*

muziekfreak

• **
  • 74
  • Niet veel temelden!
USA en Pioneer ELITE...uit de ballenbak?!!??
« Gepost op: 7 september 2017, 00:59:28 »
Kan het niet laten mijn "thrift-store" scores tedelen met mij medemens.

Voorwoord

Ik ben een eigenwijze drol, en de OUDE garde hier kent mij maar altegoed. Ik heb vrijwel "al" niet te letterlijk nemen, topspul zo'n beetje van elk merk wel een keer op mijn vloertje gehad. Was het niet gekocht, was het wel een forummer die een avond op de klep kwam, en uit een peugotje een dikke Jadis met ushers toverde om een avond teluisteren.

Echter ik ging van peper-duur (siltech interlinkjes van 1500euro) Mcintosh, en buizen naar een relatief simpele set, nadermate ik door begon tekrijgen dat ik de genuanceerde verschillen niet echt meer kon horen in het dure spul. Kortom ik begon het lagere segment te accepteren als een goede "mid-way choice"....

Thriften

Vele weten wat dit is, sommige mensen wellicht niet dus leg ik even beknopt uit! In kort, je gaat erop uit tweedehands/kringloop winkeltjes en kijkt rond of je wat vind wat de moeite is. Nu ik woon al een geruime tijd in de USA, en ik kwam eral snel achter dat je hier tegen zeer goede deals aan kunt lopen. Dit is er wederom zo een, zoals sommige hebben kunnen lezen met mijn infinity speakers die ik zo voor een appel en ei kocht. Anyways....wat vond ik deze keer?

Een pioneer vsx84txsi inclusief Boston acoustic surround set, sub alles compleet, nou laat ik met toch een LED 1080P 55inch flat screen hebben. En ik ben bekend met de ELITE series van Pioneer! Ik bedacht me geen moment toen ik deze hele setup kocht voor 50usd dat is 42euro beste mensen.

pioneer vsx84txsi

Dit is een van de top of the line modellen (ELITE) receivers 7.1 surround, en voorzien van alle toeters en bellen zoals meeste receivers.
Ik ga geen lijst maken, maar kenmerkend en van belang voor mij zeker omdat ik een 7.1 setup wilde draaien, watjes met een HT zijn geen overbodige luxe.
Met 140watt per kanaal zeker voldoende. Er gelikte amp moet ik zeggen, met een toffe functie je plugt de microfoon in, en laat de receiver het werk doen (MCACC) m.b.t. instellen van je speakers. En je kunt nadien je settings opslaan in de receiver, en je kunt ook elke bron een naam geven. Tweaken van de kanalen ging ook erg makkelijk, ik had vrijwel de handleiding niet nodig dat vind ik persoonlijk een plus. Echter heb ik het wel doorgelezen, gezien de lijst van functies dat deze amp heeft. Dus ik kan dat niet allemaal neer-pennen..

Maar hier is de link mocht iemand de specs en suggested price willen zien.

http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Home/AV-Receivers/Elite+Receivers/VSX-84TXSi

Boston Acoustics Micro 90xII fronts

Ik zeg je eerlijk ik had er nog nooit van gehoord, maar een snelle zoek actie op het wonderbare internet gaf me genoeg info! En veel positieve reviewsm, goede start dus. Boston Acoustics, myah zal wel dacht ik nog, todat ik ze uit de doos haalde een vreemde reactie vond er plaats. Ik pakte een van de "melk pakjes" front speakers op "Wow deze wegen nogal wat, aluminium die cast behuizing, en dikke gouden plugs" bijzonder. Ik heb dat nog nooit gezien dat er zoveel materiaal kosten zijn verbrast aan een paar kleine surround front. Zoals je,je wel kunt indenken mijn verwachting steeg in een positieve zin.

Zie fotos heb ik van het internet geplukt, die van mij hebben geen schade, maar je kunt duidelijk zien het is aluminium

Ze wegen een goede 4kg per stuk en de frequentie response is 120 - 20000 Hz SUBWOOFER IS EEN MUST

Boston Acoustics  VRS Pro THX rears

En net toen ik dacht dat het niet aparter kon, jawel de rears ik pakte ze uit de doos.
En ik keek erna en moest even goed nadenken "Di-pole? Jup Di-pole best geil eerlijk is eerlijk!" nou voor rears heb je niet een giga grote speaker set nodig! Maar di-pole is super mooi in een HT, het geeft een super ruim beeld wanneer je een film kijkt met veel explosies en dingen die om je heen dienen tevliegen.

