Ik vroeg mij af of het echt veel uitmaakt wat voor kabels je koopt.

Als ik niet te veel geld uit wil geven heb ik bijvoorbeeld de keuze uit:
https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1237276/optische-kabel.html
https://www.hificorner.nl/in-akustik-star-optische-toslink-kabel.html?id=91164914&quantity=1
https://www.hificorner.nl/hificornernl-optische-kabel-1-meter.html#

Het zou mooi zijn als ik de eerste gewoon kan kopen zonder zorgen, maar als er echt een duidelijk hoorbaar verschil is dan wil ik best duurdere kabels kopen. Maar dat moeten dan geen kabels van honderden euro's o.i.d zijn.

Mijn vraag is dus: maakt het heel veel uit wat voor optische kabels je gebruikt, of klinken ze allemaal ongeveer hetzelfde?

Extra vraag: De speakerkabels die ik op dit moment heb zijn zoiets of zoiets, welke het precies zijn weet ik niet. Ze kosten iig niet meer dan een paar euro. Zijn die prima, of heb ik er echt baat bij als ik kabels koop die veel duurder zijn?
« Laatst bewerkt op: 20 september 2017, 00:19:21 door Deep Bass »

*

Wim72

• 1462
Re: Kwaliteitsverschil tussen verschillende optische kabels en speakerkabels
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2017, 00:35:06 »
Koop gewoon een kwalitatief goed stevig kabeltje en niet zon heel dun goedkoop prutsding, voor de geluidskwaliteit over die zeer korte afstanden zal het geen ene ruk uitmaken...

*

Wim72

• 1462
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2017, 00:45:46 »
Luidsprekerkabel dikte...

Bij Conrad op de site zegt men dit erover:

Hoe dik moet een luidsprekerkabel zijn?

De weerstand van een luidsprekerkabel wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de dikte van de gebruikte kabel. Hoe dikker de kabel, hoe lager de weerstand. Voor thuisgebruik is het echter onnodig om een zo dik mogelijke kabel te gebruiken, een dunnere (en voordeligere) kabel volstaat vaak ook. Dure high-end-kabels hebben zeker wel hun voordelen, het is echter maar de vraag of u dit verschil in de huiskamer zult horen.

Hoe dik een luidsprekerkabel moet zijn om een goed geluid door te geven, vindt u in onderstaande tabel. De diameter wordt hier afgezet tegen de impedantie van uw luidsprekers (in Ω

Gebruikte kabel               2 Ω speaker      4 Ω speaker      6  Ω speaker       8 Ω speaker
0.326 mm2 (22 AWG)                   0.9 m           1.8 m           2.7 m           3.6 m
0.518 mm2 (20 AWG)                   1.5 m              3 m           4.5 m              6 m
0.823 mm2 (18 AWG)                   2.4 m                 4.9 m           7.3 m           9.7 m
  1.31 mm2 (16 AWG)                   3.6 m           7.3 m            11 m            15 m
  2.08 mm2 (14 AWG)                   6.1 m            12 m             18 m*             24 m*
  3.31 mm2 (12 AWG)                   9.1 m             18 m*             27 m*             36 m*
  5.26 mm2 (10 AWG)                    15 m             30 m*             46 m*             61 m*

* In theorie volstaat deze diameter, maar het is voor thuisgebruik niet aan te raden om kabels te gebruiken van meer dan 15 meter.

https://www.conrad.nl/nl/luidsprekerkabels-o2510720.html

Waarom krijg ik die rotgetallen in dat graftabel niet netjes onder elkaar na plaatsen? >:(
« Laatst bewerkt op: 20 september 2017, 12:51:57 door Wim72 »

*

Wim72

• 1462
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2017, 00:47:21 »
Ik had getallen netjes onder elkaar gezet in schema maar na verzenden wordt het helamaal door elkaar gegooid >:(

*

Rubble

• 10361
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2017, 07:40:32 »
Ah, een kabeltopic. Ik pak alvast koffie en wat lekkers erbij.  ;D
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

chansig

• 10552
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2017, 08:53:13 »
Ik ga vast huilen en zeggen dat het aan de ander ligt. Daarnaast dat de sfeer wel heel erg aan het veranderen is op dit forum en dat ik me steeds meer ga terugtrekken. En had ik al gezegd dat dit dan aan de ander ligt ?

Gewoon standaard kabel kopen van een paar euro de meter. Kaal aansluiten (dus neem je een meter extra) en klaar. Of een paar honderd euro uitgeven en jezelf dan wijs maken dat je enorme verschillen hoort: Laag kwaliteit neemt vaak toe (in diepte maar ook in strak- en gelaagdheid), beter plaatsing, detaillering en afhankelijk van het materiaal een frisser of wat ingetogener hoog.

Bij de gewone kabels heb je niet eens de neiging om te vertellen wat er allemaal verandert...zo goed klinkt het.

Zo...BAM!!!!

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2017, 09:01:35 »

Bij de gewone kabels heb je niet eens de neiging om te vertellen wat er allemaal verandert...zo goed klinkt het.

