Autoradio doet het in de ochtend wel, middag niet...
« Gepost op: 2 september 2017, 09:42:20 »
Hallo,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij dit bijzondere probleem.
Mijn autoradio doet het iedere ochtend wel maar als smiddags niet.

Afgelopen week heb ik de radio van mijn auto (Corsa D, 2007) vervangen voor mijn oude autoradio (Pioneer MVH 360bt).
Ik heb via de dealer een set besteld met een ander frame en een verloopstekker. Dit alles heb ik aangesloten en mijn radio deed het toen.
Als ik nu in de ochtend naar mijn werk ga dan start de radio, start wel met het instellingen-menu maar doet het daarna naar behoren.
Smiddags doet hij alleen helemaal niks. Ook niet als ik al enige tijd onderweg ben, ik krijg hem niet aan.

Omdat de radio in de ochtend meteen op met instellingen start heb ik het vermoeden dat er iets met de stroom niet goed zit.
Maar omdat hij het daarna wel goed doet weet ik niet wat.

De stekker van de dealer is ook aangesloten op de sigarettenaansteker en vanaf daar lopen twee draden (bruin en grijs/geel) die ik weer op de stekker aan moet sluiten.
De bruine (afbeelding sleutel 15) heb ik aangesloten op de stekker, de geel/grijze (afbeelding lamp) bleef over en heb ik nu niet aangesloten.
Ik heb ook geen idee waar ik die op aan zou moeten sluiten omdat ik alle draden nu zijn aangesloten.

Hebben jullie enig idee wat hier mis gaat en of/wat ik in de bedrading anders moet aansluiten.
Dit is namelijk best irritant.

Alvast bedankt voor jullie advies

*

Heintje

• 1421
Re: Autoradio doet het in de ochtend wel, middag niet...
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2017, 16:38:10 »
Je autoradio heeft drie voedingen nodig:
- constant 12 Volt om de instellingen te kunnen behouden bij contact uit en die de volle stroom kan leveren als je hem hard zet.
- door het contactslot geschakelde 12 Volt zodat de radio uit gaat als je de motor uit zet
- 12 Volt die meegaat met de dashboardverlichting, zodat het frontje 's avonds verlicht is.

Je mist het een en ander aan voedingen denk ik en de constant 12 Volt zit niet goed aangesloten anders kwam hij niet terug met het instellingen menu ...

*

Wim72

• 1528
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2017, 20:16:06 »
Citaat
"Mijn autoradio doet het iedere ochtend wel maar als smiddags niet"
Ik zou proberen de interne klok in zowel de auto als ook de autoradio proberen uit te schakelen...

*

Integra

• 10367
  • Teac / Tascam freak!!!
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2017, 20:28:57 »
Citaat
De bruine (afbeelding sleutel 15)

Dat lijkt mij een geschakelde plus. Deze zet zoals eerder genoemd de radio aan en uit wanneer de sleutel op contact of van contact zet.
Zoals het nu klinkt, zit deze nu aan de constante plus van de radio.

Citaat
de geel/grijze (afbeelding lamp)

Dat lijkt me de dashboard verlichting. Deze kan aangesloten worden (mits de radio daarin voorzien is) op de radio verlichting zodat deze meegaat op de verlichting van de auto of het display automatisch dimt.

Dan mis je eigenlijk nog een massa (-)  en een constante stroom (+)

Waar de radio op dit moment z'n geschakelde + en z'n massa weg haalt, is nog onduidelijk.
Massa zou via de antenne kunnen gaan (niet optimaal), wat verklaart dat ie wl aan gaat.

*

Heintje

• 1421
« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2017, 00:13:35 »
Als je twijfelt over welke draad nou precies welke voeding is, probeer je dat toch met een 5 Watt proeflampje?
De ene kant van dat lampje hou je ergens tegen massa en de andere kant hou je tegen de te testen draad aan.
- brandt de lamp met contact uit?
Dan is die draad de constante plus.
- gaat de lamp aan als je het contact aan zet?
Dan is die draad de door het contactslot geschakelde plus.
- gaat die lamp aan als je de verlichting aan zet?
Dan is die draad de voeding van de frontverlichting van je autoradio.

De kleur van de overeenkomstige draad van je autoradio kan je in de gebruiksaanwijzing ervan vinden.

*

Integra

• 10367
  • Teac / Tascam freak!!!
« Reactie #5 Gepost op: 3 september 2017, 04:06:43 »
Ik kan me haast niet voorstellen dat een Opel van die leeftijd niet een gewone ISO connector heeft.... De Pioneer autoradio zou dit ook moeten hebben. Echter gezien het een Duitse auto betreft dan effe de gele en rode draad wisselen (is standaard voorbereid bij Pioneer)