*

a.b.

• 8260
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: ReadScapes & 4 zelfbouw diffusers met gevouwen segment
« Reactie #30 Gepost op: 9 oktober 2017, 10:09:14 »
Ik laat me graag verbeteren, maar ik heb begrepen dat Knosti volstrekt niets ziet in een setup die een combinatie is van subwoofers, fronts, DSP en akoestische aanpassingen voor een beperkt frequentiegebied (vanaf tot waar de DSP zijn ding doet, dus +/- 100Hz), en als ik zo om heen kijk (het is een beperkte blik, ik weet het) en lees is dat wel waar de markt zich langzaam naartoe beweegt?

Hoe zie jij dat, akoestoloog?

Het is inderdaad niet dat ik er "volstrekt niets in zie".
Juisttot 100Hz kan het veel soelaas bieden!

Vanuit het oogpunt van optimalisatie van akoestiek is dsp minder relevant, niet in het minst omdat het aan akoestiek zelf niets verandert. En bij heel wat projecten waar akoestische optimalisatie een rol speelt komt geen dsp in beeld.

Ik heb van jouw voorbeeld helaas nog nooit een echt homogeen klinkende exponent gehoord. Wel mooi klinkende overigens!

Duidelijk, wat hoor je dan wat niet homogeen is? Ben benieuwd, niet op zoek naar discussie.
Adults with imaginary friends are just really old children

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

a.b.

• 8260
« Reactie #31 Gepost op: 9 oktober 2017, 10:10:47 »
Ik laat me graag verbeteren, maar ik heb begrepen dat Knosti volstrekt niets ziet in een setup die een combinatie is van subwoofers, fronts, DSP en akoestische aanpassingen voor een beperkt frequentiegebied (vanaf tot waar de DSP zijn ding doet, dus +/- 100Hz), en als ik zo om heen kijk (het is een beperkte blik, ik weet het) en lees is dat wel waar de markt zich langzaam naartoe beweegt?

Hoe zie jij dat, akoestoloog?
Over smaak mag worden getwist. Het kan ivm de plaatsing van luidsprekers handig zijn om hoog-, midden- en laagweergave niet in hetzelfde kastje te proppen. DSP kan handig zijn als je een ruimte toonbaar wilt houden en toch een laagprobleempje wil oplossen. Niet iedereen wil of kan zijn luisterruimte verbouwen tot een dedicated luisterruimte met esthetisch detonerende akoestische rimram. Ongeacht in welke richting de markt voor audio apparatuur zich beweegt zal de voorkeur van veel muziekliefhebbers (dat zijn opvallend vaak liefhebbers van goed geluid, ook als er geen muziek afgespeeld wordt) altijd uitgaan naar een akoestisch prettige ruimte omdat je in zoĺn ruimte ook weleens een gesprek voert of een instrument bespeelt.

Dat klinkt zo volstrekt logisch dat ik het zelf ook weleens op dit forum schrijf :)

*

Knosti de Platenwasser

• 2075
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #32 Gepost op: 9 oktober 2017, 13:18:48 »
Ik heb van jouw voorbeeld helaas nog nooit een echt homogeen klinkende exponent gehoord. Wel mooi klinkende overigens!
Duidelijk, wat hoor je dan wat niet homogeen is? Ben benieuwd, niet op zoek naar discussie.

Wat ik bedoel kan misschien blijken uit een beschrijving van het begrip 'homogeen' in de context van muziekweergave. Wat is het en hoe klinkt het?
Ik put uit m'n eigen woorden, op eerdere, meer heldere momenten beschreven...

[eigen citaat]
"Coherentie (samenhang, integratie, homogeniteit) beschrijft het fenomeen dat de muziek ge´ntegreerd is / wordt tot een bevredigend geheel. Muziek wordt niet ondergaan of beleefd als een verzameling bas, midden en hoog binnen een soort van ruimtelijkheid, die al of niet consequent kan zijn. Het muzikaal harmonische tapijt is integraal geweven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld zoiets als een lappendeken.
Homogene muziekweergave omvat en integreert de correcte vertegenwoordiging van alle aspecten van een muzikale presentatie. Dat is niet niks en gaat ver voorbij goed geluid alleen.

