Inspelen diverse buizen...
« Gepost op: 2 augustus 2017, 19:28:50 »
Ik heb alle buizen vervangen van m'n versterker (4xEL84, 3xEXX83 en 1xGZ34)
Nou lees ik dat de buizen ingespeeld moeten worden, wie kan mij een indicatie geven wanneer ze ingespeeld zijn?

*

Raaf

• 1081
  • Muziek !
Re: Inspelen diverse buizen...
« Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2017, 19:40:25 »
Ik zelf geloof niet zo in inspelen , maar als een nieuwe buis een uurtje aanstaat en zich "gezet" heeft dan kun je ze als ingespeeld beschouwen .
Maar er zullen ongetwijfeld andere opvattingen over bestaan .
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

Sterremuur

• 12573
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2017, 16:22:37 »
Ding geeft toch meteen geluid?
Dus ook meteen luisteren!
Tapedecks?? Kijk ook eens op https://www.tapedeckforum.nl

« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2017, 19:30:44 »
Ik geloof jullie meteen, door de leverancier is mij verteld dat de eindbuizen (EL84) pas na 50 uur ingespeeld zijn...ik geloof daar inderdaad geen hout van.
Waarom wordt deze waanzin dan verkondigd door zovelen?

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2017, 19:37:56 »
Het lijkt me dat de vereiste emissie direct op orde is wanneer de juiste temperatuur van de kathode bereikt is. Ik weet niet of er nog verontreinigingen van de fabricage moeten worden weggebrand. Een meetbaar fenomeen dunkt me wanneer het werkelijk zo zou zijn.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

geerd

• 5387
  • scheun ja
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2017, 19:49:43 »
klinkt wel lekker net als de audio fiele zekering netsnoer en ga zo maar door .
het is de kunst van verkopen , je leugen laten geloven en het daarmee speciaal maken .
mensen denken niet meer naar tegenwoordig maar kijken op het net als het daar staat is het zo vandaar dergelijke dingen worden overgenomen
een buis is al getest heeft al gewerkt dus kijk na een paar uur de bias na mits je die zelf moet inregelen en klaar genieten maar .
ze zijn ook niet versleten na een paar honderd uur dat zijn ze pas als ze stuk zijn ook zoon internet fabeltje zoals zovelen

buis is luchtledig en eventuele verontrijniginge zijn tijdens het maken weg gebrand en neergeslagen in de zilveren laag die je ziet .
verschijnd er ergens anders in de buis zoon zilveren of gekleurde vlek is de buis niet meer luchtledig [versleten]  en dient vervangen te worden
les is more

« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2017, 19:54:43 »
Mooie uitleg, ik vermoede ook al dat het gigantische onzin zou zijn en stuur het inderdaad naar het rijk der....audiofiele netsnoeren etc... ;)

*

richard

• 3805
« Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2017, 22:10:40 »
Ik geloof jullie meteen, door de leverancier is mij verteld dat de eindbuizen (EL84) pas na 50 uur ingespeeld zijn...ik geloof daar inderdaad geen hout van.
Waarom wordt deze waanzin dan verkondigd door zovelen?

Verkoperstrucje. Dit zeggen ze om te voorkomen dat je niet direct komt reclameren als het onverhoopt toch minder klinkt dan je had gehoopt.
Dat het anders klinkt zal beslist wel, het zijn immers nieuwe buizen, maar na 50 uur ben je aan het nieuwe geluid gewend.
Genoeg is beter.

*

amp

• 3949
« Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2017, 22:52:37 »
Ja........,sommige componenten - ook sommige buizen - hebben wel een inspeeltijd.
Maar het gaat altijd maar om kleine effecten.
Componenten kunnen behoorlijke verschillen geven op je geluid en zo ook buizen.
En je gehoor heeft in ieder geval wel een inspeeltijd nodig (= gewenningsperiode) als je geluid niet helemaal volgens verwachting verandert door een andere buis bijvoorbeeld.......

