Naim vondst
« Gepost op: 15 augustus 2017, 22:37:26 »
UPDATE 19-11-18

Goedenavond,

Sinds kort heb ik een set thuis staan waarvan ik niet helemaal weet f en wt het is. Het bestaat uit:

NAIM NAC 52
NAIM NAC 52 SP
NAIM NAP 250
NAIM IBL Speakers
Alles qua bekabeling is er, behalve de speakerkabels.

Daarnaast nog twee elementen?
- Audio Technica OCC?
- Micro Benz MC2

Er is ook nog een pick-up bij, dit is een Lenco L75. En tevens een vond ik nog een Kuzma Stabi.

Het plan is om hier wat platen op te spelen, ik heb enkele van Ella Fitzgerald bijvoorbeeld. Lijkt me leuk voor een druilerige zondag of iets dergelijks. Lukt dat hiermee? Het spul mag wel weg van mij. Er is niemand in de familie die er nog iets mee wil/kan.

Alvast bedankt!

Gr. Harmen
« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 08:11:09 door Naim »

*

Roots

• 1961
  • I have Reggae Mylitis.
Re: Naim vondst
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:44:40 »
Je twijfelt eraan of het lukt?... En waarom vraag je dat aan een andere?

Met vriendelijke groeten Roots.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Heintje

• 1681
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:56:30 »
Tuurlijk lukt dat! En de kwaliteit van de componenten is ook nog mr dan uitstekend.
De manuals kan je gratis downloaden op de website van Naim in Engeland, in de manuals staat tevens getekend hoe je alles op elkaar aansluit met al die kwalitatief uitstekende DIN-kabels.

Geluksvogel!  :P

*

Rubble

• 10443
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2017, 07:42:26 »
Als er een nog goede naald op de Lenco zit dan zal het geen probleem zijn. Heb je een phono ingang op je NAC52? En wat voor kabel zit er aan de Lenco, tulp of DIN? Mogelijk heb je een verloopkabeltje nodig.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 07:45:56 door Rubble »
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

chansig

• 10957
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2017, 09:37:29 »
Als alles goed functioneert moet dat zeker lukken.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Heintje

• 1681
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2017, 18:09:30 »
NAIM NAC 52
NAIM NAC 52 SP
NAIM NAP 250
NAIM IBL Speakers
Er is ook nog een pick-up bij, dit is een Lenco L75

Tja, als dit al een bij elkaar horende set ws, neem ik aan dat het gewoon een kwestie van op elkaar aansluiten en genieten is.
Als de voorversterker geen Phonotrap heeft (dat was vaak een extra, omdat je dan toen al de juiste versie kon kopen, nl. MM / High outputMc / Low outputMC) wordt het wat lastiger.
De componenten zijn echter zo goed,dat ik zeker zou proberen om e.e.a. passend te krijgen.
Op ebay kan je na raadpleging van de manuals voor het vinden van de juiste spullen, alles kopen wat je nodig hebt.

Wellicht kan Harmen hier wat licht in de duisternis scheppen?
Bv. door de achterzijde van alle Naim apparaten te fotograferen, samen met alle beschikbare snoeren?

*

geerd

• 5761
  • scheun ja
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2017, 19:20:38 »
de achterkant

kabels fia naim kopen of zelf in elkaar zetten alleen de pluggen vinden is lastig .
of ombouwen naar tulp wel veel werk en de voeding zou dan anders opgelost moeten worden maar dat is ook te doen

hier het manuel https://www.manualslib.com/manual/1014810/Naim-Nac-52.html?page=11#manual
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

Heintje

• 1681
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:18:27 »
Ahaa, er zit dus een MC Phonoboard in Harmen's '52 (als Geerts foto's die van Harmen zijn??), van het type "K".
Voor zover ik weet, zijn de aansluitingen BNC-pluggen en bij een elektronicawinkel kan je goedkoop 2 verlooppluggen van BNC naar tulp krijgen. En een verloopsnoertje van tulp naar 5 polig contra-din voor de Lenco is ook online wel te vinden.

Als de foto's niet van Harmens's Naim voorversterker zijn, kan hij zijn type Phonoboard op de achterkant van de 52 bekijken en onderstaand herleiden naar de bijbehorende specs.

Als er gn BNC-pluggen zichtbaar zijn en de meest rechtse DIN-ingang is gewoon bruikbaar op line-niveau, zit er een blindschot op de plek van de Phonoprint in. Als een Phonoprint aanwezig is in de 52, wordt de meest rechtse DIN-ingang daarvoor opgeofferd (die wordt dan Phono-in en de DIN-plug is dan afgedopt) en zijn de BNC-pluggen zichtbaar, waarbij de letter ernaast aangeeft welk type Phonoboard is gemonteerd.

Het zou fijn zijn als Harmen nu eens reageert en aangeeft wat in zijn voorversterker zit, (voor het geval hij het niet aangesloten krijgt) welke aansluitsnoeren hij erbij heeft en welke problemen hij nu precies heeft op dit moment.

Hier vond ik meer info over de Phono-boards: http://www.neilmcbride.co.uk/naimphono.html:
Als de foto's niet van Harmens's Naim voorversterker zijn, kan hij zijn type Phonoboard op de achterkant van de 52 bekijken en onderstaand herleiden naar de bijbehorende specs.

