welke speaker?
« Gepost op: 25 augustus 2017, 21:25:17 »
nu ben ik in bezit gekomen van een jamine serenade mini tube en zoek daareen set niet te dure(gebruikte) hoog rendement speakers bij.
welke zijn aan te bevelen?

*

Bloom

• 551
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: welke speaker?
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2017, 00:48:16 »
Met 2x11W heb je bij voorkeur een rendement van meer dan 95 dB/ 2,83 V / 1 m nodig in luidsprekers. Welk budget heb je beschikbaar voor tweedehands luidsprekers?

*

Rubble

• 10177
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2017, 09:51:11 »
Ligt er helemaal aan hoe hard je wilt spelen. Op normaal luisterniveau kan je er vrijwel alle luidsprekers mee aansturen. Kwestie van proberen.
"Gold fokken chains hang op my borskas.
Ruik soos Palmolive want dis waarmee ek my wors was."

Jack Parow

*

geerd

• 5207
  • scheun ja
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2017, 12:15:53 »
gevoeligheid van de luidsprekers is niet zo van belang .
heb hier 95 db luidsprekers [kef] gehad die niet aan te sturen zijn en speel met 2x 18 wat op 83 db luidsprekers zonder problemen .
heb best wel veel luidsprekers gehad en gehoord met buizen versterkers gaat meestal gewoon goed
les is more

*

Bloom

• 551
  • Bloom's music blooms!
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2017, 12:40:38 »
Met 83 dB gevoeligheid heb je normaal heel wat meer dan 18 W nodig. Dat gaat alleen ok als je niet te ver van de luidsprekers zit om te luisteren en op laag volume speelt.

Mijn eigen luidsprekers zijn 88 of 89 dB / 2,83 V / 1 m en ik zit er zo'n 3 meter vanaf. Ze zijn gemiddeld 4 Ω en dippen tot 2,7 Ω. En ik stuur ze met succes aan met een versterker die 2x 150 W in 8 Ω en 2x 300 W in 4 Ω kan leveren. Ik heb ze wel ooit geprobeerd met een buizenversterker van 2x 30 W en ik kan je verzekeren dat dat alleen maar goed gaat als je op fluistervolume speelt. Een beetje harder en de versterker kan het niet meer aan.

*

geerd

• 5207
  • scheun ja
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2017, 14:14:04 »
Mijn luister positie is ongeveer 4 meter van de luidsprekers die dus ook 4 meter uit elkaar staan .
ze zijn 4 ohm en bij meting is de 100 db gehaald op de luisterplaats .
kon nog harder maar ook ik heb buren en dat is ook meer dan hart genoeg .
een kennis heeft celestion ditton 300 en een buizen versterker 2x el 84 dus 1 per kanaal ook geen probleem .
ik ben ooit eens bij de stemvork in uden een dag geweest met mijn versterker en ook daar ging het prima op een uitzondering na .
weet wel dat er buizen versterkers zijn die daar wel gevoelig voor zijn denk de ugt maar dat is een gok .
10 wat zou normaal gezien voldoende moeten zijn een luidspreker afdoende aan te sturen .

les is more

*

Bloom

• 551
  • Bloom's music blooms!
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2017, 14:42:42 »
Er is zoiets als wetenschap he.

P = 8/Z∙10(L-S+20∙log D)/10

met
Z = minimumimpedantie van de luidspreker in Ω (Ohm)
S = gevoeligheid luidspreker in dB / 2,83 V / 1 m
D = luisterafstand in m
L = gewenste geluidsdruk op luisterafstand in dB
dan geeft
P = het vereist vermogen in W

Laten we de gegevens voor jouw systeem eens invullen om te kijken welk vermogen je effectief nodig hebt voor 100 dB op de luisterplaats.
Z = 4 Ω (niet het minimum, maar dat heb ik hier niet)
S = 83 dB / 2,83 V / 1 m
D = 4 m
L = 100 dB
en dan is P ofwel het vereist vermogen = 1604 W in 4 Ω. Heel wat meer dan de 11 W die jij beweert te gebruiken daarvoor.

*

Bloom

• 551
  • Bloom's music blooms!
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2017, 15:08:33 »
Om met zo'n 10 11 W op 4 m afstand 100 dB te halen, heb je luidsprekers nodig met een hoog rendement, te weten 105 dB / 2,83 V / 1 m.

*

geerd

• 5207
  • scheun ja
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2017, 15:23:50 »
leuk he dat rekenen ik doe dat anders ga zitten zet een lp op neem een db meter met piek hold en zet mijn volumen regelaar open .
wacht dat was met de cd speler maar in een huiskamer is 80 db ruim voldoende .
maar ik ga daar de discussie niet over aan ik vind alleen om nu te stellen buizen versterker dus hoog rendement luidsprekers klopt niet het is een combie van de 2 wat werkt en wat niet , gezien je hier praat over een huiskamer en niet een stadion .

ps ik heb wel 18 wat hoor op 8 ohm ook nog en luidsprekers van 4 ohm  ;D ;D ;D
les is more

*

Rood

• 10337
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2017, 15:27:49 »
Wetenschap weer heilig ?
 ;D

*

Rubble

• 10177
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2017, 15:39:05 »
100 dB op de luisterplek is geen luisterniveau. Dat is @#$%*! hard!!!  ;D
"Gold fokken chains hang op my borskas.
Ruik soos Palmolive want dis waarmee ek my wors was."

Jack Parow

*

geerd

• 5207
  • scheun ja
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2017, 18:48:07 »
hart ja en gelijk de buren aan de deur  ;D ;D ;D .
knop komt hier nooit verder dan 45 a 50  of ik moet even stoom afblazen dan is 60 wel de max

en er staat tegenwoordig zoveel op een luidspreker waar je vraagtekens bij kunt zetten .
vroeger stond er max 80 wat wist je zeker dat eer je dat je daar was je moeder er al stond om je even duidelijk te laten weten dat het wat minder moest  ;D ;D
nu staat er min 50 w ? en max 150 w en iets over db leuk maar hoe of wat gemeten zijn ze vergeten , en min 50 w  zo dan zet de voordeur maar vast open .
ja  :police: kijk hier staat het min 50 w  dat dan de borden bij de buren uit de kast pleuren is niet mijn fout .

kijk wat je er aan uit kunt en wild geven ,ga luisteren naar wat je bevalt neem je versterker mee . en het model kan soms ook belangrijk zijn .
en pas op verkopers hebben trucjes thuis luisteren of bij andere in een thuis situatie geeft het beste beeld .
en wat ze je ook vertellen jij moet ernaar luisteren en alleen dat is van belang
les is more

*

Rood

• 10337
« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2017, 19:00:53 »
Dus als ik het goed befrijp is 50 de helft van 100 ?
Ongeacht wat het is of het verschillend is  ;D

*

chansig

• 10493
« Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2017, 20:33:16 »
Wetenschap weer heilig ?
 ;D

Nou het verschil tussen 11 watt en 1600 watt is rekentechnisch gezien best wel veel.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

nefertiti

• 2567
  • Luisteren doe je ook met je ogen
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2017, 11:11:50 »
Dan zal je het moeten zoeken in de breedband wereld ofzo, merken als fostex.

Tannoy 609 rond de 150 euro. (kleurt wel heel erg)
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2017, 11:20:54 door nefertiti »