*

jernst

• *
  • 36
  • Naar techniek kun je niet luisteren
Upgrade element
« Gepost op: 8 augustus 2017, 11:49:41 »
Zoektocht naar andere Draaitafel afgesloten. Nu upgraden Pro-ject. Toch maar acryl plateau bestellen en dan elementkeuze. Ik kan mijn OM10 upgraden via LPGear naar OM30 of 40 voor €129/199. Of toch kiezen voor ander element voor dit geld? Vraag: wie heeft ervaring met LPGear en met name hun eigen naalden? Welk element in deze prijsklasse is interresant? Is mijn Project carbonarm goed genoeg voor een dergelijke investering? Mijn hifi- boer raad een M2 blue aan, maar gezien de recenties heb ik mijn twijfels.
Project debut Carbon met Ortofon OM 10  - project phonoboxSE SE2 - Musical Fidelity M1 Clic - M1 CDT - 2 x M1 PWR - Bluesound Node2 - Canton Carat 880.02

*

morph

• 13010
Re: Upgrade element
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2017, 12:00:39 »
Voor een OM upgrade of een 2M variant heb je geen ander plateau nodig.
De carbon-arm van deze project is juist het bijzondere eraan in vergelijking met andere merken met vrijwel dezelfde "kale" vormgeving. Door die arm wordt de speler wat hoger aangeschreven dan die vergelijkbare types.
Een 2M Blue is geen heel grote opwaardering in vergelijking met wat je hebt. Maar het is wel degelijk een hoorbare verbetering.
Een OM30 of 40 naaldje is een heel grote verbetering. Maar dan vergelijkbaar met de types boven de 2M Blue.
Bij de OM's heeft elk beter (fijner, meer details uit de groef halend) geslepen naaldtype een hoger nummer, bij de 2M's een andere kleur. En dus een hogere prijs.

*

geerd

• 4959
  • scheun ja
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2017, 13:14:49 »
als je acryl plateau gaat gebruiken is een platen klem of gewicht een aanrader geen mat gebruiken natuurlijk .
les is more

*

jernst

• *
  • 36
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2017, 16:16:17 »
Ik heb een Pro-ject platenklem in gebruik tesamen met een kurken mat. Er is dus inderdaad geen noodzaak voor een ander plateau. Waar het mij om gaat is het volgende: waardeer ik de OM op met een betere naald, of koop ik eerst in de basis een beter element (b.v.  Nagaoca MP110) die ik dan in een later stadium een betere naald geef.
Project debut Carbon met Ortofon OM 10  - project phonoboxSE SE2 - Musical Fidelity M1 Clic - M1 CDT - 2 x M1 PWR - Bluesound Node2 - Canton Carat 880.02

*

morph

• 13010
« Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2017, 12:46:25 »
Directe verbetering heb je met een opwaardering van het OM-naaldje.
Veranderen van element kán een verandering in geluid geven, maar dat is dan een karakteristiek elementmerk "effect" (in combinatie met de arm). Als je 1 op 1 de MP-110 met de OM 10 vergelijkt, die beschikken over een redelijk vergelijkbare naald, zul je verschil horen. Maar wat mooier is zal altijd een persoonlijk oordeel zijn.
Bij een andersvormig geslepen naaldje merk je geluidskwaliteitverandering doordat de informatie die in de groefwanden van de plaat zit er met meer of minder* precisie wordt uitgehaald. Of je die details meer waardeert is dan weliswaar ook weer een persoonlijk oordeel, maar je hoort ze in ieder geval.
Elementmerk heeft betrekking op "karakter" of "klankkleur", een naaldvorm heeft invloed op de hoeveelheid detail in de weergave.

* afhankelijk van de gekozen naaldvorm t.o.v. je huidige.
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2017, 12:56:52 door morph »

*

Dennis B

• 101
  • Techniek is mooi, maar luisteren zegt meer!
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2017, 12:37:01 »
Als je echt een stap wilt maken zou ik nog even wachten en meer investeren in een nieuw element. Het voorgestelde Ortofon blue element is een mooie stap. Maar ik zou voor de bronze gaan. Deze heeft i.v.m. de blue wat meer body en resolutie. De blue klonk mij iets te fris en minder betrokken. Maargoed wat voor de een mooi klinkt, zal de ander misschien minder waarderen.

Je moet op basis van je huidige set een voorspelling doen wat je kunt verwachten op basis van het karakter van het element. Het kan bijvoorbeeld zijn dat dat frisse in jou set-up juist goed uitkomt

Ik had het geluk dat ik de elementen red/blue/bronze/black kon vergelijken in de winkel. Daar kon ik de verschillen horen en een inschatting maken wat ik thuis kon verwachten...

Een heel fijn naaldje laat meer horen, maar word daarmee ook kritischer over wat je eronder legt. En dat kan het luistergenot behoorlijk in de weg zitten.

Neem je speler mee naar je "hifi-boer" en kijk of het mogelijk is een aantal verschillende dingen te proberen.

De reis naar je doel is ook erg leuk ;)
TECHNICS SL-Z1000 LOOPWERK
YAMAMOTO YDA1 DAC
REGA RP3/ORTOFON 2M BRONZE
KENWOOD L1000C
ONKYO M5090 GEMODIFICEERD
SONY MDS-JA50ES CHAMPAGNE
SONY XA-50ES CHAMPAGNE
MIT-MI330 SHOGUN
ISOPHON INDIGO
OCOS SPEAKERKABEL
DUNE HD SMART D1/BE/HE
SONY KDL-65W85

*

jernst

• *
  • 36
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2017, 15:24:33 »
Het wordt dus een OM 30 naald van LP Gear zelf. Hoef ik verder niet te sleutelen. De eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat ik stiekem nog wel de Dual"s  op marktplaats in de gaten houdt. :)