Element
« Gepost op: 13 september 2017, 17:04:11 »
Beste mensen,
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een nieuw (of gebruikt) element voor mijn Pioneer PL-L1000(=tangentiaal, zielig hè). In het duitse blad LP las ik dat Audio Technica met de nieuwe serie MM elementen op de markt is gekomen: VM...ML. Mijn voorkeur zou de VM540ML of de VM740ML zijn, maar wat mij tegen houdt in de spec's is de compliantie: statisch heel hoog: 40 x 10-6, dynamisch: 6 x 10-6. Ik heb begrepen dat de compliantie voor tangentiale spelers hoog moet zijn en als dit geldt voor de dynamische, dan zouden deze elementen voor deze speler niet goed zijn, terwijl alle andere spec's dat wel zijn.
Op dit moment draait de speler met element Empire 2000III waarvan ik dacht "wat mis ik toch veel muziek". En dat klopte: uit mijn andere draaitafel heb ik de Philips GP412 in de Pioneer gemonteerd en een plaat gedraaid: een enorme verbetering van de weergave: meer muziek in het midden en hoog, en zuiverder.
Omdat dit ook al een wat ouder element is denk ik voor de Pioneer aan een nieuw exemplaar, maar welke?
Heeft iemand een idee of een soortgelijke ervaring? Ik ben benieuwd.

*

geerd

• 5095
  • scheun ja
Re: Element
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2017, 17:43:25 »
staar je niet te blind op de getale is leuk maar zeker niet bindend .
een at zou zeker niet mijn keuze zijn maar dat is persoonlijk een schure m 97 xe of een nagoaka mp 110 of zelfs de 100 zou ik persoonlijk prefereren boven de at
les is more

*

kanniks

• 3314
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2017, 18:02:55 »
De gespecificeerde complianties zijn bij 0 en 100Hz. De spec is trouwens niet 40 en 6 cu maar 40 en 10 cu volgens de site van Audio Technica die ik nu voor me heb.

Die 100Hz compliance spec is vooral een specificatie die Japanse fabrikanten van oudsher gebruiken om aan te geven wat de tracking prestaties zijn, maw met hoeveel (weinig) naalddruk een element nog een sterk gemoduleerde 100Hz groef kan afspelen. Helaas erg verwarrend, omdat deze er in discussies maar al te vaak bij wordt gehaald om te bepalen of "het element bij de arm matcht" terwijl dit gegeven daarvoor helemaal niet geschikt is.

Waar jij volgens mij in geinteresseerd bent is hoe het element samenwerkt met de arm en op welke plek de resonantiepiek van de beide samen zal vallen. Die piek zit (hopelijk ;)) altijd dichtbij de 10Hz plus of min enkele hertzen en hiervoor heb je de dus gemeten compliantie bij 10Hz nodig. Want compliantie is geen constant gegeven maar een functie van frequentie. Ortofon gebruikt die 10Hz meting in zijn specificaties maar de Japanse fabrikanten helaas niet. Wat je wel weet, hij zal tussen de waarde van de statische en 100Hz compliantie in liggen.

De VM540ML is de opvolger van de bekende 440MLb / 440MLa, en heeft dezelfde compliantie specs en ook (vrijwel) dezelfde overige specificaties. Van de AT440ML is bekend dat de 10Hz compliantie rond de 18cu ligt, dat zal vast ook voor de 540ML gelden. Dat is "gemiddeld" compliant, wat hem geschikt maakt voor een heleboel "middelzware" armen zoals je die - hoe verassend - in grote getale op de Japanse platenspelers aantreft.

Als ik kijk naar de bouw van de arm / contragewicht op de PL-1000 dan denk ik niet dat deze extreem licht of zwaar is. Zeker niet licht zoals zo'n mini Technics Linear Tracker armpje. Misschien zelfs aan de zware kant van middelzwaar Ergens lees ik zelfs 20 gram effectieve massa. Dat lijkt een beetje zwaar, maar dan kan ie met zo'n AT MM element kan ie wat compliantie betreft vast nog goed uit de voeten. Een MC moet dan ook goed lukken.

« Laatst bewerkt op: 14 september 2017, 19:12:32 door kanniks »

« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2017, 21:08:44 »
Bedankt voor de uitleg v.w.b. de compliantie, ondertussen heb ik die van de GP 412 gevonden: compliance gr. dan 30 mm/N en compliance vertical gr. dan 20 mm/N.
Volgens mij moet daarin het grote verschil in weergave zittent.o.v. de Empire.

*

Satch

• 9852
  • We need more cowbell.
    • Ongezond audioverstand
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2017, 14:58:26 »
Je weet dat de Empire een extreme lichtgewicht is? Aanbevolen naaldkracht tussen de 0,5 en 1,5 gram. 1 gram is dus een goed uitgangspunt.