*

Raaf

• 1081
  • Muziek !
Voeding condensatoren
« Gepost op: 20 augustus 2017, 16:06:28 »
Doe het zelvers ,
Wat zijn jullie ervaringen met verschillende typen condensatoren in de voeding ?

In de meeste gevallen zie je elko's waarbij het ene merk beter staat aangeschreven dan het andere.
Soms met een bypass van mkp of pio .

Ik probeer zelf om de elko's uit te bannen door Wima mkp te gebruiken maar helemaal zonder klinkt me iets te rauw .
Daarom heb ik per kanaal nog 10 uF geplaatst.
Hoofdzakelijk elko's in de voeding vind ik niet mooi , gaat ten koste van detaillering en het geluid wordt me in het hoog wat te veel "HiFi"

Voorlopig dus een mix hier .

"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

fusion

• 163
    • Audio Page
Re: Voeding condensatoren
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2017, 21:26:16 »
Je kan elco's in de voeding niet maar weglaten. Er is is altijd een zekere capaciteit nodig om de voedings rimpel voldoende te onderdrukken. Dus een meestal ontkom je niet aan een paar elco's. Er zijn goede en minder goede. Een goed merk met goede spec's blijft ook op de langere termijn een goed resultaat geven. Meestal wordt elco's extra overbrugd met goede MKT of MKP C's welke type je neemt hangt een beetje af van de plaats in de voeding.
In het algemeen zijn Wima MKP's goed maar er zijn vele soorten mkp's , andere hifi techneuten zullen ongetwijfeld weer andere merken en typen aanbevelen. Er is wel een gouden regel: gebruik je oren, als het voor jouw goed klinkt dan is het goed.

*

audiokit.nl

• *
  • 3
  • ontwerp en bouw van flea-power buizenversterkers
    • audiokit.nl
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2017, 21:55:28 »
Beste Raaf,
In een normale voeding kun je inderdaad niet zonder afvlakcondensator. Ik probeer ook zoveel mogelijk electrolyten te mijden en in een "normale" CLC afvlakking is me dat wel gelukt met motorrun condensatoren. Ik herken jouw ervaring niet als je schrijft dat je het rauw vindt klinken. Mogelijk is het even wat wennen, zowel voor de condensator(en) als voor je oren. Sinds een jaar experimenteer ik met gestabiliseerde buizenvoedingen en dit zorgt dat ik met 5 a 10 uF toekom zonder hoorbare brom op luidsprekers van 97dB/W/m. Toegegeven, de schakeling voor de stabilisatie is nagenoeg even uitgebreid als de versterker zelf. De voeding is nu eenmaal een belangrijk onderdeel van de versterker en daar mag je best wat extra aandacht aan besteden. Mogelijk heb je de simulator van Duncan amps al een gebruikt om te bepalen wat je minimale capaciteit mag worden. Blijf experimenteren en luisteren en kies daarbij je eigen weg.
benny boogaert ontwerp en bouw flea-power buizenversterkers. audiokit.nl

*

Raaf

• 1081
  • Muziek !
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2017, 22:26:45 »
Hallo Benny,

Ik lees "gestabiliseerde buizen voedingen" , dat maakt me nieuwsgierig , kun je wat meer info geven ?

Ik ben nu bezig met een EL3N PP amp als je de link volgt dan is ook de huidige staat van de voeding duidelijk :
https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=42185.0
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

*

audiokit.nl

• *
  • 3
    • audiokit.nl
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2017, 11:31:04 »
Hallo Harold,

Een gestabiliseerde buizenvoeding bestaat uit een buis die in geleiding is van anode naar kathode in geleiding is en de mate van geleiding wordt bepaald door een spanningsdeler, een stuurbuis en een buis (of zener) die de spanningsreferentie levert.

Ik zal er op mijn site nog extra aandacht aan besteden. De meeste power amps kunnen hier geen gebruik van maken omdat het amperage dat door de hoofdbuis moet * de spanning die tussen Anode en de Kathode staat meestal boven de maximum dissipatie van de buis uitkomt. Dit kun je dan weer opvangen door meerdere buizen parallel te schakelen. 

Je zult zien dat mijn site aangepast is, en dat de eigenschappen van de nieuwste versterker (flea-power) nu ook omschreven staan.

Ik had juist een antwoord geschreven maar kan het nu niet meer vinden onderaan de inzendingen. Daarom nogmaals: als je interesse zou hebben om één van de 3 demo versterkers uit te proberen, laat het even weten. Dit is vrijblijvend en aangezien je dichtbij woont zal er altijd een manier zijn om er eentje bij jou te krijgen.

Groet, Benny

« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2017, 19:01:43 »
Omdat ik gelukkig kan werken met gevoelige speakers heb ik ook maar een laag versterkervermogen nodig.
En daarop heb ik ooit al eens gewerkt met gestabiliseerde spanningen.
En hoewel die weliswaar mooi stabiel en schoon zijn klonken de versterkers waarop ik het heb toegepast bij
lange na niet zo lekker als met normale C L C voedingen met buisgelijkrichting.
Gewoon veel saaier, minder dynamisch, minder muzikaal.
Gewoon mijn ervaring daarmee.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

audiokit.nl

• *
  • 3
    • audiokit.nl
« Reactie #6 Gepost op: 3 november 2017, 19:25:56 »
Hallo Theo, gelukkig is ieders smaak en voorkeur weer anders.
Aanvankelijk was ik ook erg tevreden met de CLC voedingen. Ik kon ze muisstil krijgen.
Mijn ervaring is juist dat de versterker met een gestabiliseerde voeding sneller is, vooral in het laag. Ik denk dat daar juist het experimenteren met de minimale capaciteit van de condensatoren zo belangrijk is. Ik ben zelfs tot 2 uF gegaan en toen terug wat omhoog om onder de 3 mV rimpel te blijven.
Wat ik ook heel speciaal vind aan de gestabiliseerde voeding is dat je eenvoudig kunt experimenteren met verschillende spanningen.
Een volgend experiment zal bestaan uit afzonderlijke voedingen voor de voor- en eindversterker. Dit biedt nog meer mogelijkheden om alles naar eigen voorkeur (gehoor) in te regelen. Wie weet resulteert dat weer in een nieuwe versterker.