aanschaf oscilloscoop
« Gepost op: 20 augustus 2017, 13:55:30 »
Jongens, ik heb een vraagje. Ik loop al geruime tijd met de gedachte rond om een oscilloscoop aan te schaffen om mijn elementen perfect af te stellen. Het is alleen zo dat ik geen kloten verstand heb van de werking van zo'n ding, laat staan hoe ik alles in moet stellen. Nou kom ik een oscilloscoop tegen op marktplaats die hier in de buurt te koop is met een vraagprijs van 35 euro. Alles lijkt te werken volgens de verkoper en voor 35 euro wil ik de gok wel wagen om een beetje aan te gaan klooien/uitvogelen met zo'n oscilloscoop. maar min vraag is, voldoet deze oscilloscoop aan mijn verwachtingen, dus kan ik hiermee mijn elementen afstellen? (moet nog wel op zoek naar een paar probes maar die zijn wel op Conrad.nl te vinden neem ik aan)

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1195113918-oscilloscoop-20mhz-2-kanaals.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=9

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: aanschaf oscilloscoop
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2017, 14:10:29 »
Die zou prima moeten voldoen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

geerd

• 5095
  • scheun ja
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2017, 22:32:59 »
schaf 2 verloop pluggen aan bnc tulip kun je met een gewone interlink de scoop aan sluiten op je versterker tape aansluiting .
of aan je voorversterker
les is more

*

Heintje

• 1140
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2017, 23:55:16 »
Heb je ook al een geschikte testplaat (op het oog)?
Een hele tijd geleden is daar op dit forum al het een en ander over geschreven.

« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2017, 00:06:19 »
De verkoper heeft hem voor me gereserveerd en ik kan hem dinsdag ophalen.

Ik heb hier twee testplaten liggen, de Hi-Fi News analogue test LP en the ultimate analogue test LP. Die kan ik toch gebruiken?

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2017, 08:59:02 »
Ik heb hier twee testplaten liggen, de Hi-Fi News analogue test LP en the ultimate analogue test LP. Die kan ik toch gebruiken?

Ja. Zoals Geerd al aangeeft werkt het een stuk makkelijker met verloopjes van BNC naar tulp, zoals deze: https://www.allekabels.nl/bnc-verloop/47/885/bnc-tulp-verloopstekker.html
Qua gevoeligheid kun je een draaitafel rechtstreeks aansluiten op de scoop, maar je mist dan de RIAA-correctie. Gebruik dus altijd een (voor)versterker of de tape-out van een geïntegreerde. Als je een losse voorversterker gebruikt, gebruik dan niet de variabele uitgangen: een minimale beweging van de volumeknop verpest je metingen al.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe weinig (geen) veranderingen hoor als ik een element met een mal monteer en hem daarna controleer met de scoop. Kan zijn omdat ik zo geweldig afstel, maar ook omdat mijn oren zo slecht zijn ;) . Maar het is een leuk klusje en je weet dat je element zo goed mogelijk is afgesteld.

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2017, 09:35:15 »
Even off topic maar wel over platenspelers.
Michiel, ik keek net op je site* naar dat elektronenmicroscoopfilmpje van die naald in de groef. Curieus dat hij een soort van compliantie maakt met een koperdraadje i.p.v gewoon die van de rubberophanging van het element zelf te gebruiken.

* erg leuk overigens.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2017, 10:20:13 »
@ Be tweeter: Ja. Volgvens mij geeft hij in het commentaar wel aan waarom hij dat doet, maar vanwege Korsakov het is lang geleden dat ik het fimpje heb bekeken. Wat een werk zit erin!
En dank je :)

« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2017, 10:29:11 »

Ja. Zoals Geerd al aangeeft werkt het een stuk makkelijker met verloopjes van BNC naar tulp, zoals deze: https://www.allekabels.nl/bnc-verloop/47/885/bnc-tulp-verloopstekker.html
Qua gevoeligheid kun je een draaitafel rechtstreeks aansluiten op de scoop, maar je mist dan de RIAA-correctie. Gebruik dus altijd een (voor)versterker of de tape-out van een geïntegreerde. Als je een losse voorversterker gebruikt, gebruik dan niet de variabele uitgangen: een minimale beweging van de volumeknop verpest je metingen al.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe weinig (geen) veranderingen hoor als ik een element met een mal monteer en hem daarna controleer met de scoop. Kan zijn omdat ik zo geweldig afstel, maar ook omdat mijn oren zo slecht zijn ;) . Maar het is een leuk klusje en je weet dat je element zo goed mogelijk is afgesteld.

