*

Bloom

• 627
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: welke speaker?
« Reactie #15 Gepost op: 27 augustus 2017, 11:30:51 »
100 dB op de luisterplek is geen luisterniveau. Dat is @#$%*! hard!!!  ;D
En het levert gehoorschade op. Ik wou maar even aantonen welk vermogen of welk soort luidsprekers je nodig hebt om dat soort geluidsniveau op je luisterplek te halen.
In mijn formule en in de bijhorende Excel vertrek ik standaard van een L = 99 dB en dat slaat eigenlijk op een gewenst maximaal crescendo van 105 dB op de luisterplek maar omdat het stereo-effect 3 dB en de kamer zo'n 6 dB toevoegt, trek ik die ervan af en zo kom ik dus aan die 99. Dat is, voor alle duidelijkheid, niet waar je continu naar zult luisteren (gehoorschade!). Dat is een getal waarvan je wenst dat je installatie dat haalt op een luistervolume zo luid als je maar durft continu luisteren en dat er dan een crescendo (een piek van meer dan een paar seconden, daarom noem ik dat om geen verwarring te zaaien een crescendo en niet gewoon een piek) van dat niveau gehaald moet kunnen worden. Op die manier krijg je een versterker bij je luidsprekers die je nooit of nimmer zal teleurstellen.
Kan het ook met minder? Ja, maar dan stijgt de kans dat de versterker je vroeg of laat wl teleurstelt als je de volumeknop eens wat hoger draait.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2017, 11:32:32 door Bloom »

*

chansig

• 10765
« Reactie #16 Gepost op: 27 augustus 2017, 15:59:53 »
Behalve bij Geerd of Rood. Mooi gezelschap.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

amp

• 2395
« Reactie #17 Gepost op: 27 augustus 2017, 18:16:22 »
Wetenschap weer heilig ?
 ;D

Nou het verschil tussen 11 watt en 1600 watt is rekentechnisch gezien best wel veel.

Gr. Hans
Nee hoor, dat is maar -10log(11/1600) = 21,6 dB dat je minder hebt aan geluidsniveau op 11 Watt - tov 1600 Watt dus.

« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2017, 18:38:10 door amp »