Re: Spanningskiezer Buizenversterker
« Reactie #30 Gepost op: 11 augustus 2017, 11:09:09 »
Dat klopt.
Daardoor heb je nu niet helemaal de juiste buisinstellingen.
Haal de buizen er allemaal eens uit en zet dan de netspanning er weer op.
Kijk dan of de trafo ook warm wordt - zoals Theo al voorstelde.

Nee totaal niet, hij blijft koel en staat al zo lang aan dat 'normaal' de trafo al warm zou zijn.
Maar nogmaals, komt het niet omdat er 2 eindbuizen en de GZ34 er dichtbij staan? Die geven nogal wat warmte af namelijk.

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #31 Gepost op: 11 augustus 2017, 12:33:30 »
Ik denk dat dat het geval is, de stralingswarmte van zulke buizen is aanzienlijk.
De warmte-ontwikkeling in de trafo zou je nog kunnen uitrekenen voor wat betreft de Ohmse verliezen.
De trafo zal er verder niet zoveel hinder van ondervinden evenals de buizen, onderdelen in de buurt zouden eerder kunnen verouderen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #32 Gepost op: 11 augustus 2017, 14:16:44 »
Ik denk dat dat het geval is, de stralingswarmte van zulke buizen is aanzienlijk.
De warmte-ontwikkeling in de trafo zou je nog kunnen uitrekenen voor wat betreft de Ohmse verliezen.
De trafo zal er verder niet zoveel hinder van ondervinden evenals de buizen, onderdelen in de buurt zouden eerder kunnen verouderen.
Er staan geen onderdelen in de buurt die er verder last van zouden kunnen hebben. Als ik de versterker uitzet en aan de windingen voel, zijn deze lang niet zo heet als de blikken bovenkant die volgens mij de stralingswarmte van de buizen opvangt. Ik heb er trouwens een GZ34s (JJ) inzitten die iets groter is dan de originele die er eerst in zat. Die wordt volgens mij ook warmer dan zijn voorganger.

*

211audio

• 1349
    • Buizen DIY site
« Reactie #33 Gepost op: 26 oktober 2017, 13:23:38 »
Sorry, ik kom er nogal laat in....
Bij Radio Twenthe in Den Haag kun je voor niet veel geld een auto variac kopen. Heb er zelf ook een staan vanwege de zeer wisselende voltages over de dag heen genomen (213 ... 232Vac) Je kunt het gewenste output voltage instellen.
Ze hebben geen webshop meer, maar nog wel een webformulier voor vragen etc. <klik>
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (Albert Einstein)