*

Be tweeter

• 9353
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
Re: Monarchy DIP
« Reactie #15 Gepost op: 13 september 2017, 13:40:50 »
@ Hanscig: Ieder apparaat met een quartzklok heeft in principe last van jitter dus ook een streamer. Een streamer heeft nog als voordeel t.o.v. een los loopwerk en DAC dat de streamerklok met zijn klok de output kan bepalen, hij vraagt pas nieuwe data aan de bron wanneer zijn bufferinhoud beneden een bepaalde waarde begint te raken. Een loopwerk daarentegen drukt zijn data met zijn kloktempo door en een DAC moet daar maar wat moois van zien te maken met een uit de datastroom herleid kloksignaal.

@Oordopje: Ik neem zonder meer aan dat het mogelijk is dat er dingen gehoord kunnen worden die nog niet gemeten cq verklaard kunnen worden. Wanneer ze in een dubbelblind luistervergelijk ontegenzeggelijk naar voren komen dan zou ik ook een uitermate sterk pleitbezorger zijn voor verder onderzoek naar de herkomst van de verschillen.
@TNA: Ik zal het in overweging nemen ;)
« Laatst bewerkt op: 13 september 2017, 15:48:54 door Be tweeter »
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

geerd

• 5498
  • scheun ja
« Reactie #16 Gepost op: 13 september 2017, 13:58:13 »
weet je er zijn gewoon mensen die de theorie beheersen en uit dat standpunt reageren en mensen die meer in de praktijk geloven .
be tweeter heeft gelijk als je de theorie er op los laat , gelukkig is de praktijk veelal anders .
het prijskaartje is deze is ook wel te doen en de kans dat het iets doet zeker groter dan een zekering van 10 cent vergulde en voor 25 euro verkopen .
waar het om gaat of nu kabels lampen stenen of wat dan ook is de beleving van de luisteraar .
als je in de verkoop hebt gewerkt weet je dat een klant zijn oren gebruikt en als hij iets mooi vind kan dat volgens jou wel helemaal niet kloppen maar hij vind dat en het is zijn beleving .
gelukkig luistert iedereen met zijn haar oren , heb ook zelf een hekel aan die verkoper die je zijn smaak probeert op de dringen en met allerlei theorie komt .
mensen die gelijk roepen veel vermogen moet je hebben en oo een buizen versterker moet je speciale luidsprekers hebben .
en als er een verbetering ervaren wordt door de luisteraar is dat wat de maker heeft bedoeld .
de maker in deze is geen klein nou groot is hij niet maar een zeer kundige man met zijn eigen insteek en zeker geen hobby gast .
ik hoop dan ook dat de topic starter geniet van zijn aankoop het ding maakt het signaal stabiel en hersteld fouten en schoont het op en versterkt het een beetje
les is more

*

Opa S.

• 7331
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #17 Gepost op: 13 september 2017, 14:02:59 »
Eh...Geerd, wacht even, dus een dubbelblind luistertest is een theoretisch gebeuren.

Nou, fijn dat ik dat weet! Stel je voor dat ik er gewoon ingestonken zou zijn, dat ik zou denken dat 't een praktijktest is, je moet er toch niet aan denken!
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

chansig

• 10762
« Reactie #18 Gepost op: 13 september 2017, 14:57:08 »
Forumdiarree...

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

geerd

• 5498
  • scheun ja
« Reactie #19 Gepost op: 13 september 2017, 15:01:06 »
ja en nee dubbel blind geeft een indicatie wat de proefpersonen ervaren ,dit is mede afhankelijk van deze personen .
en natuurlijk van de gebruikte test opstelling .
zeker is luister vaardigheid en ervaring van de luisteraars van belang .
er zijn mensen die vrij snel een verandering opmerken er zijn er ook die het niet horen en er zijn sets die het niet laten horen ook al is er verandering .
het is erg complex vooral met kabels en tweeks en ook erg persoonlijk , mijn instelling is dus altijd geweest , als de luisteraar blij is is het goed .
en als je als verkoper hem dan een andere kant op wil hebben zal je verdomde goed voor de dag moeten komen .
de kleinen verschillen worden niet meer gehoord omdat hij al een keuzen heeft gemaakt .
ik vind ook dat het beter klinken een verkeerde insteek beter voor wie , anders zou een betere woord keuzen zijn want er zijn ook mensen die b&o melkpakjes goed vinden voor mij klinken ze anders niet mijn keuzen 
les is more

