*

pimvim

• 556
levensduur van diverse kabels/links en speakerdraad van Kimber
« Gepost op: 27 juli 2017, 11:17:00 »
Ik heb een vraag/vragen  aan jullie:
Hoelang zou nu een interlinkmeegaan. Of blijven die een "levenslang" goed te gebruiken.

Ik heb wel gezien bij mezelf dat oude zilver speakerdraad gaat oxideren.Althans die worden helemaal bruin.Wat je weer ziet door de transparante kunstof huls/bescherming.Ik heb ook wel  zilver-speakerdraad van Super Cable  met blauwe kunstof huls, dat zal vanzelf op den duur ook gaan oxideren.
Maar waarschijnlijk zal ik dat niet zien aan de buitenkant.

Krijg je door dat oxideren nu een stuk slechter geluid? of zal dat meevallen.(dat denk ik zelf dan).

Ik heb de goedkopere oxiderende zilverdraad maar weggemieterd , want ik gebruik die toch nooit meer.

Nu vraag ik me af hoelang bv mijn eigen Kimber Hero interlinks "goed zullen blijven".En ik heb nog 1 van van den Hul.

Dat ze een klein beetje kwaliteitsverlies opleveren na bv 20 jaar dat hinderd me niets.

En hoe komt het met mijn Kimber speakerdraad de 8TC?

ben benieuwd en alvast bedankt voor jullie info.

met mijn gedachten ergens anders
ben ik altijd overal.

*

Bloom

• 609
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: levensduur van diverse kabels/links en speakerdraad van Kimber
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2017, 11:44:13 »
Zilveroxide is grijs en niet bruin. Als het bruin is, is het geen zilver maar ijzer en ben je bedrogen. Koperoxide is groen.
Koperoxide n ijzeroxide geleidt zeer slecht tot niet en moet vermeden worden. Zilveroxide geleidt heel goed en is geen probleem.
Je hebt geen zilver nodig voor audio. Ja, zilver geleidt iets beter maar dat is zo'n klein verschil met koper dat het absoluut onhoorbaar is.
De draad in zijn huls zou niet mogen oxideren. De contacten die je gebruikt om een draad op connectoren aan te sluiten kunnen wel oxideren. Meestal verwijder je dat door ze een paar keer in- en uit te trekken. Mocht het echt erg zijn, kun je de contacten vervangen of desnoods de hele interlink. Ik heb nog nooit meegemaakt dat luidsprekerdraad vervangen moest worden. Tenminste als dat 2,5 mm koper was: standaard elektricteitskabel.

*

art

• 8864
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2017, 12:15:30 »

Ik heb wel gezien bij mezelf dat oude zilver speakerdraad gaat oxideren.Althans die worden helemaal bruin.Wat je weer ziet door de transparante kunstof huls/bescherming.Ik heb ook wel  zilver-speakerdraad van Super Cable  met blauwe kunstof huls, dat zal vanzelf op den duur ook gaan oxideren.
Maar waarschijnlijk zal ik dat niet zien aan de buitenkant.

Ja ..... dat 'zilver'draad.

Dat kreeg ik vroeger (2004) meegeleverd (2,5 mm2) bij een bestelling van halogeenspots in Duitsland. Werd keurig bijverteld dat het staal was en dus bijzonder treksterk. Kostte peanuts.

*

pimvim

• 556
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2017, 13:05:14 »
Even ter aanvulling.

Het is natuurlijk koperdraad, maar ik schreef zilver omdat het een "zilverachtige-kleur" heeft .
zilver is natuurlijk onbetaalbaar. ;)

verdere reacties .......graag!

met mijn gedachten ergens anders
ben ik altijd overal.

*

tito

• 9723
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2017, 13:15:03 »
Ja, zilver geleidt iets beter maar dat is zo'n klein verschil met koper dat het absoluut onhoorbaar is.

Vraag me af of dat wel zo absoluut is...  ;)

Normaal gezien gaan interlinks bijzonder lang mee, maar bij vaak verwisselen kan de afscherming (braided) of vrij stugge aders toch problemen
gaan geven.
Heb binnenshuis met luidsprekerkabel nog weinig roest gezien.
Zelfs niet met `n flink aquarium in de huiskamer.

*

Bloom

• 609
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2017, 14:17:37 »
Even ter aanvulling.
Het is natuurlijk koperdraad, maar ik schreef zilver omdat het een "zilverachtige-kleur" heeft .
Als het bruin roest, is het ook geen koper want dat oxideert met een groene kleur. En als het zilvergekleurd koperdraad was, zou de zilverkleurige coating van de koperdraden moeten voorkomen dat ze oxideren. De hamvraag is in zo'n geval trouwens van welk materiaal die coating is? Want het zit er dik in dat die slechter geleidt dan de koperdraad zelf, tenzij het een echte zilvercoating zou zijn. Maar dan zijn ze doorgaans niet spotgoedkoop. Vandaar dat ik denk dat het om gewoon ijzer gaat: dat roest met een bruine kleur. Het beste wat je kunt doen is die interlinks in de vuilnisbak smijten.
Koop daarna dubbel afgeschermde interlinks met kwaliteitsstekkers en die bestaan uit gewone koperdraad. Zoiets kost echt niet veel: https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/6493/tulp-kabel-professioneel.html
De Kimber spullen kun je houden, die zijn doorgaans van goede kwaliteit.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2017, 14:20:10 door Bloom »

*

Leobus

• 517
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2017, 17:48:38 »
Zilveroxide is niet echt zwart. Het is bruin/zwart. In dunne laagjes zou dat voor bruin aangezien kunnen worden. Zilveroxide is inderdaad geleidend, dus het is (zoals Bloom al zei) geen probleem.
Wat voor merk/type zijn de kabels eigenlijk? Ik zou ze nog niet direct weggooien.

Groet,

Leobus

*

richard

• 3828
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2017, 20:00:30 »
Even ter aanvulling.
Als het bruin roest, is het ook geen koper want dat oxideert met een groene kleur.
Zilveroxide is zwart en koperoxide ook, zilver wordt zwartbruin als er ook zwavelverbindingen bij komen, dit laatste veroorzaakt meestal het bruin worden van zilver in de woonkamer.
Kopergroen ontstaat in combinatie met koolzuur, dan moet er ook sprake zijn van een vochtige omgeving.

De weekmakers in de kunststof kan het koper of zilver ook aantasten en doen verkleuren. Bij een goede keuze van het kunststof gebeurt er niets.

Overigens is zilveroxide goed geleidend. Zilversulfide, koperoxide en kopergroen weer niet.

Als een interlink netjes is gesoldeerd, zonder agressieve flux en verder met de juiste (kunststof) materialen is opgebouwd zie ik niet in waarom ze niet een mensenleven of langer mee zouden kunnen gaan.
Hetzelfde met luidsprekerkabels. Bij gesoldeerde of gekrompen terminals zou je de soldeerverbinding even in de paraffine kunnen dopen om het stukje blank koper te beschermen tegen verdere oxidatie. Een krimphuls er over en er gebeurd niks meer mee.
Als je de einden stript en kaal in de terminals steekt zou je kunnen overwegen eens in de zoveel tijd een nieuw stukje blank te strippen. De kabel wordt dan wel korter.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2017, 20:16:05 door richard »
Genoeg is beter.