O, ik dacht dat ik de platenspeler rechtstreeks kon aansluiten op de scoop met behulp van die verloopjes die je aangaf en op mijn losse phono versterker aansluiten gaat ook niet?
Ik heb twee platenspelers elk met een losse phono versterker aangesloten op een Marantz SR7002 receiver, één via tape en de ander cd/cd-r.

btw Michiel, leuke site heb je, ik zal er meteen eens rondkijken.  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2017, 10:32:22 door graafie »

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2017, 10:38:59 »
O, ik dacht dat ik de platenspeler rechtstreeks kon aansluiten op de scoop met behulp van die verloopjes die je aangaf en op mijn losse phono versterker aansluiten gaat ook niet?

Als je een losse phonovoorversterker hebt is er geen probleem. Je sluit de platenspeler aan op de voorversterker en die sluit je met de verloopjes aan op je scoop. Als je de platenspeler rechtstreeks op de scoop aansluit mis je de RIAA-correctie. Voor het meten van vervorming is dat geen probleem, maar als je een sweep bekijkt ziet dat er heel vreemd uit omdat de lage tonen veel zachter op de plaat staan dan de hoge:

Citaat
btw Michiel, leuke site heb je, ik zal er meteen eens rondkijken.  ;)

Dank je :)

« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:02:25 »
Oké, dus gewoon via mijn losse phonoversterker. Ik heb er echt de ballen verstand van hoor wat zo'n scoop allemaal laat zien maar het lijkt me gewoon wel interessant om er een beetje mee te pielen. RIAA-correctie....geen idee ;D ;D ;D
Ik verwacht dat als ik alles aansluit en de testplaat opzet dat ik twee lijnen of curven op de scoop te zien krijg en dat ze gelijk moeten zijn. (sorry, ik heb maar 3 maand electronica op de MTS gehad en meteen daarna mijn 14 maanden dienstplicht vervuld  ^-^ ^-^ ^-^)

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:32:22 »
Ff heel kort door de bocht: stel; dat je een testtoon van 1 kHz van een test-LP pakt dan hort de sinus op de scoop er heel netjes uit te zien, zoiets als dit:

NB: Deze komt uit een signaalgenerator en is dus perfect. Vane en LP zul je altijd wat flubbertjes en vervorming zien.

Nu is de bedoeling van het afstellen met een scoop om de vervorming in luide passages en aan het einde (of het begin) van de LP te minimaliseren. Vervorming herken je doordat de sinus niet mooi 'rond' loopt, maar afgeplat wordt, of allerlei dalletjes en/of pieken heeft. Als het goed is staan op de testplaat dezelfde tonen met verschillende sterktes: op de mijne biijvoorbeeld 300 Hz op +12, +14, +16 en +18 dB. Bij de grootste sterkte moet je het element zo afstellen dat de vervorming minimaal is.
Op mijn testplaat staat er ook nog op drie plaatsen een toon van 300 Hz op +15 dB: aan het begin van de LP, in het midden en aan het einde. Het is de bedoeling dat de vervorming gelijk is bij alle drie de meetpunten (en zo laag mogelijk).

Met een tweekanaals scoop kun je ook mooi de kanaalgelijkheid bekijken. Je kunt de sinussen naar boven en beneden bewegen met de knoppen Y-pos (elk kaneel heeft er een). je kunt de sinussen dus 'op elkaar leggen' en als de kanalen perfect zijn zie je dan nog maar één sinus. Nogmaals: deze sinussen komen uit een generator en zijn dus perfect. Op een LP zal het nooit zo mooi zijn.

Uiteraard is er nog veel meer mogelijk, maar dit lijkt me een mooi startpunt.

« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:49:53 »
Zoiets hoop ik op mijn scoop straks ook te zien Michiel.  ;D Het zal nog een aardige speurtocht worden met al die knoppen op zo'n scoop. Zoals gezegd, ik heb er totaal geen verstand van, ik zag op de scoop die ik morgen kan ophalen een knop 'auto', ik ga ervan uit dat ik dan zelf verder niets hoef in en af te stellen? Ik zag bij de advertentie dat er ook een instructieboekje meegeleverd werd 'gelukkig'.  ::) Misschien kan de verkoper me ook nog  enig uitleg geven.
Ach, kan ik achteraf niet met de scoop omgaan dan zal die 35 euro geen pijn doen. ;)

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2017, 12:27:50 »
Wanneer er een fouthoek is liggen de sinussen ook verschoven t.o.v. elkaar en hoe hoger de frequentie van de toon hoe meer verschuiving er relatief gezien is.

*

geerd

• 5095
  • scheun ja
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2017, 12:37:16 »
ik gebruik de scoop vooral om te kijken of ik goed heb afgesteld en de dwarscomp af te stellen .
ook wel leuk om je scoop eens aan je versterker uitgang te knopen en eens te kijken wat die van je signaal maakt .
dan zijn een paar probes wel nodig maar voor 18 euro heb je er al 2 https://www.myxlshop.nl/j-s-oscilloscoop-probe-p6100-2-stuks.html?id=72262688&gclid=EAIaIQobChMI4anhn5Do1QIVbTPTCh3kbgwcEAQYASABEgLql_D_BwE
les is more