*

oordopje

• *
  • 30
  • Nytech/Royd/REL en de gekste tweaks
Monarchy DIP
« Gepost op: 12 september 2017, 12:06:31 »
Bij deze even een ervaring met de Monarchy DIP. Volgens mij van omstreeks 2000. Een digitale lens. Google maar.
Fantastisch resultaat ;D. Ik heb hem voor de DAC (een Advance Acoustic MDX600) via een AES/EBU interlink. De optische ingang gebruik ik voor de Google Chromecast (Spotify). Hiervoor was het experiment begonnen, want daar verwacht je wel wat te kunnen verbeteren. De coaxiale ingang is voor de Arcam CD 192 (geen slechte speler zou je zeggen (Nieuw €1500,-).

Een wereld van verschil. CD's kunnen opnieuw beluisterd worden. Instrumenten worden veel beter uit elkaar gehouden, betere controle (zowel in het hoog als het laag), nog beter 3d, scherpe randjes weer beter afgevijld, steviger laag (altijd fijn).

Spotify klinkt ook weer beter in lijn met bovenstaande. Wel nog altijd iets rauwer dan CD. Maar er is goed mee te leven om het nieuwste aanbod door te scrollen.

En dat voor €90,- via ebay. Je komt ze af en toe tegen in verschillende varianten voor diverse prijzen.

*

geerd

• 5210
  • scheun ja
Re: Monarchy DIP
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2017, 13:22:58 »
heb je de classic een super drive of een up sampeler of de 24/96 , deze laatste word ook gebruikt in combie met de up sampeler
les is more

*

oordopje

• *
  • 30
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2017, 13:26:33 »
Ik heb de Classic met de voedingskabel aan de ene kant en de ingangen en de keuzeschakelaar aan de ander kant. Heel basic. Ook geen upsampling.

*

tito

• 9717
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2017, 13:53:51 »
Fantastisch resultaat ;D.

Leuk voor je dat `t resultaat goed uitvalt.
Maar ik begrijp niet helemaal wat dat ding toevoegt..
Je hebt `t apparaat dus tussen je cd-tranport en je dac aangesloten?  ???

*

oordopje

• *
  • 30
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2017, 14:54:53 »
Inderdaad. Hij staat tussen de CD speler (die dus als loopwerk dienst doet) en de DAC. De DIP (ook wel Jitterkiller genoemd) schijnt het digitale signaal te fatsoeneren/ te reclocken. Vraag mij niet hoe. Mr Poon is de eigenaar/ontwikkelaar van Monarchy (zo'n geniale Aziatische Amerkaan  ^-^) Hij reageert zelf op vragen, fantastisch. Er is op internet wel wat over te lezen en er zijn hier vast wel mensen die dat kunnen uitleggen.

Het hangt vast en zeker van je apparatuur af of het iets verbetert. Maar de CD speler en de DAC die ik gebruik zijn niet de slechtste (ja, ik weet dat het veel en veel duurder kan).

*

geerd

• 5210
  • scheun ja
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2017, 18:02:38 »
het is een extra stap tussen je cd loopwerk en de dac die het signaal jitter vrij dient te maken .
zeg maar verbeteren zodat je dac een meer volledig signaal krijgt , oppoetsen zeg maar .
er zijn meer merken die zoiets hebben waarbij gesteld wordt dat het meer als analoog zou gaan klinken .
deze worden meestal na de dac geplaatst en doen dit met het analoog signaal en deze doet dat dus met het digitale signaal
les is more

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2017, 08:55:46 »
Jitter is eigenlijk een soort wow of flutter die het moment van schakelen van het digitale signaal verkeerde tijdstippen laat plaatsvinden. Dit verkeerde tijdstip fluctueert zeer licht rondom het gewenste tijdstip en je zou het in principe het eerste waar kunnen nemen als een soort van bibber bij vooral de hóógste frequenties.
Alle hier vermelde verbeteringen over de hele frequentieband zijn dus, technisch gezien, nogal onwaarschijnlijk wanneer het apparaat het originele digitale signaal in essentie ongemoeid laat en alleen de jitter verwijdert.
Op zich is het waarnemen van verschillen niet gek in een wereld waar mensen ook verschil menen horen tussen twee keer dezelfde kabel ( waarbij ze denken dat er sprake was van twee verschillende) of bij plaatsing van een zakje mineralen en halfedelstenen in de buurt van een audioset ( de mineralen hebben immers capaciteit,  joehoe, we gebruiken een woord uit de elektronicawereld!).   Bij dit jitterkillerapparaat reageert verder de Amerikaans-Aziatische ( dus kennelijk geniale) ontwerper  zélf op vragen dus het moet wel werken! ( zelf nog wel even op het web opzoeken of aan een techneut vragen hoe het nu precies werkt want dat vertelde ie nou net weer niet!?)
Mijn twee centen als elektronicus...
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

chansig

• 10495
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2017, 08:56:58 »
 ;D

