*

fusion

• 197
    • Audio Page
Do's & Don't Basreflex gesloten maken
« Gepost op: 4 september 2017, 08:57:12 »
Hallo Ik heb sinds kort een paar BW DM570 speakers. Leuke speakers maar wel wat gekleurd midden en wat rommelige bas.
Ik heb het plan opgevat om er gesloten boxen van de maken.
De box opvullen met dempings materiaal en de basreflex poort afsluiten. Zijn er mede audiofreaks die een soortgelijke modificatie hebben uitgevoerd. Met welke materialen en wat moet je vooral wel en niet doen ?

*

Rubble

• 10404
Re: Do's & Don't Basreflex gesloten maken
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2017, 10:00:03 »
Gewoon een paar sokken in de reflexpoort proppen. Ben je er ook.

Meestal lever je wat aan bas in en win je wat aan strakheid.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Be tweeter

• 9353
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 4 september 2017, 10:31:49 »
De basreflexkast is meestal iets kleiner dan een optimaal berekende gesloten kast. Dat kun je inderdaad met demping opvangen.
Wanneer de driver een minder grote X-lin heeft dan voor het laag gewenst (de driver werd immers toch geremd door de basreflex) of hij heeft een wat sterkere aandrijving (dan voor gebruik met gesloten gewenst is) dan is daar niet zoveel aan te doen.
Gewoon proberen zou ik zo zeggen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

a.b.

• 9126
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #3 Gepost op: 4 september 2017, 14:06:59 »
Ik heb het er nooit beter van horen worden.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Be tweeter

• 9353
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2017, 14:24:06 »
Wanneer je het gaat combineren met een sub is de kans groot dat het er beter van wordt vanwege minder faseproblemen.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

Birdy

• 109
« Reactie #5 Gepost op: 4 september 2017, 15:18:38 »
Hallo Ik heb sinds kort een paar BW DM570 speakers. Leuke speakers maar wel wat gekleurd midden en wat rommelige bas.
Ik heb het plan opgevat om er gesloten boxen van de maken.
De box opvullen met dempings materiaal en de basreflex poort afsluiten. Zijn er mede audiofreaks die een soortgelijke modificatie hebben uitgevoerd. Met welke materialen en wat moet je vooral wel en niet doen ?

Goed plan, het hele idee achter bas reflex is m.i. om de laagweergave te versterken, dit gaat vaak ten kosten van het gehele lage midden gebied wat minder gecontroleerd klinkt (rommeliger) en de laagweergave valt ook scherper af! Het is ooit bedacht om meer bas uit een kleinere behuizing te pompen (maakt meer indruk en er valt meer winst te halen voor de fabrikant). Zoals betweeter aangeeft verander je de afstemming wel omdat er vaak speakers gebruikt worden die bedacht zijn voor een basreflex behuizing. Ik heb goede resultaten behaald met de poort dempen maar niet geheel luchtdicht te maken. Lage midden werd beter maar de bas liep minder ver door maar dat werd goedgemaakt door een meer gedetailleerd geluidsbeeld. Geheel afdichten van de kast betekend ook meer energieopname van de kastwanden die sterker kunnen resoneren, niet zo goed idee dus om geheel dicht maken tenzij je alle wanden bekleed. Ik gebruik daarvoor keramisch materiaal (dunne tegels) in tegenstelling tot velen die de energie willen dempen. Mij is het er om te doen om de tegels als een barričre te laten werken tegen uittredende geluidsgolven. De kastwanden werken ook als "luidsprekers". Twee totaal verschillende materialen qua resonantie frequentie laten geluid veel minder door! Succes met je modivicatie en vooral uitproberen via trial en error ;-)
Groeten Ronald

Dynaudio D54 - Visaton RHT12S - Vifa 21WP250 
Toshiba sb620 - Hifime 9018 DAC - laptop

*

hrcc

• 655
« Reactie #6 Gepost op: 4 september 2017, 15:20:27 »
Ik heb het er nooit beter van horen worden.
+ 1
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

suffeteun

• 14243
  • niets zo bizar als de werkelijkheid
« Reactie #7 Gepost op: 4 september 2017, 22:50:21 »
Gewoon een paar sokken in de reflexpoort proppen. Ben je er ook.

