid(skwaliteit) is gewoon het volume waarop je het afspeelt.

Maar goed, dit is vintage, er is nadien veel veranderd en ik ben wel benieuwd of dat ook grotere verschillen zal laten horen.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Koen K

• 8746
    • Klarde und Happers
« Reactie #20 Gepost op: 28 juli 2017, 16:45:44 »
Als je maar goed dichtbij de speaker meet (20 cm of zo) is, bij een redelijk luisterniveau, de invloed van omgevingsgeluid te verwaarlozen—tenzij de buurman net zijn nieuwe machinegeweer aan het uitproberen is of iets dergelijks. Zo lang het meetsignaal maar flink (pak 'm beet een dB of 30) luider is dan het omgevingsgeluid zit je wel veilig.

Verder: ik ben benieuwd, Abel!
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2017, 16:47:24 door Koen K »

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself — and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

*

Wim72

• 1310
« Reactie #21 Gepost op: 1 augustus 2017, 12:12:18 »
Lyngdorf heeft al jaren een zeer verfijnd DSP/inregelsysteem maar nu komt Yamaha ook met een inregelsysteem op een stereo weergever afgeleid van hun multikanaalsreceivers.

YAMAHA R-N803D

https://www.hifi.nl/artikel/25790/Yamaha-R-N803D-netwerkreceiver-met-automatische-inmeting.html

*

a.b.

• 8270
« Reactie #22 Gepost op: 1 augustus 2017, 19:21:20 »
Er zijn heel veel versterkers met dsp. De topmodellen van mcintosh bijvoorbeeld.

*

Wim72

• 1310
« Reactie #23 Gepost op: 25 september 2017, 22:16:54 »
Heeft dit Lyngdorf vergelijkings experiment al plaatsgevonden?

*

a.b.

• 8270
« Reactie #24 Gepost op: 26 september 2017, 08:15:53 »
Nee, aangeboden schakelkastjes bevinden zich net even te ver weg. En zelf iets in elkaar knutselen doe ik ook niet.

*

groovy.

• 11221
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #25 Gepost op: 26 september 2017, 09:32:17 »
Ik heb wel een kastje waarmee je tussen twee versterkers kunt schakelen op 1 set luidsprekers,wel veel ls kabel nodig.
Er zit een beveiliging ingebouwd.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1404.  Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

*

a.b.

• 8270
« Reactie #26 Gepost op: 26 september 2017, 10:22:10 »
Dat is mooi! Wanneer ik bij je ben gaan we het even bekijken?

*

groovy.

• 11221
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #27 Gepost op: 26 september 2017, 10:53:08 »
Doen we :)
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Elipson 1404.  Elipson 1704. Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
Satin 117g. Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.