De dynamische prestaties zullen in een coherent systeem worden gekenmerkt door ongedwongenheid en gemak en de indruk wekken dat alle transiŰnten correct zijn uitgelijnd ten opzichte van elkaar. Zo'n samenhang beloont de luisteraar met een muzikale presentatie die 'staat' en roept een dermate sterk gevoel van compleetheid van het geluid op, dat de luisteraar op een of andere manier daadwerkelijk positief zal reageren. Dat kan in fysieke zin zijn, maar ook emotioneel, mentaal, of in een combinatie met elkaar.
Coherentie geeft zodoende eerder aanleiding tot een subjectief gevoel van muzikale "natuurlijkheid" dan tot een of ander objectief geluidskenmerk."
[/einde eigen citaat]

Coherentie is daarmee zo'n beetje de final frontier in audio, heb ik gemerkt.
Het zou daarom vollediger zijn geweest, als ik er meteen bij zou hebben gezegd dat een coherent klinkende audioset sowieso een heel zeldzaam fenomeen is.

Dan is het ook meteen niet zo gek meer dat ik het nog niet echt tegenkwam bij geluidsinstallaties die het moeten hebben van ingrijpen in een domein, waarvan we het mechanisme nog niet zo goed begrijpen.
Dat het iets goeds kan voortbrengen is me wel duidelijk -- ik verzette me tegen jouw vaststelling dat ik daar niets in zou zien, maar zo zwartwit is het gewoon niet.
Tegelijk laat de alomtegenwoordige 'blindheid' (of tolerantie?) voor de keerzijde van digitale signaalmanipulatie, vooral tot uiting komend in het hier besproken gebrek aan sonische samenhang, zien op welke hoogte een gemiddelde audiolat momenteel ligt.
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2017, 13:24:57 door Knosti de Platenwasser »
... on an Electrospective Odyssee.

*

a.b.

• 8260
« Reactie #33 Gepost op: 9 oktober 2017, 13:57:57 »
Nuance aanbrengen is prima :) Je omschrijving snap ik, maar de beleving moet ik nog meemaken terwijl ik toch al wel het nodige gehoord heb.

Heb je een voorbeeld van een "full range"* set (die te beluisteren is) die homogeen klinkt?

*bij benadering.

NB ik kan me voorstellen dat als je homogeniteit niet hoort, je het daardoor ook niet mooi vindt klinken?

« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2017, 14:00:32 door a.b. »

« Reactie #34 Gepost op: 9 oktober 2017, 17:13:46 »
Dat klinkt zo volstrekt logisch dat ik het zelf ook weleens op dit forum schrijf :)

Akoestologisch ;)
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2017, 17:16:03 door akoestoloog »

*

Knosti de Platenwasser

• 2075
    • ReadScapeS
« Reactie #35 Gepost op: 9 oktober 2017, 17:40:50 »
Nuance aanbrengen is prima :) Je omschrijving snap ik, maar de beleving moet ik nog meemaken terwijl ik toch al wel het nodige gehoord heb.
Heb je een voorbeeld van een "full range"* set (die te beluisteren is) die homogeen klinkt?
*bij benadering.

Zulke voorbeelden heb ik wel, maar ik ga niet over de beluisterbaarheid daarvan door derden.
Er is buiten het forum ook een wereld vol muziekliefhebbers, die er minder een praathobby van maken, en zodoende ook niet iets hebben met deelname op fora.
Het overovergrote deel van m'n klandizie waren mensen die verder niets of heel weinig hadden met fora, maar wel heel veel met muziek.

De sets die ik over de jaren heen hoorde bij Jerry thuis hadden altijd een hoge mate van homogeniteit en coherentie in de presentatie, waardoor elke aandacht voor deelgebieden overbodig werd.
Het feit dat dit kenmerk door zowat alle luisteraars die er op bezoek gaan kan worden herkent zegt natuurlijk veel.
Ik kan zo snel geen ander forumvoorbeeld geven, omdat ik zelf ook niet zo'n uitbundig deelnemer ben van het pratende deel van de hobby. Sorry...

Overigens vind ik dat fullrange of niet-fullrange voor het tot uitdrukking brengen van coherentie geen verschil maakt.
De eigenschap komt immers niet primair tot uitdrukking via het geluid alleen.

NB ik kan me voorstellen dat als je homogeniteit niet hoort, je het daardoor ook niet mooi vindt klinken?
In mijn beleving is het bovenstaande gelukkig niet zo, Abel.
Ik schreef al dat ik tot nu toe geen echte coherentie terughoorde in een (gesubwooferde of nog verder gefragmenteerde) set met aktieve dsp-filtering, maar dat ik hiervan wel de nodige exponenten heb gehoord die op zichzelf mooi of heel mooi klonken!
Een set kan erg mooi klinken (het geluidsaandeel is dan dus heel okee), maar dat kan zonder dat er ook maar iets van een homogene muzikale presentatie wordt neergezet door diezelfde set.

