*

richard

• 3605
Re: Do's & Don't Basreflex gesloten maken
« Reactie #15 Gepost op: 8 september 2017, 04:46:34 »
Mooi dat het naar tevredenheid heeft uitgepakt. Je kan ook een combinatie van wol en BAF proberen, dat kan nog betere resultaten leveren dan alleen wol.
Genoeg is beter.

*

fusion

• 149
    • Audio Page
« Reactie #16 Gepost op: 19 oktober 2017, 20:54:05 »
Ik heb de elcoos in het filter vervangen Door mkt c's , basreflex poort dicht, er bleek schuimrubber langs de wanden te zitten, eruit ermee . Voorlopig gedempt met visaton kunstof demping wol. Het geheel is een stuk evenwichtiger. Ik heb nog wel een vraag, moet je dat visaton spul nog uit elkaar trekken? En moet de hele kast gevuld worden ?

*

richard

• 3605
« Reactie #17 Gepost op: 19 oktober 2017, 21:51:49 »
Als de kast gesloten is kun je de boel uitpluizen en vooral het midden van de kast mee vullen. Zorg er wel voor dat het niet tegen het membraan komt.
De wanden kun je nog dempen met loodbitumen of wat extra bracings (dwarsbalkjes o.i.d.)
Genoeg is beter.

« Reactie #18 Gepost op: 7 november 2017, 20:13:35 »
Ik heb het er nooit beter van horen worden.

Het zou ook erg vreemd zijn als een simpele modificatie (die zo goed als niks kost) een grote verbetering zou geven. Dan zou de fabrikant het wel direct zo gemaakt hebben....

*

a.b.

• 8196
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #19 Gepost op: 9 november 2017, 14:32:16 »
Toch zijn er fabrikanten die speciale doppen meegeven om de poorten te sluiten.
Adults with imaginary friends are just really old children

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Birdy

• 103
« Reactie #20 Gepost op: 10 november 2017, 13:34:29 »
Ik heb het er nooit beter van horen worden.

Het zou ook erg vreemd zijn als een simpele modificatie (die zo goed als niks kost) een grote verbetering zou geven. Dan zou de fabrikant het wel direct zo gemaakt hebben....

Luidsprekers ontwerpen en verkopen is niet alleen gebaseerd op geluidskwaliteit (wat dat ook moge zijn) maar op marketing, kostenberekening en winst maken. Veel fabrikanten proberen er het beste van te maken maar ook zij werken met een verwachtingspatroon en smaak voorkeur van de luisteraar omdat smaken heel erg verschillen en er vele opvattingen zijn over "goed geluid". Kortom er is geen parameter voor "goed geluid". Een modificatie kan dan ook heel goed uitpakken als die bij je smaak voorkeur past! Zo subjectief is luidsprekers bouwen, nog los van de ruimte waar je de luidspreker plaatst want dan wordt het een héél ander verhaal! 
Groeten Ronald

Dynaudio D54 - Visaton RHT12S - Vifa 21WP250 
Toshiba sb620 - Hifime 9018 DAC - laptop

*

fusion

• 149
    • Audio Page
« Reactie #21 Gepost op: 19 november 2017, 16:01:37 »
Helemaal eens met Birdy. Veel audioapparatuur wordt in de markt gezet voor een bepaalde doelgroep en tegen een bepaalde prijs. Vooral voor de prijs wordt veel consessies gedaan; Bij deze BW DM570 speakers: gewoon schuimrubber tegen de wanden, elco's in het scheidingsfilter. dun draad in de spoelen. Zo kan je al voor een paar tientjes, verbeteringen aanbrengen. Hier het demping materiaal, elco's vervangen door mkt's. En de reflexpoorten dichtgemaakt.
De basreflfex is vaak een kwestie van smaak (valt niet over te twisten) maar medestanders; mijn zoon , mijn vrouw, hobbie vriend en ikzelf vinden allemaal dat de boxen nu meer laten horen aan details, ruimtelijkheid, evenwichtiger ( minder kleuring in het mid-laag en laag ). Ik vind het experiment geslaagd en de kers op de taart is om bij mijn volgende internet bestelling toch maar Baily's Longhair mee te bestellen en nog wat demping experimenten te doen.