Voor en achterkant weergegeven hier

Boston Acoustics VRC center

Nou een HT setup moet een goede center speaker hebben, en de vorige eigenaar van deze setup heeft zichzelf niet laten afschepen met een minimale center. Een bass-reflex 3 weg systeem toen ik dat zag deed ik een klein beetje klappen in de handjes en met ongeloof kijk ik mijn vrouw aan "My god, if it sounds as good as it looks we are golden on this buy!" en ze knikte "No idea but you seem to be happy that's what matters to me" tja, wat kun je daar nu op zeggen. Even snel specs opgehaalt met een response van 70-20000 Hz zeker geen kleine center speaker.

Sorry voor de kleine foto

Boston Acoustics Micro90

Nou zonder sub, kun je goed film kijken wel vergeten, je mist gewoon teveel en zeker omdat LFE (low frequency effect) veel gebruikt wordt in film. Is het gewoon een must, dus na het uitpakken, was ik NIET echt onder de indruk van de kwaliteit (lees verder hoe dat uitpakt) het zag er maar goedkoop uit. Wat me verbaast, gezien de andere speakers van dit merk toch een indruk op me maakte. Ik weet nog toen ik het uitpakte "Dit is zo een die vanzelf weg wilt lopen" en ik betwijfel of het zelfs overweeg deze set te gebruiken. Gelukkig heeft mijn vrouw een goed idee "Babe, just try you're judging a book by its cover if it's not any good? Take it off" myah, kun je wederom niets tegen inbrengen.

Zoals je ziet een mager woofertje, en de kast zag er maar flimsy uit de amp however niets op aantemerken

Ze zijn dol op reflex poorten bij Boston acoustics

Aangesloten/getest.....conclusie

Nou zijn we dan eindelijk een paar uur later eindelijk alles aangesloten, netjes ineens goed gedaan.
Ik heb de receiver zichzelf laten instellen (witte ruis, enz enz) en later getuned omdat ik het wat vlak vond klinken.
Na een leger van films kijken blueray en dvds en muziek luisteren...

Conclusie

Wat een gigantisch dynamisch beeld zet deze set neer het laag zeker met films het LFE effect vult de hele kamer. Ik verwachte dit dus totaal niet omdat ik geen goede hoop had mbt sub-woofer. Ik sloeg die spijker compleet mis, dik laag en geen vervorming of wandelen, sterker nog de kast heeft goede bracing. Dat bleek wel na de "muntje op zijn kant" test, die kreeg ik niet tot omvallen, de reflex poorten doen hun werk aangedikt laag met voldoende oempf (35-15OHZ)! Verbazingwekkend hoe goed dat klinkt de fronts en rears doen hun werk ook echt fantastisch helder hoog midden. De rears di-pole effect vult tot in de keuken (half open) het geluid. Het is een barriere van geluid hier nu wanneer ik een film kijk..

Ironisch genoeg, de speaker waar ik het meest van verwachte was het minst qua prestatie! De CENTER speaker, viel me redelijk tegen de tweeter is helder maar de 3 mid woofers doen niet veel qua aanvulling op de stemmen. Dus dialoog is redelijk vlak, zelfs met een stem als Morghan freeman, James earl jones klinkte dat gewoon-weg niet zoals ik weet dat het KAN klinken. Het kan zijn dat ik meer moet tweaken, het kan zijn dat ik in de receiver moet aanmodderen en er gewoon mee moet spelen.

De versterker werkt erg goed met deze setup, ik kan me haast niet indenken dat iemand dit vrijwillig heeft afgestaan. Ik had alle papieren erbij, alles was in orginele verpakkingen enz. Deze set koste destijds zeker een paar duizend euro, ik voel me dolblij met deze setup en ik geniet er vollop van. Is het perfectie? Nee absoluut niet, maar voor een leuke bios avond in je eigen huis met de familie?! TOP!

Sorry dat het zo langdradig is, en vol spelvauten...

