Speakers aansluiten
« Gepost op: 3 augustus 2017, 00:31:48 »
Hallo mijn naam is nicky .

Heb al op diverse forums gezocht maar de meeste reageren niet serieus ivm ze denken dat het gaat om het harde geluid .

Ben bezig om een tablet in te bouwen maar die moet natuurlijk ook geluid naar mn boxen sturen . Nou is het als volgt dat het gaat om een harman kardon systeem ingebouwd a fabriek met een originele versterker . Nadeel hiervan is dat 1 van de versterker nergens een schema te vinden is en er natuurlijk geen aansluitingen op zitten om tulp op aan te sluiten.  Nu heb ik geprobeerd om op de 4 tal speaker kabel achter de originele radio aan te sluiten maar die stuurt dan geen geluid door naar de versterker en speakers . Nu heb ik uitgevonden welke van de versterker allemaal speaker kabel zijn dus daar zou ik met een versterker geluid uit kunnen gaan krijgen.  Probleem is dus dat we dan met 10 speakers zitten die naar een versterker zouden moeten gaan .
Als mijn berekening juist is dan zou ik geen te hoog wattage op de boxen hebben die is voor op de versterker op te vullen met een woofer anders zouden mijn speakers waarschijnlijk kapot gaan . Kan iemand mij vertellen of mijn rekening klopt en zoniet wat ik anders zou moeten doen .
Versterker is 1ohm 750 watt .

Ik heb 6 x 8 ohm en 4 x 2 ohm.
Ik heb dan 2x 8 ohm parralel en dat dan 3 x en 2x 2ohm parralel en dat dan 2x als je dan alles serie zou schakelen zou je alagoed is op berekening uit moeten komen van 1/20750=37,5 watt   klopt dit

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: Speakers aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2017, 08:12:37 »
Je wijdt een halve zin aan wat je wilt en vervolgens een heel epistel aan hoe je dat wilt doen terwijl je niet weet of dat kan.
-Het geschetste verhaal lijkt me nergens toe te leiden.
-Wat wil je gaan doen met de originele head-unit en versterkers?
-Heb je al geinformeerd bij de leverancier of er echt geen AUX mogelijkheid op de radio zit of is te maken?
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2017, 11:29:22 »
Hoi ik ga de originele versterker niet meer gebruiken , daar zit namelijk alleen kabelboom in waarvan de bedrading van de originele radio ingaat die verdeeld word naar de speakers en een plus ,min en wisselspanning . Originele speakers wil ik dus graag wel behouden . Aux ingang kan in de originele radio maar die gaat er uiteraard uit omdat op die plek in het dashboard de tablet komt .

*

richard

• 3579
« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2017, 23:14:42 »
...en een plus ,min en wisselspanning .
Wisselspanning in een auto?
Citaat
Originele speakers wil ik dus graag wel behouden . Aux ingang kan in de originele radio maar die gaat er uiteraard uit omdat op die plek in het dashboard de tablet komt .
Het lijkt me dat er tenminste een stereo lijn uitgang van de huidige radio naar de huidige versterker gaat. Die zou je om kunnen bouwen en daar de lijn uitgang van je tablet aan hangen.
Misschien kun je voor jezelf een schema maken van de bedrading om uit te zoeken hoe het nu precies zit; dan weet je ook hoe je de boel moet aanpassen. Van achter een monitor beoordelen hoe het in jouw dashboard allemaal is bedraad is nu eenmaal erg lastig.
Genoeg is beter.

« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2017, 00:45:35 »
Hallo . Heel het weekend gepuzzeld maar we zijn er uit . Er liep ind nog een kabel die ook voeding nodig had waardoor nu de originele versterker werkt op mijn tablet . Alleen nu krijg ik een hoge piep als de lader erin geplugd word . Hiervoor ook al diverse massa punten gepakt maar geen verschil en ook al een filter gekocht voor tussen mijn audiojack maar dat maakt ook geen verschil . Wissel spanning in de auto ? Die zit er maar dat noemen we eigenlijk remote sorry voor de onduidelijk heid .

*

richard

• 3579
« Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2017, 01:44:38 »
Alleen nu krijg ik een hoge piep als de lader erin geplugd word .
Ook met een andere bron zoals smartphone en/of andere lader?
Genoeg is beter.

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2017, 07:07:41 »
Ik zou inderdaad even een lineaire lader proberen of liefst spanning vanaf de versterker  proberen te trekken. Die reguliere laders geven dit soort problemen omdat ze met een hoge frequentie schakelen en ook nog een aardlus veroorzaken.
De AUX ingang de head-unit is vaak symmetrisch opgezet om dit soort problemen te voorkomen.

We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2017, 11:25:01 »
Hij geeft alleen geen piep als de lader vanaf een stopcontact buiten de auto is aangesloten . Via de lader in de auto doet deze dat ook mn telefoon en of andere tablet . Ik denk zelf dat deze ergens stoort met kabels .. heb de aansluiting van de lader via de versterker lopen wand die zit op de zelfde voedingpunt . Als ik de tablet eruit pak en dan de jack plug aansluit en daarna lader via omvormer in de auto dan geeft deze geen piep maar zodra als weer in het dashboard zit liggen alle kabels weer naast elkaar en dan ontstaat het probleem weer . Zal van de week proberen om de versterker in het dashboard kastje te monteren.  Ik heb misschien handig om te weten , mijn tablet zit aangesloten op een versterker 4x50 watt en die gaat naar mijn versterker die origineel zit heb ook zonder deze geprobeerd dan is het minder maar dan krijg je bijna geen geluid uit de speakers .

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2017, 11:33:02 »
Uitgang van een versterker op een ingang van een versterker aangesloten, klinkt als een strak plan :-\
Zoals gezegd komt de piep door de geschakelde lader en een aardlus.
Een lineaire lader zal het probleem laten verdwijnen.

« Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2017, 18:37:29 »
Is er ook verschil bij draaiende of stilstaande motor ?
Een dynamo kan dit effect ook genereren.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2017, 23:51:12 »
Be tweeter... Ja dit klink stom maar als je een auto radio pakt die geeft 4x50 watt en die zou via een verloop kabel ook naar de harman kardon versterker gaan . Nu geeft een tablet via de jack ingang niet voldoende watt om ook genoeg geluid uit je speakers te halen dus gaat deze naar een versterker van 4x 50 watt . Theo dit maakt zeker verschil maar hij doet t bij beide alleen met draaiende motor is het meer .

*

richard

• 3579
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2017, 10:14:35 »
De versterker die er origineel in zit heeft geen lijningang?
Genoeg is beter.

« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2017, 01:52:27 »
Die heeft wel een lijn ingang zelf 4 maar dan krijg je maar minimaal geluid .
Als je een versterker koopt voor een sub heb je tulp voor input en die zit op de originele niet dat is gewoon 1 stekker met veel draadjes .