Re: Inspelen diverse buizen...
« Reactie #15 Gepost op: 6 augustus 2017, 07:43:10 »
MKC condensator heetf wat langer nodig, ze beginnen op 90% klank, daarna gaan ze terug 60% om vervolgens 100% terug te komen na langer inspelen.
Dus inspelen heeft wel degelijk zin bij onderdelen. Of dat ook zo is bij bekabeling zet ik mijn vraagtekens.
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2017, 07:44:57 door terug-naar-af »

*

chansig

• 10641
« Reactie #16 Gepost op: 6 augustus 2017, 08:56:39 »
Het geluid wordt dus iedere minuut beter, tot het punt waarop het iedere minuut slechter wordt.

Er zijn mensen die iets 500 uur moeten laten inspelen (omdat een winkelier dit zegt). En verdomd als het niet waar is, met 65,5 uur horen ze dit, bij 123.55 horen ze dat, bij 201.45 wordt het plots minder, om bij 300 weer een enorme boost te horen. Bij 500 uur is er dan plots rust in de tent. Als je jezelf zo serieus neemt dan heb je geen anderen nodig die dit ook doen.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #17 Gepost op: 6 augustus 2017, 09:42:03 »
Ik ben het soms zo verschrikkelijk hartgrondig met Hans eens.
In een blindvergelijk wordt meestal niets gehoord en met voorkennis komen er zelfs percentages bij!  En dan moeten de sceptici voorzichtig zijn met hun uitlatingen.....
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #18 Gepost op: 6 augustus 2017, 09:43:40 »
Mooie reacties, het komt er dus feitelijk op neer dat inspelen (zich zelf 'zetten') een uurtje kan duren en daarna is het gaan. "what you hear is what you get" Toch werd bij de verkoop beweerd dat zelfs de GZ34 (een gelijkrichter-buis notabene) een klank heeft en zo goed bij zou kunnen dragen aan de klank van de versterker. Ik hoor zeker een dikke verbetering na het vervangen van alles en om alles van één merk te hebben (JJ) heb ik het ook een beetje gedaan. Gelukkig was hij niet zo duur maar toch al met al zo'n € 120,- kwijt aan dit hele verhaal. De EL84's en de ECC83's waren echt aan vervanging toe, dat dan weer wel.
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2017, 09:46:18 door SystemII »

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #19 Gepost op: 6 augustus 2017, 09:52:57 »
Wat voor klank zou die GZ hebben? Hij geleidt 100 maal per seconde maar een kort deel van de tijd. Een klankverschil zou zich dan moeten manifesteren in het bromkarakter. Dat is mogelijk wanneer hij een hogere of lagere Ri heeft.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #20 Gepost op: 6 augustus 2017, 10:20:33 »
Klankverschillen zijn er zeker in gelijkricht buizen, is alles overkoepelend.

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #21 Gepost op: 6 augustus 2017, 11:02:27 »
Reageer eens op een redenatie i.p.v lukraak uitspraken te poneren..

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #22 Gepost op: 6 augustus 2017, 11:38:50 »
Inspelen van buizen.......men kan beter spreken van inbranden.
Dat werd vroeger door de fabrikanten gedaan (ja echt!), in grote "brandrekken" werden de buizen dan enkele tientallen uren onder bedrijfsspanning gezet om zo de eigenschappen te normaliseren.
Of dat bij de huidige productie nog gedaan wordt: ik betwijfel het, tenzij je het over extreem dure trioden hebt (waarschijnlijk, ook dat weet ik niet).

In de eerste zeg 100 uur kunnen de buisparameters (mu, Ri, steilheid) nog wat verlopen, omdat de kathode nog even goed schoon moet branden na de fabricage en het getter nog werkzaam moet worden.
Na dit proces is de buis voor een lange tijd aardig stabiel in zijn parameters, waarbij de emissie heel langzaam terugloopt en het getter ook heel langzaam verzadigd raakt.
Dat proces noemen we gewoon de levensduur van de buis en het is afhankelijk van de functie hoe lang een buis dan nog mee kan gaan.
Je haalt soms een buizenradio van de kringloop waarin al 60 jaar geen nieuwe buizen zijn geplaatst en het ding spéélt gewoon!
In mijn ervaring gaan stuurbuisjes ook ontzettend lang mee (mits de schakeling goed is), 10.000 uur en meer is echt geen uitzondering.
En zelfs met eindbuizen heb ik wel gehad dat ze de 10.000 uur haalden.
Daarbij is het getter de belangrijkste factor; dat raakt eerder verzadigd dan dat de kathode uitgeput raakt.
Dan komt er "gas in de buis", gaat ruisen, wordt onstabiel, of gaat roosterstroom trekken. Exit!
Terwijl de emissie op de buizentester dan nog best 90% kan zijn.....
Overigens moet ik daar nog ergens grafieken van hebben in een oud blad of boek, want men heeft daar natuurlijk wel degelijk onderzoek naar gedaan in de jaren '30, '40 en '50.

Het hangt (dus) ook in grote mate af van de fabricage. Vroeger waren de buizen beter dan nu. Period.
Weliswaar heb je geen "clean room" nodig om buizen te maken, maar een beetje schone omgeving is wel wenselijk.
Wie bekend is met het begrip "Atrix, de buizenkiller" hoef ik verder niets meer uit te leggen.  ;D

Gelijkrichters: de fysieke eigenschappen van de buis kunnen ook klankmatige gevolgen hebben.
Dan moet je het zoeken in Ri, spanningsval, "sag" (spanningsval afhankelijk van stroomafname waarbij die curve er best gek uit kan zien, soms met gedeeltelijk negatieve weerstand) en zelfs stoot-ionisatie van de gasresten in de buis.
Dat zijn allemaal technische parameters die makkelijk te meten en te bepalen zijn.

Resumerend: het "inspelen" van buizen is niet helemaal onzin, maar geeft nu ook weer niet de magische klankverandering die sommige merken/verkopers eraan schijnen te geven.
De buis moet gewoon even "zetten", doorgaans merk je daar niets van dankzij mechanismen als tegenkoppeling e.d.
In sommige apparaten kan het wel meetbaar en misschien ook wel hoorbaar zijn, namelijk die versterkers zonder loop tegenkoppeling.
Audiodidact

« Reactie #23 Gepost op: 6 augustus 2017, 11:59:18 »
Waarom zou ik? niet voor jou iig  :P

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #24 Gepost op: 6 augustus 2017, 12:21:38 »
Waarom zou ik? niet voor jou iig  :P
Da's ook echt niet nodig maar misschien zijn er meer mensen die, net als ik,  niet specifiek op religieuze uitspraken over audio zitten te wachten en wat argumentatie missen bij stellige uitspraken...

*

geerd

• 5388
  • scheun ja
« Reactie #25 Gepost op: 6 augustus 2017, 13:40:56 »
 maar heb je JJ buizen gekocht  ,persoonlijk slechte ervaringen mee niet alleen gezien de klank maar ook snel stuk en gevoelig voor trillingen
les is more

*

Rood

• 10409
« Reactie #26 Gepost op: 6 augustus 2017, 14:42:13 »
maar heb je JJ buizen gekocht  ,persoonlijk slechte ervaringen mee niet alleen gezien de klank maar ook snel stuk en gevoelig voor trillingen

Een vibrator op buizen . Is dat voor de dames die in de audiofiele huizen de broek aan hebben ?

" Die set speakers komt er alleen maar in als ik die Tubebrator krijg !! "

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #27 Gepost op: 6 augustus 2017, 15:07:29 »
Die had je wel degelijk voor 6-12 Volt gevoede buizenapparatuur. Ik heb nog ergens een buizen-autoradio liggen met een heuse vibrator die diende om de benodigde wisselspanning te genereren die dan met een trafo op het gewenste niveau werd gebracht.

« Reactie #28 Gepost op: 6 augustus 2017, 15:58:33 »
Inspelen van buizen.......men kan beter spreken van inbranden.

Bedankt voor je uitleg, ook dit is een 'over nadenk puntje'.

« Reactie #29 Gepost op: 6 augustus 2017, 16:27:17 »
Mooie reacties, het komt er dus feitelijk op neer dat inspelen (zich zelf 'zetten') een uurtje kan duren en daarna is het gaan. "what you hear is what you get" Toch werd bij de verkoop beweerd dat zelfs de GZ34 (een gelijkrichter-buis notabene) een klank heeft en zo goed bij zou kunnen dragen aan de klank van de versterker. Ik hoor zeker een dikke verbetering na het vervangen van alles en om alles van één merk te hebben (JJ) heb ik het ook een beetje gedaan. Gelukkig was hij niet zo duur maar toch al met al zo'n € 120,- kwijt aan dit hele verhaal. De EL84's en de ECC83's waren echt aan vervanging toe, dat dan weer wel.

Een gelijkrichter nota bene..
Het valt niet te ontkennen dat de kennis over buizen bij de huidige generatie verkopers er van nu niet echt is ontwikkeld.
Met de grootste kennis, die over hoe het bij de kassa werkt, is het wel gedaan vaak.
Dat is ook waarom het vaak gaat en is ze daarom ook niet aan te rekenen.
De goede uitleg van KT 88 kan ik helemaal onderschrijven.
Hoe kan het anders met zo'n naam.
Over de klank van gelijkrichters : die verschillen zijn er zeker en ook goed hoorbaar, afhankelijk van wat je de versterker in kwestie 'toestaat' om te laten horen.
Ook van de verschillen tussen die buizen.
Aardig voorbeeldje : ik werk veel met de GZ37 gelijkrichter.
Daarin is bij lange na niet zo veel keus in merken en uitvoering dan van de 34.
Ik werk graag met de Philips / Mullard GZ 37 en CV 378 buizen en daarin heb je ruwweg 2 uitvoeringen : die met een ronde getterring en met een min of meer vierkante, zgn. square ring.
Hoor je dan die ring hoor ik al denken : nee, natuurlijk niet, die was alleen nodig bij de fabricage van de buis.
Maar het zegt wel iets over de leeftijd / productiedatum er van.
En blijkbaar gebruikten ze bij de eerdere buizen andere materialen dan bij de latere, met name denk ik dan aan
het kathode materiaal.
Bij die GZ37 buizen uit zich dat door een ongeveer 20 volt lagere hoogspanning bij de ringgetter exemplaren.
Verschil gemeten tussen meerdere nieuwe exemplaren.
Door een simpele meting aan de anodespanning in de versterker kwam ik daar achter en dan is het natuurlijk gelijk verklaarbaar waarom er dan verschillen hoorbaar zijn.
Bij een versterker zonder overall NFB werkt dit, en veel andere klankverschillen, veel duidelijker door.
De gain van voorbuizen is veel groter dan die van eindbuizen en daarmee ook hun invloed op de klank.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden