Hoe sluit je een Tuner aan
« Gepost op: 29 augustus 2017, 20:19:54 »
Heren,

Ik heb een vraag, wellicht kunnen jullie mij verder helpen.

Volgende week ga ik eindelijk verhuizen. Met daarbij de mogelijkheid om mijn hifi set fatsoenlijk aan te gaan sluiten. Speakers, worden optimaal in de ruimte geplaatst. Aparte groepen en de akoestiek wordt ook aangepakt.

Ik heb een Kenwood KT 5020, die het prima doet. Stiekem luister ik merendeels FM. Dus ik wil graag dat het fatsoenlijk aangesloten is. Via e-bay heb ik een Magnum Dynalab ST-2 antenne gekocht voor in de nieuwe situatie. Tot nu toe heb ik altijd via coax uit de muur geluisterd, met wisselende resultaten.

Ik wil de ST-2 ondersteboven in het midden van de zolder ophangen. Het plan is om een coax door te gaan trekken via loze leidingen vanuit de meterkast en dan aan te sluiten via 2 keystone coax aansluitingen (1 op zolder en 1 in de woonkamer die uitkomt vlakbij mijn Kenwood tuner) Denken jullie dat ik kwaliteitsverlies krijg als ik dus in feite 3 coax kabels ga gebruiken. (antenne, naar keystone 1, lozeleidingen, Keystone 2 naar fm tuner) Of hoor je zoiets niet? Ik wil wel goede Belden kabels kopen.

Alle input is welkom :)

Mirage M-3SI |Threshold Fet 10e | Higer Fidelity Model 138 | Kenwood KT 5020 | Lambda 2 SE | Genesis Digital Lens | Theta Gen V-a [Modded] | Rasberry Pi 3B MPD/Tidal [Modded]

Re: Hoe sluit je een Tuner aan
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2017, 22:39:01 »
Elke extra connector die je aanbrengt in de coax kabel tussen antenne en ontvanger zal extra verlies geven, hoeveel dat is hangt af van de kwaliteit van de connector, persoonlijk zou ik de antenne rechtstreeks met een goed afgeschermde connector op de tuner aansluiten.

Belden kabel ken ik niet maar wat ik zo gauw met google heb kunnen vinden is dat deze een vrij hoge dempingsfactor heeft, maar misschien had ik niet het juiste type kabel, koka 799 van hirschmann  heeft een vrij lage dempingsfactor en is hier prima geschikt voor.
Living: Harman Kardon: AVR 370, Samsung: UE48JU6000, Dali: Zensor 7 + 1, Mission: 73c, Humax: ihdr-5200, Chromecast,
Dual: 704/Shure V15-III, NAD: PP1, LG: BD570, WD: TV Live Hub, HTPC: Kodi, Logitech Harmony ultimate hub.
Set 2 garage/Terras: Sony TA-F361r, B&W DM5, Philips 22RH423/21Z, Chromecast.

*

Sterremuur

• 12550
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2017, 09:59:32 »
Je kunt overwegen om direct na de antenne een antenneversterker te monteren.
Dat compenseert de verliezen van de kabel die erna komt.
Overigens is de antenne qua prijs wat overdone. Een zelfgemaakte vertikale dipool, of groundplane zal het ook goed doen.
Tapedecks?? Kijk ook eens op https://www.tapedeckforum.nl

*

Be tweeter

• 9353
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2017, 11:44:43 »
En een meer-elements geeft je een veeel betere ontvangst van gewenste zenders in een bepaalde richting alsmede een betere omderdrukking van ongewenste uit een andere richting. Die Magnum probeert in zijn reclamepraatje het nadeel van een rondontvangende in een voordeel om te zetten ( u moet wanneer u meerdere zenders door elkaar hoort een betere tuner kopen)...prijzige lulkoek dus. Verder sluit ik me bij het Hirschmann verhaal aan.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2017, 18:38:40 »
Heren,

Ik heb een vraag, wellicht kunnen jullie mij verder helpen.

Volgende week ga ik eindelijk verhuizen. Met daarbij de mogelijkheid om mijn hifi set fatsoenlijk aan te gaan sluiten. Speakers, worden optimaal in de ruimte geplaatst. Aparte groepen en de akoestiek wordt ook aangepakt.

Ik heb een Kenwood KT 5020, die het prima doet. Stiekem luister ik merendeels FM. Dus ik wil graag dat het fatsoenlijk aangesloten is. Via e-bay heb ik een Magnum Dynalab ST-2 antenne gekocht voor in de nieuwe situatie. Tot nu toe heb ik altijd via coax uit de muur geluisterd, met wisselende resultaten.

Ik wil de ST-2 ondersteboven in het midden van de zolder ophangen. Het plan is om een coax door te gaan trekken via loze leidingen vanuit de meterkast en dan aan te sluiten via 2 keystone coax aansluitingen (1 op zolder en 1 in de woonkamer die uitkomt vlakbij mijn Kenwood tuner) Denken jullie dat ik kwaliteitsverlies krijg als ik dus in feite 3 coax kabels ga gebruiken. (antenne, naar keystone 1, lozeleidingen, Keystone 2 naar fm tuner) Of hoor je zoiets niet? Ik wil wel goede Belden kabels kopen.

Alle input is welkom :)

Als ik je een tip mag geven, zou ik deze antenne altijd een mooie vrije ( zo hoog mogelijke) plaats geven buitenshuis. Nooit verstoppen onder een dak i.v.m. dakreflectie t.o.v. de antenne( multipath reflectie) Dan zou ik ervoor kiezen ( als je dit signaal wilt splitten ) om een goede antenne versterker direct aan de antenne te koppelen en voor elke tuner een losse goed afgeschermde kabel.

De beste plaats is dan voor zo`n antenne dus boven op je dak( hij is immers niet voor niks een rondom gevoelige spriet)

« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2017, 22:24:12 »

[/quote]

Als ik je een tip mag geven, zou ik deze antenne altijd een mooie vrije ( zo hoog mogelijke) plaats geven buitenshuis. Nooit verstoppen onder een dak i.v.m. dakreflectie t.o.v. de antenne( multipath reflectie) Dan zou ik ervoor kiezen ( als je dit signaal wilt splitten ) om een goede antenne versterker direct aan de antenne te koppelen en voor elke tuner een losse goed afgeschermde kabel.

De beste plaats is dan voor zo`n antenne dus boven op je dak( hij is immers niet voor niks een rondom gevoelige spriet)
[/quote]

Bedankt voor de tip(s) De Magnum gaat het dak op, van de schuur :) Niet het hoogste punt, maar toch. Dan dwars door tuin, iets onder de grond en uiteindelijk door de kruipruimte heen. Via de meeterkast naar een loze leidingen , zo de tuner in.  Fantastisch :)
Mirage M-3SI |Threshold Fet 10e | Higer Fidelity Model 138 | Kenwood KT 5020 | Lambda 2 SE | Genesis Digital Lens | Theta Gen V-a [Modded] | Rasberry Pi 3B MPD/Tidal [Modded]

*

Heintje

• 1523
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2017, 23:25:17 »
Voor een niet-richtantenne zoals de Magnum Dynalab ST-2 (een rondom ontvanger) is dat een prima plan.

« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2017, 00:16:53 »

[/quote]

Bedankt voor de tip(s) De Magnum gaat het dak op, van de schuur :) Niet het hoogste punt, maar toch. Dan dwars door tuin, iets onder de grond en uiteindelijk door de kruipruimte heen. Via de meeterkast naar een loze leidingen , zo de tuner in.  Fantastisch :)
[/quote]

Hou in het geval van een lange aansluitkabel dan wel rekening met de demping van die kabel.
Bij tientallen meters kan die behoorlijk oplopen zodat er uiteindelijk bij de tuner niet veel meer over is.
In dat gevel is het verstandig om direct onder de antenne in de kabel een goede versterker op te nemen.
Die moet maar weinig versterken, feitelijk niet meer dan compenseren van de verliezen van de kabel.
Bij een goede kabel zijn die verliezen bekend en bij een goede versterker is de gain instelbaar.
Voeden van die versterker kan eenvoudig via de coaxkabel vanuit de meterkast waar die toch al langs gaat.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2017, 21:06:04 »

[/quote]

Hou in het geval van een lange aansluitkabel dan wel rekening met de demping van die kabel.
Bij tientallen meters kan die behoorlijk oplopen zodat er uiteindelijk bij de tuner niet veel meer over is.
In dat gevel is het verstandig om direct onder de antenne in de kabel een goede versterker op te nemen.
Die moet maar weinig versterken, feitelijk niet meer dan compenseren van de verliezen van de kabel.
Bij een goede kabel zijn die verliezen bekend en bij een goede versterker is de gain instelbaar.
Voeden van die versterker kan eenvoudig via de coaxkabel vanuit de meterkast waar die toch al langs gaat.
[/quote]

Ik ga op zoek naar een leuke versterker op MP! Post foto's van het resultaat. Mijn dank is groot  :D

« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2018, 12:41:22 »
Het is gelukt om de tuner aan te sluiten  ;D

Iedereen bedankt voor de hulp en de tips. Ik heb uiteindelijk geen versterker nodig gehad. Aangezien het signaal sterk genoeg is. Ik heb een kabel getrokken zonder onderbrekingen.

« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2018, 12:53:35 »
[img]https://ibb.co/f8EARw
[img]https://ibb.co/nddWYb
[img]https://ibb.co/gFcdeG
[img]https://ibb.co/mGwoeG

Het wil even niet werken met de foto's uploaden.... zucht
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2018, 14:01:12 door braadwurst »

*

morph

• 13925
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2018, 14:06:13 »
Ik heb de links bezocht en deze plaatjes gevonden:

Elke verwijzing naar een plaatje begint met [ img ]
en dient afgesloten te worden met [ /img ]
(zonder de door mij gebruikte spaties)
Vreemd genoeg kreeg ik andere namen van plaatjes te zien dan die jij gebruikt hebt.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2018, 14:16:35 door morph »

*

Heintje

• 1523
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2018, 15:01:12 »
Eeeeh, blikseminslag?

« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2018, 17:21:33 »
Eeeeh, blikseminslag?

Je weet maar nooit  :D

*

minplus

• 7961
  • relax, don't do it
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2018, 18:57:02 »
Nee, dan waren muur en raam ook zwart van het zand geweest, dus dit is moedwillige vernieling/vernieuwing.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right