*

geerd

• 5387
  • scheun ja
« Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2017, 23:42:34 »
het is de kunst iemand te doen geloven dat ze iets speciaals hebben gekocht iets bijzonders dat moet inspelen nou dat is niet verkeerd ,
en omdat je zelf een gewenning krijgt ga je met dat verkoop verhaaltje erbij er nog in geloven ook .
zo werkt dat het verhaal beter kabeltje erbij krijgen meestal nog goedkoper dan die erbij zitten elementje verkopen borsteltje erbij van speciaal carbon niet tegen de baas zeggen doen we gewoon onder in het doosje .
klant blij baas bij kwastjes kosten 10 cent .
lekker luidsprekers demo op een houten verhoging doet die mee in het laag en zo zijn er nog legio trucjes
les is more

*

Tdo

• 10779
  • Smurf?!
« Reactie #10 Gepost op: 5 augustus 2017, 23:52:29 »
Het is ook wel wat makkelijk om alle auditieve waarnemingen en ervaren weg te zetten als gewenning en verwachtingspatronen.
Eindbuizen verlopen, is nogal meetbaar en dat lijkt mij een simpele indicator dat de weergave in de loop van de tijd verandert. Ook mijn ervaring is dat deze na verloop van tijd soepeler gaan klinken.
Mijn 2 centen.

*

amp

• 3949
« Reactie #11 Gepost op: 6 augustus 2017, 00:20:28 »
Ja, eindbuizen klinken soms in het begin een beetje 'stroef'.
De kletsverhaaltjes over inspelen hebben wel degelijk een reŽle oorsprong.
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2017, 00:23:24 door amp »

*

amp

• 3949
« Reactie #12 Gepost op: 6 augustus 2017, 00:35:06 »
Laatst had ik een duidelijk voorbeeld:
Speaker kapot.
Nieuwe driver van hetzelfde type erin gezet.
Resultaat: klinkt anders dan het andere exemplaar dat al jaren had gespeeld.
Ik niet tevreden en mail de fabrikant.
Die zegt: kan niet, of de gebruikte driver is ook niet goed meer en inspelen zal niet veel uitmaken.
Ik liet vervolgens de nieuwe driver enkele dagen continu spelen in de garage - heeft zo niemand last van.
Resultaat: de nieuwe driver speelde zoals de oude!
De driver had dus wat inspeeltijd nodig.....

*

morph

• 13748
« Reactie #13 Gepost op: 6 augustus 2017, 01:27:50 »
Ik vermoed toch dat de fabrikant in dat voorbeeld gelijk heeft.
Hoe zou anders een driver na enkele dagen hetzelfde kunnen zijn gaan klinken als een driver die heel veel langer gebruikt is, met tussenpozen van rust?
Een apparaat slijt bij gebruik, dat haal je niet in. Gebruiken ("inspelen") tot een optimaal punt zou nog kunnen, maar verandering in materiaaleigenschappen stopt niet vanaf het moment dat de luisteraar het 't mooist vindt. Die gaat door. En zal dus over dat hoogtepunt heengaan en in prestaties afnemen, direct daaropvolgend. De  verandering tot aan de hoogtepunt zou de luisteraar opmerken, de direct daarna beginnende aftakeling niet, maar pas op de heel lange duur?

Het is gewenning. Mooier is het helaas niet te maken.
En hoewel ik "helaas" schrijf is het schijnbaar moeilijk te behappen fenomeen zo fascinerend dat eigenlijk een woord als "gelukkig" gebruikt zou mogen worden, mits men er de waardering voor de indrukwekkende flexibiliteit van de menselijke geest door zou durven aanvaarden.

*

Wim72

• 1563
« Reactie #14 Gepost op: 6 augustus 2017, 03:21:07 »
Het kort inspelen van een speaker kan ik me enigzins voorstellen het is een ding wat mechanisch beweegt en ook het buisje wat even moet inbranden is ook iets wat ik voor goed mogelijk hou maar geen dagen wat sommigen beweren...
En het inspelen van luidsprekerkabels, interlinks, condensatoren en alle andere dingen wat men beweert is denk ik gewoon flauwekul!