*

Be tweeter

• 9353
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #20 Gepost op: 13 september 2017, 15:13:58 »
Persoonlijk ben ik van mening dat niet-blind luisteren prima aangeeft wat mensen ervaren en dat dubbelblind luisteren uitwijst wat ze werkelijk kunnen waarnemen.
Wanneer daaruit blijkt dat eerdere ervaren dingen niet naar voren komen dan zijn opeens de AB-X opzet, de set, de akoestiek en of de oren niet in orde. Bij het melden van een ervaring worden eventuele twijfels aan die zaken maar zelden of nooit gemeld. Dat bevreemdt mij.
Als verkoper heb ik mensen noooit een bepaalde kant uitgeduwd. Het was me werkelijk worst (bijna) wat ze kochten van de goede merken die we hadden staan ( behalve als ze me een technisch oordeel vroegen). Het is me meermalen opgevallen dat ervaren verschillen tussen merken net zo goed overeind bleven wanneer de apparaten in omgekeerde volgorde speelden dan ze dachten.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

oordopje

• *
  • 36
  • Nytech/Royd/REL en de gekste tweaks
« Reactie #21 Gepost op: 13 september 2017, 15:14:36 »
OT weer even, namelijk het effect van de Monarchy DIP.

Je kunt natuurlijk vraagtekens zetten bij heel subtiele verschillen. Is dat nou verbeelding of niet? Ik heb het nu echter over heel duidelijk herkenbare verschillen.
Voorbeeld: Chasing cars van Snow Patrol. Eerst niet te genieten. Typisch zo'n opname waar de engineer geprobeerd heeft hem er zo hard mogelijk op te krijgen (dat schijnt in sommige kringen mode te zijn). Nu luister ik hem met plezier tot het eind uit. Volume kan zelfs nog een tandje hoger.

*

oordopje

• *
  • 36
« Reactie #22 Gepost op: 13 september 2017, 15:25:00 »
En voor wie denkt dat er gewoon hoog is afgevlakt (dus dat het gewoon doffe levensloze boel is geworden): nee; totaal niet. Ik hoor details die ik nog niet eerder had gehoord. Dat kan natuurlijk komen omdat mijn oren minder verdoofd zijn. Het zal. Maar de beleving is levendiger en toch veel minder vermoeiend.

Overigens komen sommige details ook bij minder luidruchtig materiaal beter door. London Grammer bijvoorbeeld. Je hoort ineens wat voor ademhalings- en andere trucs Hanna Reid nog meer toepast om haar ding te doen. Als je weet hoe vaak ik al naar haar geluisterd heb  ;)

*

chansig

• 10762
« Reactie #23 Gepost op: 13 september 2017, 15:33:57 »
De knipoog nodigt toch weer uit tot reageren. Sorry alvast.

Je kan nog zo vaak naar een opname luisteren en zeggen dat je hem door en door en door kent. En dan komt er een andere kabel, DIP, tweak en plots hoort men van alles en nog wat. Een verklaring voor wat je dan hoort zou ook kunnen zijn dat je erg geconcentreerd zit te luisteren en je plots zaken opvallen. He...dat moet wel door de tweak, dip of nieuw apparaat komen. Het kan ook gewoon zo zijn dat het er altijd al is geweest maar het je nooit is opgevallen.