Om ergens (vooral thuis) een set echt goed klinkend te krijgen is er sowieso heel wat nodig, dat weet zowat iedere liefhebber die even bezig is. Maar het wordt nog veel lastiger als ook nog eens "fullrange" moet zijn, dwz als ook het onderste oktaaf 16-32Hz op sterkte moet worden weergegeven. Je mag je zelfs serieus afvragen of zoiets wel nastrevenswaardig is, thuis...
Vervolgens mag je er dan nog een 'dimensie' van soortgelijk kaliber bij gaan incalculeren, indien het eisenpakket niet alleen fullrange omvat en een uitstekend geluid, maar ook homogeen (coherent) moet zijn, opdat niet alleen het geluid maar ook de muziek zelf overtuigt.

In overtuigende (coherente) muziek, waar we het de hele tijd over hebben, is goed geluid -- al dan niet geheel fullrange -- een onderdeel.
Ik kan gelukkig wel genieten van een goed geluid alleen, als belangrijkste kenmerk van een geluidsinstallatie.
Voor het ontrafelen van de muziek die mij vaak boeit is goed geluid alleen niet afdoende. Genieten van een fraai deel van het geheel is echter ook genieten! :)
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2017, 17:57:45 door Knosti de Platenwasser »

*

a.b.

• 8260
« Reactie #36 Gepost op: 9 oktober 2017, 18:26:02 »
*bij benadering.

Zulke voorbeelden heb ik wel, maar ik ga niet over de beluisterbaarheid daarvan door derden.
Er is buiten het forum ook een wereld vol muziekliefhebbers, die er minder een praathobby van maken, en zodoende ook niet iets hebben met deelname op fora.
Het overovergrote deel van m'n klandizie waren mensen die verder niets of heel weinig hadden met fora, maar wel heel veel met muziek.

De sets die ik over de jaren heen hoorde bij Jerry thuis hadden altijd een hoge mate van homogeniteit en coherentie in de presentatie, waardoor elke aandacht voor deelgebieden overbodig werd.
Het feit dat dit kenmerk door zowat alle luisteraars die er op bezoek gaan kan worden herkent zegt natuurlijk veel.
Ik kan zo snel geen ander forumvoorbeeld geven, omdat ik zelf ook niet zo'n uitbundig deelnemer ben van het pratende deel van de hobby. Sorry...

Overigens vind ik dat fullrange of niet-fullrange voor het tot uitdrukking brengen van coherentie geen verschil maakt.
De eigenschap komt immers niet primair tot uitdrukking via het geluid alleen.

In mijn beleving is het bovenstaande gelukkig niet zo, Abel.
Ik schreef al dat ik tot nu toe geen echte coherentie terughoorde in een (gesubwooferde of nog verder gefragmenteerde) set met aktieve dsp-filtering, maar dat ik hiervan wel de nodige exponenten heb gehoord die op zichzelf mooi of heel mooi klonken!
Een set kan erg mooi klinken (het geluidsaandeel is dan dus heel okee), maar dat kan zonder dat er ook maar iets van een homogene muzikale presentatie wordt neergezet door diezelfde set.

Om ergens (vooral thuis) een set echt goed klinkend te krijgen is er sowieso heel wat nodig, dat weet zowat iedere liefhebber die even bezig is. Maar het wordt nog veel lastiger als ook nog eens "fullrange" moet zijn, dwz als ook het onderste oktaaf 16-32Hz op sterkte moet worden weergegeven. Je mag je zelfs serieus afvragen of zoiets wel nastrevenswaardig is, thuis...
Vervolgens mag je er dan nog een 'dimensie' van soortgelijk kaliber bij gaan incalculeren, indien het eisenpakket niet alleen fullrange omvat en een uitstekend geluid, maar ook homogeen (coherent) moet zijn, opdat niet alleen het geluid maar ook de muziek zelf overtuigt.

In overtuigende (coherente) muziek, waar we het de hele tijd over hebben, is goed geluid -- al dan niet geheel fullrange -- een onderdeel.
Ik kan gelukkig wel genieten van een goed geluid alleen, als belangrijkste kenmerk van een geluidsinstallatie.
Voor het ontrafelen van de muziek die mij vaak boeit is goed geluid alleen niet afdoende. Genieten van een fraai deel van het geheel is echter ook genieten! :)

Ik heb ook meerdere sets bij Jerry beluisterd en ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Dat was echt genieten bij hem, al vond ik de laagweergave bij Jerry nooit heel zuiver. Het was vaak wat wollig, en veel en daardoor minder gedefinieerd dan mogelijk is. Ook had hij last van bulten. Maar het paste wel bij het totale geluidsbeeld. Jerry's sets hebben mij qua ruimtelijkheid, dimensionaliteit en spreiding ge´nspireerd om thuis ook redelijk ver te gaan met de akoestiek. De kwaliteit van het laag bij Jerry heeft me ge´nspireerd om dit toch vooral beter te doen. Ondanks dat, was het genieten.

