*

geerd

• 5326
  • scheun ja
Re: Inspelen diverse buizen...
« Reactie #30 Gepost op: 6 augustus 2017, 16:42:16 »
go zeg gelijk van die vieze gedachten hier zet je versterker maar aan geen bron doorgeven volumen half open en tik maar eens zachtjes tegen een van de buisjes dan weet je wat ik bedoel
les is more

« Reactie #31 Gepost op: 6 augustus 2017, 18:38:16 »
AZ1 Mesh plates Big baloon is ook zo'n mooie gelijkrichter  :P
Die heeft wel even nodig om op klank te komen  :P
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2017, 18:40:19 door terug-naar-af »

*

amp

• 3943
« Reactie #32 Gepost op: 6 augustus 2017, 19:05:19 »
Ik vermoed toch dat de fabrikant in dat voorbeeld gelijk heeft.
Hoe zou anders een driver na enkele dagen hetzelfde kunnen zijn gaan klinken als een driver die heel veel langer gebruikt is, met tussenpozen van rust?
Een apparaat slijt bij gebruik, dat haal je niet in. Gebruiken ("inspelen") tot een optimaal punt zou nog kunnen, maar verandering in materiaaleigenschappen stopt niet vanaf het moment dat de luisteraar het 't mooist vindt. Die gaat door. En zal dus over dat hoogtepunt heengaan en in prestaties afnemen, direct daaropvolgend. De  verandering tot aan de hoogtepunt zou de luisteraar opmerken, de direct daarna beginnende aftakeling niet, maar pas op de heel lange duur?

Het is gewenning. Mooier is het helaas niet te maken.
En hoewel ik "helaas" schrijf is het schijnbaar moeilijk te behappen fenomeen zo fascinerend dat eigenlijk een woord als "gelukkig" gebruikt zou mogen worden, mits men er de waardering voor de indrukwekkende flexibiliteit van de menselijke geest door zou durven aanvaarden.
Nee hoor, de fabrikant zat er naast!
De andere speaker was nog niet zo oud en de nieuwe zat na enkele dagen op z'n top zo ongeveer.
De aftakeling gaat veel langzamer dan de weg naar de top natuurlijk.
Gewenning was dus in dit geval uitgesloten, want ik luisterde tijdens 'ínspelen' niet naar dat ding.

*

amp

• 3943
« Reactie #33 Gepost op: 6 augustus 2017, 19:08:14 »
Het kort inspelen van een speaker kan ik me enigzins voorstellen het is een ding wat mechanisch beweegt en ook het buisje wat even moet inbranden is ook iets wat ik voor goed mogelijk hou maar geen dagen wat sommigen beweren...
En het inspelen van luidsprekerkabels, interlinks, condensatoren en alle andere dingen wat men beweert is denk ik gewoon flauwekul!
Nee hoor, het inspelen van kabels, condensatoren etc betreft dezelfde mechanica.
Lang niet altijd merk je iets van dat inspelen omdat het vaak maar om kleine  effecten gaat - blijkbaar.

*

morph

• 13550
« Reactie #34 Gepost op: 6 augustus 2017, 20:07:36 »
De andere speaker was nog niet zo oud en de nieuwe zat na enkele dagen op z'n top zo ongeveer.
Gewenning was dus in dit geval uitgesloten, want ik luisterde tijdens 'ínspelen' niet naar dat ding.
Ik begrijp dat ik een grotere ruimte tussen mijn reactie op het specifieke inspeelvoorbeeld en het algemene stukje commentaar had moeten houden.

Het driver inspeelvoorbeeld is inderdaad geen gewenning te noemen. Dat valt gewoon onder zelfbedrog.
Het wonderbaarlijke effect van dat (on)bewuste bedrog bedoelde ik met het verwijzen naar de zo fascinerend flexibele menselijke geest

Feit lijkt mij dat iemand die meer plezier veronderstelt te beleven na inspelen, inbranden, voorspoelen, overheen plassen of wat dan ook, dat vooral moet doen maar dat dit (volgens mij...) niets met daadwerkelijke veranderingen door inspelen, inbranden e.d. te maken heeft.

*

amp

• 3943
« Reactie #35 Gepost op: 6 augustus 2017, 21:35:21 »
Wat voor klank zou die GZ hebben? Hij geleidt 100 maal per seconde maar een kort deel van de tijd. Een klankverschil zou zich dan moeten manifesteren in het bromkarakter. Dat is mogelijk wanneer hij een hogere of lagere Ri heeft.
Buis-diodes van hetzelfde type, dus met dezelfde Ri, maar van een ander fabricaat kunnen inderdaad een ander klankbeeld leveren.
Parallel aan je voedingselco's staat de door de nettrafo getransformeerde impedantie van het net in serie met de Ri van de buis-diode.
Maar die Ri is niet constant, dwz, stroomafhankelijk.
Dat betekent dat de Ri van de buis-diode een 100-Hz swing maakt als gevolg van de laadstroom van de elco's.
Wel, de gehele voeding heeft voor de signaalkringen in je versterker een impedantie die niet helemaal nul is.
En dat betekent dus weer dat door de variërende Ri van de gelijkrichter een variërende impedantie in je signaalkringen zit.
Dat levert - denk ik - intermodulatie op die dan weer kan verschillen per fabricaat.
Ik had eens een buisgelijkrichter die een behoorlijke kleuring liet horen...

Met SS-diodes krijg je een lagere impedantie van de voeding in je signaalkringen omdat de hoge Ri van de buis-diode nu niet tussen de impedantie van het net zit.
Op zich geeft een buis-diode een grotere scheiding met het net, maar die scheiding realiseer je veel constanter met een gewone weerstand ipv met de Ri van de buis-diode.
Het is wel zo dat zo'n weerstand of hoge Ri van de buis-diode snel een wat 'week' geluidsbeeld geeft........
Dat kun je mooi vinden waardoor je liever een diode-buis ziet/hoort dan wat SS-diodes.

*

amp

• 3943
« Reactie #36 Gepost op: 6 augustus 2017, 21:45:12 »
Ik begrijp dat ik een grotere ruimte tussen mijn reactie op het specifieke inspeelvoorbeeld en het algemene stukje commentaar had moeten houden.

Het driver inspeelvoorbeeld is inderdaad geen gewenning te noemen. Dat valt gewoon onder zelfbedrog.
Het wonderbaarlijke effect van dat (on)bewuste bedrog bedoelde ik met het verwijzen naar de zo fascinerend flexibele menselijke geest

Feit lijkt mij dat iemand die meer plezier veronderstelt te beleven na inspelen, inbranden, voorspoelen, overheen plassen of wat dan ook, dat vooral moet doen maar dat dit (volgens mij...) niets met daadwerkelijke veranderingen door inspelen, inbranden e.d. te maken heeft.
Je hebt 2 soorten inspeeltijd:
1 door gewenning en
2 door kleine veranderingen van de trillingen in de lucht als gevolg van veranderingen in de apparatuur.
Deze 2 soorten kunnen makkelijk door elkaar worden gehaald..............