*

Opa S.

• 7093
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
Re: USA en Pioneer ELITE...uit de ballenbak?!!??
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2017, 07:54:44 »
Voor dat geld is 't natuurlijk geweldig!

Maar de US heeft in thrift stores wel vaker mooie deals, af en toe vind ik 't echt niet leuk dat ik daar niet woon :)
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

211audio

• 1357
    • Buizen DIY site
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2017, 13:55:42 »
" de reflex poorten doen hun werk aangedikt laag met voldoende oempf (35-15OHZ)! "

Daar verbaas is mij dan weer over. De sub-woofer hoort een aanvulling te zijn in het laag en hoort de weergave op te pakken, waar de gewone luidspreker het laat afweten. Mijn speakers kennen een ondergrens van 40Hz en heb mijn sub-woofer kantelfrequentie dan ook ingesteld staan op 45Hz. Hierdoor kan ik de plaatsing van de sub-woofer ook niet meer horen. Het laag is er, maar het lijkt uit de richting van de luidsprekers te komen.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (Albert Einstein)

*

minplus

• 7623
  • relax, don't do it
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2017, 19:01:07 »
Wat een mazzel. :)
Voor 42 had ik die set ook zeker meegenomen. Ik vermoed dat je hier minstens het 5-voudige voor zoiets betaalt.

Ben trouwens wel benieuwd op welke hoofd-installatie je bent uitgekomen nu je gehoor minder is geworden.
En ook welke Macs en buizenversterkers je gehad hebt.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

muziekfreak

• **
  • 74
  • Niet veel temelden!
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2017, 21:44:41 »
" de reflex poorten doen hun werk aangedikt laag met voldoende oempf (35-15OHZ)! "

Daar verbaas is mij dan weer over. De sub-woofer hoort een aanvulling te zijn in het laag en hoort de weergave op te pakken, waar de gewone luidspreker het laat afweten. Mijn speakers kennen een ondergrens van 40Hz en heb mijn sub-woofer kantelfrequentie dan ook ingesteld staan op 45Hz. Hierdoor kan ik de plaatsing van de sub-woofer ook niet meer horen. Het laag is er, maar het lijkt uit de richting van de luidsprekers te komen.

Ahh maar jij maakt een klein foutje, dit setje is echt verkocht als een surround setup 5.1, dus de sub en de fronts (center en rears zijn niet die erbij horen in de series bij nader onderzoek) zijn een set. Het verschil zit het hem in de LFE optie die de sub heeft. De low frequency effect geeft een giga aangedikt dynamisch laag omdat het een apart kanaal is naar de sub puur laag. Het advies is dan ook met dit soort setups een tweede sub erop tegooien zodat je fronts letterlijk een eigen onafhankelijk aangestuurt laag krijgen. Ik kan via de receiver al mijn cross-overs veranderen indien nodig maar zover klooi ik erniet mee aan.

Een sub met eigen cross-over kan natuurlijk ook gewoon ingezet worden in een goede HT! Echter je moet wat meer aanmodderen met je frequencies. Ik had destijds een paar REL actieve subs ook op een HT zitten, maar dat was een geklooi dat ik het uiteindelijk opgaf en verkocht. Dit soort HT subs zijn niet echt bedoelt als aanvulling het is bedoelt om dat cinema laag tegeven en dat doet deze bijzonder goed!

Qua muziek is het lastig met een 7.1 setup zoals ik draai een mooi audiofiel waardig beeld tekrijgen. Zeker als je een surround setting verkiest wat het geluid redelijk verknalt. Echter in 7 kanaals stereo is het goed tepruimen ...
« Laatst bewerkt op: 7 september 2017, 21:51:42 door muziekfreak »

*

muziekfreak

• **
  • 74
  • Niet veel temelden!
« Reactie #5 Gepost op: 7 september 2017, 21:49:47 »
Wat een mazzel. :)
Voor 42 had ik die set ook zeker meegenomen. Ik vermoed dat je hier minstens het 5-voudige voor zoiets betaalt.

Ben trouwens wel benieuwd op welke hoofd-installatie je bent uitgekomen nu je gehoor minder is geworden.
En ook welke Macs en buizenversterkers je gehad hebt.