Meestal lever je wat aan bas in en win je wat aan strakheid.
Dit heb ik erg vaak geprobeerd met meerdere basreflexspeakers.Had bij mij effect op het totale geluidsbeeld.Haalde ze er altijd snel weer uit.

*

richard

• 3879
« Reactie #8 Gepost op: 4 september 2017, 22:58:46 »
De basreflexkast is meestal iets kleiner dan een optimaal berekende gesloten kast.
Is dat wel zo? Uitgaande van een woofer die gezien zijn parameters geschikt is voor zowel BR als gesloten meen ik dat deze laatste doorgaans wat kleiner uitvalt (bij Q=0,71). Wil je een lagere Q dan wordt de kast wel veel groter.

Bij een tweeweg kan er ook nog wat midden uit de poort komen, dat beļnvloed de weergave misschien ook wel wat.
Citaat
Gewoon proberen zou ik zo zeggen.
Een sok heb je vast wel in de lade liggen, anders een sponsje. Je kan ook nog experimenteren met een bundel rietjes in de poort.
« Laatst bewerkt op: 4 september 2017, 23:02:25 door richard »
Genoeg is beter.

*

KT88

• 27850
  • Emeritus Technicus
« Reactie #9 Gepost op: 4 september 2017, 23:23:18 »
Ik vond mijn hybride Final velletjes (dus met 'n woofertje) ook wat boemerig.
Toen ik erachter kwam dat de zilverkleurige ronde schijfjes onder de woofertjes eigenlijk dopjes waren die een baspoortje verstopten, heb ik die er eens uitgehaald om te horen wat er zou gebeuren.

Voilą: bonkie is weg, speakertjes klinken nu een stuk aangenamer met de klankregeling op nul.
Audiodidact

*

Be tweeter

• 9353
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 5 september 2017, 07:56:04 »
@Richard: je zou best eens gelijk kunnen hebben. Ik heb het uit geheugen op de camping getikt en niet even geverifieerd met Winisd.

*

Bloom

• 627
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #11 Gepost op: 5 september 2017, 10:18:09 »
Ik vond mijn hybride Final velletjes (dus met 'n woofertje) ook wat boemerig.
Toen ik erachter kwam dat de zilverkleurige ronde schijfjes onder de woofertjes eigenlijk dopjes waren die een baspoortje verstopten, heb ik die er eens uitgehaald om te horen wat er zou gebeuren.
Voilą: bonkie is weg, speakertjes klinken nu een stuk aangenamer met de klankregeling op nul.
Dat klinkt alsof er onvoldoende demping in de kast aanwezig was. Zelf heb ik nog nooit een hybride systeem gehoord dat ik goed vond klinken, op die van Martin Logan na.
Audiostatic ESH-serie: waardeloos. Final hybrides: afschuwelijk. Boemen en bonken dat het een lieve lust was. Ik ben dus voor full-range gegaan en daar heb ik nooit spijt van gehad. Voor het sublaag (vanaf 80 Hz naar onder) gebruik ik een goeie subwoofer, dat wel.

*

Heintje

• 1521
« Reactie #12 Gepost op: 5 september 2017, 16:59:20 »
??
Bij een basreflex hoort er in principe geen demping in de kast aanwezig te zijn.
Wel kan je de invloed van staande golven tussen de kastwanden dempen met wat demping tegen de wanden.

*

Be tweeter

• 9353
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #13 Gepost op: 5 september 2017, 18:29:16 »
Staande golven demp je nu juist slecht met demping tegen de wanden omdat daar je drukmaxima en je bewegingsminima zitten. Losjes in de kast en niet bij de poort in de buurt.

*

fusion

• 197
    • Audio Page
« Reactie #14 Gepost op: 7 september 2017, 16:51:01 »
Bedankt zover. Ik heb wat expirimenten gedaan met het afsluiten van de basreflex poort. De speaker wordt er meteen evenwichtiger van. Ik ga baileys longhair bestellen en de C's op het filter vervangen door MKP typen.
Ik ben benieuwd wat het wordt.