Ik vroeg om een voorbeeld van een full-range (bij-benadering) set, omdat het akoestisch gezien makkelijker is om het goed te laten klinken met twee kleine monitoren, in een soort van nearfield benadering, dan met twee enorme luidsprekers, of met subwoofers omdat de akoestische maatregelen dan ook fysiek steeds groter en complexer worden (basstraps e.d.).
Toch vind ik, als liefhebber van onder andere electronica, full range (bij benadering) wel belangrijk voor de muziekbeleving. Maar er is ook genoeg Jazz die ik pas echt lekker vind spelen op grotere systemen. Idem voor klassiek.

Ik zou daarom nog wel eens een full range (bij benadering) set zonder DSP in een akoestisch aangepaste ruimte willen horen om het vergelijk te kunnen maken met een full range (bij benadering zo vanaf 20Hz) set met DSP (waarvan ik er meer heb beluisterd). Wie weet kom ik het nog eens tegen :)

*

Knosti de Platenwasser

• 2075
    • ReadScapeS
« Reactie #37 Gepost op: 9 oktober 2017, 21:47:39 »
Ik heb ook meerdere sets bij Jerry beluisterd en ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Dat was echt genieten bij hem, al vond ik de laagweergave bij Jerry nooit heel zuiver. Het was vaak wat wollig, en veel en daardoor minder gedefinieerd dan mogelijk is. Ook had hij last van bulten. Maar het paste wel bij het totale geluidsbeeld. Jerry's sets hebben mij qua ruimtelijkheid, dimensionaliteit en spreiding ge´nspireerd om thuis ook redelijk ver te gaan met de akoestiek. De kwaliteit van het laag bij Jerry heeft me ge´nspireerd om dit toch vooral beter te doen. Ondanks dat, was het genieten.

Dat is wat ik bedoelde: er zijn bijna altijd wel 'tekortkomingen' te benoemen die op een of ander sonisch deelgebied zijn terug te voeren en hun oorzaak vinden in hardware, akoestiek of opstelling. Toch spelen die geen nadelige rol van betekenis als een systeem tegelijkertijd ook op een overtuigende manier iets voor je neus weet neer te zetten waarin daadwerkelijk iets gebeurt dat zo stimulerend is, dat het fysiek uitwerkt, en al of niet ook tussen de oren stofjes laat ontstaan.
Ik zoek het zelf net in wat minder directheid en meer ambiance en ruimte, omdat dit overeenkomt met de manieren waarop ik levende muziek beluister, maak en meemaak.
Het is zeker dat er hier thuis in de set nog wel een half oktaaf bij kan, maar ook dat het geen gemis is voor 80% van de muziek die ik zelf verkies te beluisteren. De stap van een basreflex monitor naar een wat groter gesloten systeem was zo groot nog niet eens.
Vergelijken heeft te maken met deelaspecten. Prima, tot op een bepaalde hoogte, maar wat we nu bespreken -- Jerry's setting als voorbeeld -- gaat duidelijk verder dan geluidskwaliteit alleen. Daar viel inderdaad links en rechts op aan te merken. Zo ervaar ik het hier thuis ook. Tegelijk is er die samenhang en compleetheid, vooral ook qua ruimtevulling, die maakt dat de hersenen weinig aan signaalcorrectie hoeven te doen om me te laten deelnemen aan iets muzikaals en driedimensionaals. Dat m'n dynamiek niet die van de grote systeem evenaart drukt geen nadelig stempel, omdat dynamiek er wel is, micro en macro. Weinig is uitgesproken, alles heeft niettemin een plek. Zo ziet m'n ideale geluidsbeeld eruit! ;)