Toen ik ermee stopte, gaf ik veel aan mede-forummer Integra die heeft geloof ik nog altijd mijn Pioneer stable platter cd speler  :laugh:
Mcintosh was geen buis (mijn Vaut moet een komma tussen), ik heb veel diverse buizen gehad, ik heb nog een Dynaco (gebouwd door PANOR redelijk zeldzaam) triode buis, shangling buis cd speler. De mcintosh setup die ik had was de Mcintosh MC2105 en de Mcintosh pre C26 op een set magnepans MG1. Ik heb geen flauw idee wat ik met de magnepans heb gedaan. De MC set verkocht ik destijds aan Mulchanor wederom een oud forummer! :D

Mijn gehoor is inderdaad niet het beste meer en ik ben nog niet eens 40! Ik heb echter wel lang in de metaal recyling gewerkt en dat heeft zijn tol geeist. Maar we passen er gewoon op aan, wat meer watjes en hoger DB'tjes en ik hoor het prima  :laugh: :laugh: :laugh:
« Laatst bewerkt op: 7 september 2017, 21:54:16 door muziekfreak »

*

KT88

• 28078
  • Emeritus Technicus
« Reactie #6 Gepost op: 7 september 2017, 22:08:12 »
De Maggies zijn via een ander forumlid bij mij terechtgekomen.
Ik heb toen de tweetersecties hersteld en de ribbon Philipsen eruit gehaald.
Die tweeters zijn weetikwaar ergens naartoe gegaan, geloof iemand die zelf weer iets ermee heeft gebouwd.
Dan de Maggies zijn naar forumlid Joske gegaan, die helaas enige tijd geleden is overleden.
Audiodidact

*

Wim72

• 1529
« Reactie #7 Gepost op: 7 september 2017, 23:53:10 »
In Nederland koop je voor 42 Euri hooguit een mooie folder, en die mag dan ook niet te oud zijn want anders plakt men daar ook een astronomische hoge vintage prijs op... >:(

*

Rood

• 10409
« Reactie #8 Gepost op: 8 september 2017, 06:57:17 »
De experts van de kringloop : een LP van de Beatles is standaard 5 x zo duur .
Dat Sjoukje Dijkstra er met haar schaatsen haar rondjes op heeft gedraaid boeit niet .

Mooie vangst en een mega koopje . Zeker als alles ook nog eens in de dozen verpakt zat .

*

muziekfreak

• **
  • 74
  • Niet veel temelden!
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2017, 02:02:12 »
De Maggies zijn via een ander forumlid bij mij terechtgekomen.
Ik heb toen de tweetersecties hersteld en de ribbon Philipsen eruit gehaald.
Die tweeters zijn weetikwaar ergens naartoe gegaan, geloof iemand die zelf weer iets ermee heeft gebouwd.
Dan de Maggies zijn naar forumlid Joske gegaan, die helaas enige tijd geleden is overleden.

Ik heb die maggies destijds gekocht bij een eenmans bedrijfje, die stenen speakers maakte graniet, spek-steen enz.
De man gaf me een lange rondleiding, jeetje welk merk was het toch het was niet Klaas Feenstra (RIP)

Myah, die kocht is destijds en klonken bijzonder goed...ouwe reuzen...ben blij dat ze toch goed terecht zijn gekomen en gefixt zijn. Die speakers zijn dat wel degelijk waard.

*

chansig

• 10620
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2017, 09:53:00 »
Terrazzo oid uit Oss ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

chansig

• 10620
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2017, 09:54:03 »

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

muziekfreak

• **
  • 74
  • Niet veel temelden!
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2017, 00:17:08 »
Terrazzo oid uit Oss ?

Gr. Hans

BINGO!!! Kon er niet opkomen inderdaad Terrazzo!

« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2018, 13:32:00 »
Ha die Muziekfreak.

Het bloed kruipt waar het niet lopen kan he. Leuk te zien dat er nog leven in zit in die ouwe bossebol.

Ik ben sinds deze maand ook weer met een "nieuwe" 40 jaar oude set bezig na 9 jaar pauze.
Jup de Quad ESL 57's zijn terug, dit keer met de Quad II mono's. ;)
Ik post later nog wel een berichtje.

Cheers,

Rob