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

oordopje

• *
  • 30
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2017, 09:56:27 »
@Be tweeter
Voorspelbare cynische reactie.
Meer dan mijn ervaring delen kan ik niet. Die ervaring is op basis van het beluisteren van opnames die ik al heel lang en gedetailleerd ken voor en na verschillende ingrepen. Voor wie er zijn voordeel mee wil doen.

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2017, 10:07:46 »
Voorspelbare cyische reactie, dat is een bal die ik volgaarne terugkaats. Je geeft een hint naar een uitleg hoe het -zou kunnen werken maar bent niet blij met de daaraan gekoppelde techneut-audioreparateur en ex-audioverkoperervaring met zowel apparatuur als ervaren verschillen, waaraan ik die uitleg ontleen. Een uitermate zuiver kloksignaal is waarschijnlijk onontbeerlijk wanneer je bij CERN in de deeltjesversneller werkt maar de vraag is of dat bij audio net zoveel opgeld doet. Ik probeerde wat perspectief te brengen in stellige uitspraken  die zo niet één-twee-drie op technische gronden te verklaren zijn.
Kennelijk moeten we toe naar www.niet-tegen-de-veren-instrijken-want-de-ervaring-is-heiligfreaks.nl. ;)
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

chansig

• 10495
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2017, 10:41:18 »
Nu ajb geen andere kant tegen een mooie ervaring gaan zetten. Het is inmiddels wel duidelijk dat men (degene met de mooie ervaring) alleen maar geaaid en bevestigd wilt worden. Is overigens niet alleen binnen de audio beleving het geval.

Ook mensen die bv in God geloven, Ufo's zien, Yeti's hebben gespot hebben deze aai en erkenning hard nodig.

Gr. Hans

*

Be tweeter

• 9396
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2017, 12:34:47 »
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf ook blij met mijn eigen mooie ervaringen en die variëren ook per keer en per apparaat en bij sets bij andere mensen. Ik vind het alleen voor mezelf ook interessant om te kijken welk deel van de ervaring mogelijk (onbedoeld en onbewust) imaginair zou kunnen zijn. Daar zijn trucjes voor ( Dunlavy meldt bijvoorbeeld een vergelijk tussen speakerkabels waarbij met een potent ogende schakelsysteem luisteraars tussen drie kabels kunnen kiezen terwijl ze in werkelijkeid steeds naar de dunste kabel luisteren). Wanneer je er voor kiest om dat soort kennis terzijde te schuiven en alle ervaringen voor waarachtig en juist aan te nemen, even goede vrienden maar zet dan even een bijsluiter in je verhaal dat men alleen met je veren méé mag strijken in reacties, dat is tegenwoordig vaker gebruikelijk.

*

oordopje

• *
  • 30
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2017, 12:40:57 »
Ik snap heel goed dat het brein zich kan laten misleiden. Die testen waar je aan refereert tonen dat aan. Maar dat wil niet zeggen dat verschillen die niet direct zijn te verklaren met bestaande kennis over werkingsmechanismen alleen maar duiden op een misleid brein. En als je mijn berichten goed leest doe ik niets anders dan melden wat mijn ervaring is. En mag iedereen daarmee doen wat hij wil, mits respectvol.

*

chansig

• 10495
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2017, 12:52:58 »
Dank je wel..je bent te goed.  ;D

En naast je ervaringen vraag je ook om uitleg of mensen die het vast wel uit kunnen leggen. Maar goed...het is niet de eerste keer dat deze beweging plaats vindt.

Veel plezier met de DIP.

Heeft of kan een streamer ook last hebben van Jitter ?

Gr. Hans

« Reactie #14 Gepost op: 13 september 2017, 13:09:23 »
Het forum loopt leeg, en jullie gaan zeuren tegen een  nieuw lid.

Ik vind dat iedereen hier op het forum elkaar naar de bek moet praten, dan zal het veel gezelliger worden hier  8)

Ik ben het er wel mee eens  :P