Zo...BAM!!!!

Gr. Hans

En moet jij eens kijken wat jij dan allemaal doet om wat muziek uit die gewone kabels te krijgen. ;D

BOEM.

(sorry Hans, morfine maakt gevoelloos) :-X
Muziek, daar kikker je van op!

*

Rood

• 10382
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2017, 10:11:41 »
Ah, een kabeltopic. Ik pak alvast koffie en wat lekkers erbij.  ;D

Saskia spa rood en 1 shoarmaschotel aub .
Ben op dieet voor mijn kabel .

*

a.b.

• 8677
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2017, 10:16:55 »
.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2017, 12:49:54 door a.b. »
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Opa S.

• 6798
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2017, 10:38:08 »
Welkom Deep Bass, laat je niet ontmoedigen door al die grappenmakers, zo gaat het nu eenmaal altijd hier.

Zelf ben ik het ergst, alleen nu even niet.

Ik zou wel nog cryogenetisch behandelde zekeringen overwegen. Waarschijnlijk kan dat geen kwaad.

Dikke luidsprekerkabels is vaak slecht voor je speakeraansluitingen, ze passen namelijk niet. Ik heb mensen wel eens zo'n dikke kabel zien verlengen met een minder dikke kabel om 'm in de speakeraansluiting te krijgen...  ;D
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2017, 10:50:11 »
Op zich is dat laatste niet zo'n probleem. Zo doorredenerend zou je ook kunnen stellen dat de soldeerstrips achter de speakerbinds ook weer een slagje minder oppervlak hebben, de printbaar is nog weer iets dunner om over de draadjes in de powertorren maar te zwijgen. ;)
Uiteindelijk draait het in de totale weerstand in de kring, je kunt de speakerkabelweerstand met alle overgangsweerstanden optellen bij de Ri van de versterker om je uiteindelijke demping op de luidsprekers te bepalen. Overdenksel: Hoe dunner de kabels des te meer het op buizenweergave gaat lijken.  ;)
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

*

geerd

• 5326
  • scheun ja
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2017, 12:34:12 »
bij de opti kabel maakt het niets uit zeker niet op de lentes die je nodig hebt .
verder is het net welke kant je op wild en wat voor set je hebt .
en het oog wil ook wat als dat dan ook in je beleving een verbetering inhoud is het de moeite waart .
het kabel gedoe is zoals zo veel dingen al denk ik wel dat de bekende snoertjes die je bij je versterker krijgt niet echt een toppertje zijn .
en 100 euro kabeltjes aan een versterker van 199 zal ook niet echt helpen .
neem een kabel met een stevige plug verguld en voor opti de goedkoopste deze bv 1 meter https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1520/optische-kabel.html
kabel met glazen licht geleider zou beter moeten zijn maar niet op de afstand van 1 meter
les is more

*

groovy.

• 11400
  • Looking for fun and feelin.
« Reactie #12 Gepost op: 20 september 2017, 13:06:47 »
Ik hecht er weinig waarde aan,de verschillen zijn in mijn oren en ogen miniem.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1.  Luxman l507s. Yamaha M2. Elipson 1404 Jerry mod.  Elipson  Rodec sm200.
Elementen.At12s-Goldring Eroica-At-f5occ.
 Tapedeck Akai 201d. Cassettedeck Jvc dd5. Sme 3009. Burn & Jones super 90 mk2 tonearm.

Kennis is niet hetzelfde als wijsheid

*

Be tweeter

• 9396
  • Nog meer niet snappen is maar een kleine stap.
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #13 Gepost op: 20 september 2017, 13:14:00 »
Sommigen kenschetsten verschillen tussen speakerkabels dan weer als bijzonder duidelijk terwijl ze steeds naar dezelfde kabels hebben geluisterd. Uiteraard mogen we de uitslagen van deze mensen niet in de statistieken meenemen omdat ze op lage wijze voor het lapje zijn gehouden. Dat zijn volslagen andere omstandigheden dan waarbij zelf de kabels verwisseld mogen worden en de verschillen benoemd.
Dit om reden van de Wet Audiofiele Waardigheid (WAW). Dit na de WAF één van de belangrijkste acronymen in de home-audiosfeer.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

« Reactie #14 Gepost op: 20 september 2017, 13:49:12 »
Op zich is dat laatste niet zo'n probleem. Zo doorredenerend zou je ook kunnen stellen dat de soldeerstrips achter de speakerbinds ook weer een slagje minder oppervlak hebben, de printbaar is nog weer iets dunner om over de draadjes in de powertorren maar te zwijgen. ;)
Uiteindelijk draait het in de totale weerstand in de kring, je kunt de speakerkabelweerstand met alle overgangsweerstanden optellen bij de Ri van de versterker om je uiteindelijke demping op de luidsprekers te bepalen. Overdenksel: Hoe dunner de kabels des te meer het op buizenweergave gaat lijken.  ;)
Ik ben een newbie, (ook op het gebied van audio) wat betekend "Ri"? (Is misschien een domme vraag voor op dit forum, maar ja.)