Welke speakers?
« Gepost op: 15 september 2017, 10:18:00 »
Goedemorgen,

Ben zelf totaal niet thuis in car audio. Ik heb sinds kort een andere auto (Toyota Corolla uit '97), en het geluid is bar slecht. Ik wil eigenlijk gewoon alle 4 de speakers vervangen. Heb even opgezocht wat erin zou moeten, en dat is het volgende:

Front - 4" 2-way car speakers
Rear - 6-1/2" 2-way speakers

Na wat rondgeneusd te hebben kom ik dan uit op ongeveer zoiets:

https://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-speakers/120l-10-cm-speakers/9816d-jbl-gto429-10cm-2-weg-35-watt-rms-speaker/
https://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-speakers/122l-16-5-cm-speakers/9801d-jbl-gto609c-16-5cm-2-weg-100-watt-rms-componenten-speaker-systeem/

Ik heb sowieso een losse, actieve subwoofer, welke in de kofferbak ligt. Waar moet ik verder op letten bij de aanschaf van nieuwe speakers? Zijn bovenstaande speakers geschikt voor mijn auto?

Alvast bedankt voor de eventuele hulp :-)

Gr. Ron

Re: Welke speakers?
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2017, 19:20:32 »
Ron, ja een sub heb je al, dus bas genoeg ;D nu heb je dus alleen midden en hoog nodig, dit is nu makkelijker, omdat vaak de deuren gaan resoneren als je te veel bas van die speaker vraagt,  dus de bas van de radio kan laag blijven, dit heeft geen invloed op de sub, die heeft zijn eigen ferqentie,
Neem dus aan dat je de rest op het vermogen van de radio laat, 4x18watt, (4x50watt :-\)
Ja Jbl is een goed merk, alleen is ieders gehoor verschilend, of wel smaak, (anders hadden we allemaal dezelfde vrouw  :-*)
Jij koos nu dan gelijk voor de dure serie van Jbl, vaak is het dat de dure serie vaak wilt ondersteund te worden door een versterker,  om tot zijn recht te komen, qua geluid,
De goedkopere serie heeft dit niet, en begint dan ook al bij 15 watt te spelen,
En Jbl en sommige andere merken gebruiken 3 ohm, ipv 4ohm speakers,  dus de speaker wordt nu makkelijker in beweging gezet,  (zie het zo, zet op een lamp van 6volt een 9 volt batarij, hij zal nu veel feller branden) dit is dan nu het geluid,
Een 2e belangrijke ding is bij een fabrieks radio is de DB, zo rond de 91db is mooi, de luidsterkte op afstand,
Persoonlijk vind ik de Jbl wat mat klinken, of wel dof, ga dus even ergens luisteren, daarna kan je thuis ze zoeken in een web winkel, waar ze goedkoper zijn,

« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2017, 00:51:21 »
Hier resoneert meer als de deuren..
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

minplus

• 7098
  • relax, don't do it
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2017, 16:54:32 »
Ron, ja een sub heb je al, dus bas genoeg ;D nu heb je dus alleen midden en hoog nodig, dit is nu makkelijker, omdat vaak de deuren gaan resoneren als je te veel bas van die speaker vraagt,  dus de bas van de radio kan laag blijven, dit heeft geen invloed op de sub, die heeft zijn eigen ferqentie,
Neem dus aan dat je de rest op het vermogen van de radio laat, 4x18watt, (4x50watt :-\)
Ja Jbl is een goed merk, alleen is ieders gehoor verschilend, of wel smaak, (anders hadden we allemaal dezelfde vrouw  :-*)
Jij koos nu dan gelijk voor de dure serie van Jbl, vaak is het dat de dure serie vaak wilt ondersteund te worden door een versterker,  om tot zijn recht te komen, qua geluid,
En Jbl en sommige andere merken gebruiken 3 ohm, ipv 4ohm speakers,  dus de speaker wordt nu makkelijker in beweging gezet,  (zie het zo, zet op een lamp van 6volt een 9 volt batarij, hij zal nu veel feller branden) dit is dan nu het geluid,
Een 2e belangrijke ding is bij een fabrieks radio is de DB, zo rond de 91db is mooi, de luidsterkte op afstand,
Persoonlijk vind ik de Jbl wat mat klinken, of wel dof, ga dus even ergens luisteren, daarna kan je thuis ze zoeken in een web winkel, waar ze goedkoper zijn,

Dat laatste is niet mijn stijl....
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Tdo

• 10647
  • Smurf?!
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2017, 18:37:42 »

Dat laatste is niet mijn stijl....

Zeg maar gerust stijlloos.

« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2017, 20:32:30 »
En dan over 10 jaar zeuren dat er geen winkels meer zijn waar je wat kan luisteren. :-X :-X :-X
Muziek, daar kikker je van op!

*

Benco

• 5495
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2017, 12:17:55 »
En dan over 10 jaar zeuren dat er geen winkels meer zijn waar je wat kan luisteren. :-X :-X :-X
jep , ook mijn gedacht !