Ik vroeg om een voorbeeld van een full-range (bij-benadering) set, omdat het akoestisch gezien makkelijker is om het goed te laten klinken met twee kleine monitoren, in een soort van nearfield benadering, dan met twee enorme luidsprekers, of met subwoofers omdat de akoestische maatregelen dan ook fysiek steeds groter en complexer worden (basstraps e.d.).
Toch vind ik, als liefhebber van onder andere electronica, full range (bij benadering) wel belangrijk voor de muziekbeleving. Maar er is ook genoeg Jazz die ik pas echt lekker vind spelen op grotere systemen. Idem voor klassiek.
Ik zou daarom nog wel eens een full range (bij benadering) set zonder DSP in een akoestisch aangepaste ruimte willen horen om het vergelijk te kunnen maken met een full range (bij benadering zo vanaf 20Hz) set met DSP (waarvan ik er meer heb beluisterd). Wie weet kom ik het nog eens tegen :)

Je hebt een goede kans dat je zo'n compleet systeem als hierboven beschreven bij Michael Huigen (Reference Sounds) kunt horen in de ruimte die nu net of nog net niet helemaal voltooid is.
Zelf ben ik ook erg benieuwd hoe het daar is geworden.
Geen idee of je ook op het ht-forum actief bent, maar dan zou je misschien eens bij Jean Sibelius kunnen gaan luisteren. Die ruimte schijnt inmiddels ook tamelijk grenzeloos te zijn geworden. Maar bij mijn laatste sessie was precies het gebrek aan coherentie in wat al wel een heel indrukwekkend systeem was de grootste makke. Maar da's alweer een tijd geleden voor mij. Bij gebrek aan coherentie, hoe goed en mooi het geluid ook is, heb je altijd het idee dat je naar electronica luistert. Er gaat geen trekkracht vanuit.
Volgens mij zijn zulke systemen echt zeldzaam: groot en fullrange, en dan tegelijkertijd muzikaal coherent -- ik moet altijd nog denken aan de diverse Infinity projecten in die richting. Het ultieme voorbeeld van wat we hier bespreken, denk ik: volkomen incoherent, maar het kon verrekte indrukwekkend klinken!
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2017, 21:51:04 door Knosti de Platenwasser »

*

a.b.

• 8260
« Reactie #38 Gepost op: 9 oktober 2017, 21:59:33 »
Ik vind het lastig om een term als trekkracht en luisteren naar electronica te duiden. Ik weet niet wat je dan hoort, of niet hoort. Of het echt een kenmerk van de weergave is, of iets wat in de hersenen gebeurt en wat geen kenmerk van de geluidsweergave is.

Maar daar is het me niet om te doen. Ik ben actief op het HT forum, ik zal eens zoeken op Sibelius en Reference Sound. Dank voor je tips.

Ik vind het sowieso leuk om zo wat van gedachten te wisselen.

« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2017, 22:06:19 door a.b. »

*

chansig

• 10431
« Reactie #39 Gepost op: 10 oktober 2017, 07:51:15 »
De set van Sibelius nog nooit voorbij zien komen ? Die gigantische Von Schweikert speakers, aparte ruimte, Parasound versterking, hele dure dsp. Erg mooi geluid, erg saai omdat het gewoon allemaal lijkt te kloppen.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

a.b.

• 8260
« Reactie #40 Gepost op: 10 oktober 2017, 07:54:37 »
Kan hoor, geen idee. Ik lees heel selectief op het HT forum. Ben er nog nooit geweest.

« Reactie #41 Gepost op: 10 oktober 2017, 09:09:53 »
Ik vind het lastig om een term als trekkracht en luisteren naar electronica te duiden. Ik weet niet wat je dan hoort, of niet hoort. Of het echt een kenmerk van de weergave is, of iets wat in de hersenen gebeurt en wat geen kenmerk van de geluidsweergave is.

Mee eens. Vermoedelijk weet niemand, behalve Knosti zelf, wat Knosti waarneemt en beleeft als hij naar muziek luistert. Als deze geluidsbeleving vervolgens normatief wordt gebruikt gaat het een beetje mis. U wilt coherent geluid? Wat is dat? Bedoelt u mijn coherentie, zijn coherentie of uw coherentie? Leuk onderwerp, er zit geen eind aan.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2017, 09:16:46 door akoestoloog »

*

Knosti de Platenwasser

• 2075
    • ReadScapeS
« Reactie #42 Gepost op: 10 oktober 2017, 15:55:18 »

Maar daar is het me niet om te doen. Ik ben actief op het HT forum, ik zal eens zoeken op Sibelius en Reference Sound. Dank voor je tips.

Ik vind het sowieso leuk om zo wat van gedachten te wisselen.

Bedankt ook! Uitwisselen van verschillende gezichtspunten kan prima, zo blijkt.
Reference Sounds is overigens een bedrijf. Michael Huigen heeft de helft van de voormalige Audiac lijn overgenomen. Wilson en ML en nog wat andere merken.