En een apparaat dat de loudnesswaropnamekeuze uit een opname haalt ? Als je dat wilt aannemen als verklaring voor wat je meent te horen..prima. Maar het is gewoonweg flauwekul. Die verklaring dan....dat jij het ervaart zal best. Beetje als zeggen dat je plots 1 stem hoort bij Mannenspoor Karrespoor.

Gr. Hans

*

oordopje

• *
  • 36
« Reactie #24 Gepost op: 13 september 2017, 15:52:22 »
En wat vind je van mijn eerstgenoemde waarneming: van harde (noem het digitale) herrie naar goed te volgen en vol te houden geluid?
Denk je dat ik dat verzin omdat ik naar een tweak luister?

Overigens kan ik makkelijk omschakelen (cd loopwerk direct naar de DAC of via de DIP). Voor het geval ik mijn oren niet geloof.

« Laatst bewerkt op: 13 september 2017, 15:57:03 door oordopje »

*

Be tweeter

• 9353
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #25 Gepost op: 13 september 2017, 16:03:57 »
Makkelijk omschakelen is uiteraard niet echt/ echt niet vergelijkbaar met blind luisteren.
Ook de mensen die indertijd in de winkel meldden dat bijvoorbeeld Onkyo kaler klonk dan Denon bleven dat evenzo vrolijk volhouden terwijl ik 'makkelijk' even andersom schakelde.
Het door Hans gemelde 'Shit in-music out' is natuurlijk ook erg twijfelachtig, dat soort zaken kom je wel tegen bij het oplossen van oversturing maar bij een digitale stroom is het niet erg voor de hand liggend: plafond is plafond en stukgeproduceerd is stukgeproduceerd.

*

chansig

• 10762
« Reactie #26 Gepost op: 13 september 2017, 16:04:48 »
En wat vind je van mijn eerstgenoemde waarneming: van harde (noem het digitale) herrie naar goed te volgen en vol te houden geluid?
Denk je dat ik dat verzin omdat ik naar een tweak luister?

Overigens kan ik makkelijk omschakelen (cd loopwerk direct naar de DAC of via de DIP). Voor het geval ik mijn oren niet geloof.

Ik denk dat je niets verzint....jij zegt dat je het ervaart...dus zal het zo zijn.

Alleen je verklaring waarom je het ervaart rammelt. En dat is wat er vaker gebeurt: Men heeft het niet echt op met techniek, gebruikt wel techniek om te verklaren wat men ervaart en als de techniek wat aangeeft dan moet de techniek zijn mond houden...want bv nog niet alles kan gemeten worden, anderen horen het ook, de set van de techniek functioneert niet op het goede niveau om verschillen te kunnen horen, de techniek is doof etc.

Dus ervaar lekker wat je ervaart en verklaar het simpelweg niet.

Gr. Hans

*

oordopje

• *
  • 36
« Reactie #27 Gepost op: 13 september 2017, 16:47:18 »
Tja, wat is verklaren. Er is slechts 1 en niet meer dan 1 variabele die verandert en er is een duidelijk andere weergave. En echt anders of wil je mij gek verklaren, zeg het dan gewoon.

Dan zie ik geen andere verklaring dan de toegevoegde resp. verwijderde schakel.

Je moet niet in de fout vervallen dat je een opgemerkte verandering in waarneming niet wilt toeschrijven aan de ingreep omdat deze niet past in je technische bagage.

*

chansig

• 10762
« Reactie #28 Gepost op: 13 september 2017, 16:56:49 »
Is goei...geniet met volle teugen...waardoor het komt maakt niet uit.

Gr. Hans

*

Be tweeter

• 9353
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #29 Gepost op: 13 september 2017, 17:03:02 »
Gewoon genieten van het gebodene... n... zaken passen in mijn technische bagage wanneer ze dubbelblind aangetoond zijn, zoniet dan passen ze in mijn gewoon-menselijke-genietersrugzak :).. Wanneer er echter een technische uitleg wordt verlangd of een vage gegeven dan zet ik de technische pet op en haal geen bakzeil wegens "ik stel toch zelf vast dat ik het hoor". :)