*

Opa S.

• 6800
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
Re: Spanningskiezer Buizenversterker
« Reactie #15 Gepost op: 9 augustus 2017, 19:03:31 »
Ach, kom gewoon hier wonen, bij Opa S. is het nog gewoon ouderwetsch gezellig;

With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #16 Gepost op: 9 augustus 2017, 19:08:26 »
Weinig spannend.
Muziek, daar kikker je van op!

*

Roots

• 1808
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #17 Gepost op: 9 augustus 2017, 19:40:20 »
Zit vast ergenst een kromme volt klem in de meterkast.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

minplus

• 7425
  • relax, don't do it
« Reactie #18 Gepost op: 9 augustus 2017, 21:14:59 »
Wat wil je?
Goedkoop multimetertje van nog geen 400. ::)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Roots

• 1808
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #19 Gepost op: 9 augustus 2017, 22:04:31 »
Ja, een high End Fluke die meten volts beter :)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

amp

• 3943
« Reactie #20 Gepost op: 9 augustus 2017, 22:07:19 »
TS gaat echter uit van 20 volt te veel primair.
Kan goed kloppen, dat is de netspanning hier thuis ook.
Los daarvan : met weerstanden secundair sluit je nog steeds de primaire te hoog aan.
En zelfs als je een onbelaste Bocama trafo daarop aansluit wordt die erg heet.
Een bucking trafo is veel eenvoudiger dan weerstanden primair of secundair en veel stabieler qua spanningen.
Een goede, ruim bemeten trafo op de juiste primaire spanning is uiteraard beter.
Dan zit hij dus continu met 240 V op de muur....
Ik dacht aan een vergissing, maar nu zitten we bijna 10 % te hoog.
Als de trafo dat primair niet goed aankan is zo'n bucking een beter idee natuurlijk.

« Reactie #21 Gepost op: 9 augustus 2017, 23:37:18 »
Wat trouwens ook nog zegenrijk kan uitwerken op de hitte is evt. een verbetering van de cosinus-phi van de trafo
met een condensator primair.
Bij sommige trafo's scheelt het niks, bij anderen daalt de primaire stroom veel.
Hangt af van de constructie van de trafo.
Wat de TS nog wel even kan proberen is de trafo onbelast een poosje aan het net te hangen.
Gewoon de buizen er even uit en kijken of hij dan nog warm wordt.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2017, 11:56:45 »
[knip]
Een soortgelijk probleem speelt bij de Bocama / Lafayette en Dynaco buizenversterkers : je brandt je fikken er aan.[/knip]

Maar is het schadelijk of erg dat de trafo zo heet wordt dan? Als ik aan de onderkant voel van de trafo (uiteraard als hij net uit is) dan voelt hij lang niet zo heet aan als aan de bovenkant wat dus van metaal is en ik vermoed dat hij mede door de GZ34 en EL84's erg verhit wordt op het metaal.
Maar is het schadelijk?

« Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2017, 11:59:04 »
[knip]
Zit er een buisgelijkrichter in?[/knip]

Er zit inderdaad een GZ34 in en ik vermoed dat die dus ook teveel spanning krijgt en dat dus weer aan de andere buizen doorgeeft.

*

amp

• 3943
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2017, 15:00:12 »
Dat klopt.
Daardoor heb je nu niet helemaal de juiste buisinstellingen.
Haal de buizen er allemaal eens uit en zet dan de netspanning er weer op.
Kijk dan of de trafo ook warm wordt - zoals Theo al voorstelde.

*

Roots

• 1808
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #25 Gepost op: 10 augustus 2017, 19:58:24 »
Wat trouwens ook nog zegenrijk kan uitwerken op de hitte is evt. een verbetering van de cosinus-phi van de trafo
Bij sommige trafo's scheelt het niks, bij anderen daalt de primaire stroom veel.
Wat de TS nog wel even kan proberen is de trafo onbelast een poosje aan het net te hangen.
Volgens mij verbeterd dt alleen maar het schijnbaar opgenomen vermogen wat de netwerkbeheerder ziet.
Als je de stroom meet met een universeel meter kan je wel gelijk hebben...Maar die verrekend niet de arbeidsfactor(cos phi) in je meting.

« Reactie #26 Gepost op: 10 augustus 2017, 22:48:44 »
Dat klopt.
Daardoor heb je nu niet helemaal de juiste buisinstellingen.
Haal de buizen er allemaal eens uit en zet dan de netspanning er weer op.
Kijk dan of de trafo ook warm wordt - zoals Theo al voorstelde.

Ga ik morgen even proberen...

*

Heintje

• 1345
« Reactie #27 Gepost op: 11 augustus 2017, 00:08:01 »
En voel dan ook even of je geen sluiting hebt in je lamellenpakket (lokale warmteontwikkeling) ...

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #28 Gepost op: 11 augustus 2017, 07:29:46 »
Volgens mij verbeterd dt alleen maar het schijnbaar opgenomen vermogen wat de netwerkbeheerder ziet.
Als je de stroom meet met een universeel meter kan je wel gelijk hebben...Maar die verrekend niet de arbeidsfactor(cos phi) in je meting.
Ik vermoed dat de warmte-ontwikkeling verdwijnt bij trafo's die gevoelig zijn voor een DC component op de netspanning. Die haal je namelijk weg met een C en sommige trafo's worden daar poepheet van. Dit trucje met alleen een C kun je naar mijn idee alleen doen bij constant belaste trafo's, in overige gevallen gebruik je een DC blocker met diodes antiparallel en een C.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #29 Gepost op: 11 augustus 2017, 11:06:24 »
En voel dan ook even of je geen sluiting hebt in je lamellenpakket (lokale warmteontwikkeling) ...

De trafo blijft koud, staat nu lang genoeg aan. Belast zou hij nu wel warm geworden zijn.
Hoe kun je voelen of je geen sluiting in het lamellenpakket hebt? Alles blijft koel nu het komt dus echt door de belasting en waarschijnlijk nog door het feit dat er twee eindbuizen en de GZ34 erg dichtbij de trafo staan want als ik de boel omkeer kan ik de trafo ook voelen (spanning er af halen uiteraard) dan voel je de wikkelingen zelf en die zijn lang niet zo heet als de metalen buitenkant.