Standby maken op buizenversterker?
« Gepost op: 10 augustus 2017, 12:31:38 »
Ik heb elke keer weer een andere vraag, ditmaal gaat het om een standby voorziening maken of niet? Ik doe m'n versterker vaak aan en uit op een dag omdat wanneer ik er bij wegloop hem niet aan wil laten staan. Is dat nou schadelijk voor de buizen of moet ik de hoogspanning ergens onderbreken zodat hij in standby staat...of zie ik het nu te simpel..? Er zit een GZ34 buis in en ik vraag me af of je daar zomaar de hoogspanning mag en kunt onderbreken omdat we het nu toch over een hoog voltage hebben...

Re: Standby maken op buizenversterker?
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2017, 18:50:00 »
Het op stand-by schakelen van de versterker, d.w.z. de buizen alleen op gloeispanning laten werken is schadelijker voor
de buizen dan gewoon aan laten staan.
De buizen leveren dan nl. wel emissie, maar deze kan niet naar de anode omdat die zonder spanning staat.
Daardoor vervuil, vergiftig je de kathode.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2017, 22:46:21 »
Het op stand-by schakelen van de versterker, d.w.z. de buizen alleen op gloeispanning laten werken is schadelijker voor
de buizen dan gewoon aan laten staan.
De buizen leveren dan nl. wel emissie, maar deze kan niet naar de anode omdat die zonder spanning staat.
Daardoor vervuil, vergiftig je de kathode.

Nooit geweten dat dat meer schade zou opleveren. Dus uitschakelen (bijvoorbeeld als ik ga eten) en dan weer in (na het eten) kan in principe weinig kwaad.
Let wel: De buizenversterker staat in m'n studio boven en blijft niet onbeheerd aan staan mede vanwege de warmte...
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2017, 11:09:42 door SystemII »

*

Sterremuur

• 12542
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2017, 09:20:33 »
Ik heb in mijn werkhok een ir-sensor die de netspanning in en uitschakelt.
Zolang ik aanwezig ben en beweeg staat de boel aan. Ook de versterker.
In de garage en op zolder heb ik dezelfde constructie. Ideaal als je 's nachts in het donker met je fiets aankomt. Er is meteen licht.

Goedkope PIRs van Aliexpress... :)

Wel voldoende uitlooptijd instellen.
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl

*

amp

• 3862
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2017, 17:59:18 »
Je zit dan stil te luisteren en ineens valt behalve het licht ook de muziek uit............?

*

amp

• 3862
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2017, 18:16:31 »
Buizen aan- en uitzetten betekent: uitzetten en krimpen enz...
Daar konden de buizen vroeger goed tegen, maar of dat met de huidige productie ook zo is............?
Ik heb al enkele malen een buiske met met een kapotte gloei gehad - telkens nieuwe productie!

Je kunt op een verstandige manier een goede stand by maken.
Niet door de hoogspanning af te schakelen, maar door de stroom van de buizen op een zacht pitje te zetten.
Dat kan mooi door het stuurroosterpotentiaal te verzetten.
Kun je ook makkelijk automatiseren, dwz, dat de amp automatisch overgaat op een lagere anodestroom als de die bv 10 min. geen muziek meer heeft 'gevoeld'.
Op het eind van de dag zou ik het ding wel uitzetten......
Wel moet je bij toepassing van een buisgelijkrichter oppassen dat de spanning op de elco's niet te hoog wordt bij een lagere anodestroom door de eindbuizen - kan wel wat geknal opleveren en nog meer.............

*

geerd

• 5210
  • scheun ja
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2017, 20:50:40 »
het veelvuldig aan en uit schakelen van een buizen versterker lijkt mij geen goed doen aan de versterker .
gewoon aan laten lijkt mij meer verstandig .
les is more

« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2017, 07:49:38 »
het veelvuldig aan en uit schakelen van een buizen versterker lijkt mij geen goed doen aan de versterker .
gewoon aan laten lijkt mij meer verstandig .

Normaliter gaat hij twee keer per dag aan en uit. Maar in het weekend als ik naar beneden loop of wegga laat ik hem niet aanstaan. Hij staat in m'n studio aangesloten op een DAC die ook de geluidskaart van m'n PC is. Dus hij moet wel aan om überhaupt audio te krijgen...

*

amp

• 3862
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2017, 23:50:20 »
Ik zou me hier maar niet zo druk over maken.

« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2017, 00:02:46 »
Ik zou me hier maar niet zo druk over maken.

Was ik ook niet van plan hoor. Zo te zien is het ook niet zo'n probleem, als hij nou 10 keer aan en uit gaat op een dag maar da's zeer zeker niet het geval.