PHONO CARDS

When buying a second hand preamp, the seller will know whether the boards are for moving magnet or moving coil cartridges. There are 2 main types of moving coil boards; the original "S" boards, and then the "K" boards which Naim released to go specifically with the Linn Karma cartridge, and sort of stuck as the boards that people used with the Troika too. There isn't actually a great deal of difference between them. To identify the boards: with the boards oriented such that the components are facing you, and the 4 connectors are on the bottom, look at the bottom resistor that goes more or less between the two left-most connectors. If it's 470 ohm (yellow-violet-brown) then it's an "S", and if it's 560 ohm (green-blue-brown) then it's a "K". The S board has a 6800pF cap across the input whereas the K board has a 1000pF cap across the input. You can change the resistor/capacitor values to toggle between the types if you want. The Linn moving coil cartridges tend to be used with K boards.
The other thing to note with moving coil phono boards is that there have been a few generations. The current boards are Mark 5. I think Mark 2 or 3 boards were around for the longest, and these seem to be the ones you come across most. The circuit is actually the same (give or take a few trivial resistor value changes in a couple of places), but the more recent incarnations have a better layout, and better quality components (the difference between the Mark 2 boards and the Mark 5 boards is clearly audible, and in my opinion can make a very worthwhile upgrade).

It is interesting to note that the phono boards in the modern preamps (92,82 and 52) are again the same circuit, but have been somewhat re-laid out with different connector positions which enable better routing.

The Prefix phono stage is yet again the same phono stage (though the loading is 560 ohm and 470 pF I think), although they have extensively re-laid the circuit out (ie, without the constrictions of having to slot into specific connectors) and the boards are actually put inside a turntable (ie, the Linn LP12 turntable), with the boards being powered from a Hicap, Flatcap or 2 of the Supercap rails. Siting within the turntable has the advantage of allowing the arm cable length to be minimised. Even though the Prefix can be powered via the 52 preamp, I have had reports that it is a lot `better' when given its own Hicap to work from. However, I have also had a report that this is `rubbish' and you are best to power the Prefix via the 52. Take your pick.

*

Nicolas

• 18507
  • The more ambitious home installation
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:33:26 »
Nee de foto van Geerd is eentje van internet dus die zegt niks over welke eventuele phonotrap in die van Harmen zit.
about 0 seconds remaining

*

geerd

• 5761
  • scheun ja
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:51:46 »
is geen bnc en geen din is een conector met schroefsluiting en die grote ronde is helemaal speciaal .
foto is van het net ja zelf zoon ding al jaren niet meer mogen bekijken
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

Heintje

• 1681
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2017, 23:13:02 »
Ahaa.
Bij mijn NAC102 is dat op de Phonoprint wl 2 x een echte BNC (dus een "scoop-probe aansluiting"), vandaar dat ik vermoed dat het BNC is.
Bij mijn Supernait is dat al tulp.

Naim gebruikt:
- banaan voor de luidsprekers (bedoeld voor de specifieke Naim luidsprekerstekker)
- ronde 5-polige DIN met alle polen in een halve cirkel, voor analooe signaal in/uitgangen, specifiek bedoeld voor de locking Naim DIN pluggen,
Sinds een jaar of 6 gebruikt Naim daarnaast ook tulp-aansluitingen, voor analoge en digitale audiosignalen, aangevuld met Toslink.
- ronde 4- en 5 polige DIN met alle polen NIET in een halve cirkel, voor aansluiten van voedingen (zoals Super/High/Flatcaps), specifiek bedoeld voor de locking Naim DIN pluggen.
- de grote veelpolige plug die Geerd bedoelt, die sinds pakweg 6 jaar wordt gebruikt voor alle dure Naim series (zeg maar bij alles boven de 3000 Euro per apparaat).

Let op:
Bij enkele apparaten gebruikt Naim afwijkende aansluitingen, bv. voor digitale signalen bij de NAC102 en de NAPSC.
Sluit daarom altijd alles aan conform de tekeningen in de online manuals, dan gaat het goed.

*

richard

• 4031
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2017, 01:38:19 »
Naim is wel prima kwaliteit hoor! Zowel in prestatie als in bouwkwaliteit. Alleen wat eigenzinnig met de aansluitingen; wat dat betreft weer typisch Brits.
Ik heb nu een Creek versterker. Deze bevalt me prima maar een Naim kon ik destijds niet betalen anders had die er gestaan.
Genoeg is beter.

*

Rubble

• 10443
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2017, 07:21:05 »
Ik denk dat we 'Naim' na de vondst al kwijt zijn.  ;D
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Nicolas

• 18507
  • The more ambitious home installation
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2017, 10:51:44 »
Het is ook een beetje een ziekte op alle fora: nieuwkomer stelt een vraag, krijgt binnen de dag een zinvolle reactie, komt echter nooit meer terug.
about 0 seconds remaining

*

begtjuh

• 2237
    • Aardblij
« Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2017, 13:03:19 »
Misschien topic titel wijzigen naar Naim kwijt?  :angel:
Sombreros are not metal