XFI Show 2017 - Live versus hifi, hoor je het verschil?
« Gepost op: 18 september 2017, 17:24:38 »
Tijdens de XFI show gaan wij (Dutch & Dutch) samen met het audiofiele muzieklabel TRPTK een test die bij mijn weten nog nooit eerder is gedaan tijdens een Nederlandse hifi show.

We gaan namelijk een vergelijkende luistertest doen, waarbij muziek die vooraf in een akoestisch dode kamer is opgenomen één op één gaan vergelijken met diezelfde muziek live gespeeld in onze demoruimte. We gaan luisteren naar stem, een snare drum en cello. We brengen op deze manier de gehele keten van artiest tot weergavesysteem naar de show. Denk je dat je het verschil gaat horen?

High Fidelity draait in beginsel om het zo getrouw mogelijk reproduceren van de werkelijkheid. Het direct vergelijken met live muziek is de moeilijkste test denkbaar, voor zowel de opname als het weergavesysteem. Dat maakt het voor ons best wel spannend!

Als een instrument live in een ruimte wordt bespeeld, hoor je het geluid van het instrument plus de akoestische saus van de interactie met de akoestiek van de ruimte daar bovenop. Bij onze demo is het dus het doel om dat geluid na te bootsen, de combinatie van live instrument plus de klank van de kamer.

Dat kunnen we niet doen met 'normale' opnames, omdat daar altijd akoestiek bij in is opgenomen. Zouden we een dergelijke opname gebruiken, dan krijg je 'akoestiek over akoestiek'. Om het geluid van het instrument op te nemen, hebben we opnames in de dode kamer van de Technisch Universiteit van Delft gedaan. De dode kamer is een kamer zonder akoestiek, waardoor je enkel het directe geluid van een instrument oppikt, zonder reflecties of galm.

Het idee is dat als we dit afspelen via een accuraat weergavesysteem, de klank in theorie overeen zal komen met live. Wat denken jullie? Kan dit in de praktijk? Gaat het lukken om een goede illusie van werkelijkheid te creëren, of zal het onmiddellijk duidelijk zijn of je luistert naar live of een reproductie? Zal het met het ene instrument beter lukken dan met het andere?

Ik hoop velen van jullie te mogen begroeten tijdens de XFI!

Groeten,

Martijn

https://www.hifi.nl/artikel/25929/X-Fi-2017-hoor-jij-het-verschil-tussen-live-en-hifi.html

https://youtu.be/-LfPzgfPXyM

Re: XFI Show 2017 - Live versus hifi, hoor je het verschil?
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2017, 20:43:54 »
Interessant experiment.
De X-FI staat voor zaterdag op de planning dus deze staat genoteerd!  :) 
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / TvW CD104 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

hrcc

• 642
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2017, 08:10:51 »
Ik vind het ook een leuk experiment en als het even wil lukken kom ik zaterdag meeluisteren.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

richard

• 3828
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2017, 20:15:09 »
Interessant experiment.
De X-FI staat voor zaterdag op de planning dus deze staat genoteerd!  :)
Jazeker; heeft Yamaha ooit ook niet zo iets gedaan? Met een pianoconcert.
Genoeg is beter.

*

Benco

• 5600
  • Music was my 1st love and it will be my last !
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2017, 11:37:22 »
Wie gaat er allemaal ?

*

hrcc

• 642
« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2017, 17:44:30 »
Moi.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

Rubble

• 10378
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2017, 17:52:17 »
Ik vond de ronkende tekst op de site over de 20% korting die je krijgt als je online kaartjes besteld erg grappig. Na aftrek van de servicekosten blijft daar nog geen 10% van over.

Och, de toegangsprijs is nog steeds erg schappelijk. Ik ga met mijn neefjes neven (ze zijn niet zo klein meer  ;D)
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2017, 18:15:52 »

*

jpio

• 4372
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2017, 18:39:46 »
Veel plezier daar, ik sla een jaartje over.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2017, 19:01:08 »
toK niet door mei?

« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2017, 22:21:05 »
Ik vond de ronkende tekst op de site over de 20% korting die je krijgt als je online kaartjes besteld erg grappig. Na aftrek van de servicekosten blijft daar nog geen 10% van over.

Och, de toegangsprijs is nog steeds erg schappelijk. Ik ga met mijn neefjes neven (ze zijn niet zo klein meer  ;D)

;D

Tsja, laat het dan in ieder geval voordeel bieden in de wachttijd...vorig jaar fluitend langs een heule lange rij naar binnen gelopen en binnen 5 minuten konden we gaan luisteren (en kijken).

Dat getypt hebbende, door persoonlijke omstandigheden heb ik 1 ticket over op dit moment. Met het risico dat dit eigenlijk in het te koop-draadje moet... :angel:
Mocht er iemand morgen (zaterdag) gaan en nog geen kaartje gekocht hebben: voor €11 (inclusief de door Rubble aangehaalde servicekosten en vergeet vooral de transactiefees niet) kan ik daarmee iemand wellicht last minute blij mee maken? Stuur dan even een PM (wie het eerst komt, het eerst maalt)
Einde bericht.
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM5 / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / TvW CD104 / Sansui AU-7500 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 / Technics SL-7 / Technics SL-10 / Technics SC-EH600 / Thorens TD-320 Mk II

*

Heintje

• 1455
« Reactie #11 Gepost op: 30 september 2017, 00:57:49 »
Ikke ben er morgen ook (incognito).

*

jpio

• 4372
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #12 Gepost op: 30 september 2017, 11:29:00 »
toK niet door mei?

Ik kan zo geen reden bedenken waarom ik door jouw toedoen niet zou gaan :)
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

horn

• 2078
  • hoorns en buizen
« Reactie #13 Gepost op: 30 september 2017, 15:06:03 »
Ik ga helemaal niet meer ik vind die shows zo ongelofelijk saai
Er staat wat apparatuur (ook steeds minder interessante dingen vind ik) en een hoop gezwets is het,meer niet.
Maar iedereen die gaat wens ik een fijne dag .

*

a.b.

• 8962
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2017, 22:43:04 »
Ik vond de D&D 8C heel erg goed klinken. Subliem strak laag, geen kleuring. Muziek klonk daardoor heel puur. De opgenomen cello klonk gewoon erg goed naast de live-cello. Ik vind dat knap. Daarna nog wat andere muziekjes geluisterd die erg goed werden weergegeven. Zo goed klinkt het thuis niet. Ik zou die  8C echt wel thuis willen hebben!

Heb ook nog naar wat andere (en ook 300K+) sets geluisterd die niet konden meekomen met de kwaliteit van de D&D-s.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin