Soundbar of centerspeaker
« Gepost op: 27 september 2017, 20:55:50 »
Ik ben in het bezit van een Marantz cs 5.1. Naast mijn tv staan twee speakers van Dali en voor de surround een paar eenvoudige speakers van Magnat en een subwoofer. Centerspeaker is ook een eenvoudige speakertje van Magnat. Het geluid van de tv is beter dan de center speaker. Ik wil het geluid van de center verbeteren.

Ik heb op het oog een center speaker van Dali (De SPEKTOR VOKAL).

Nu twijfel ik eigenlijk om een soundbar te nemen. Het geluid is dan stukken beter van de tv. Geluid is te doseren bijv bij voetbalwedstrijden enz.
Alleen kan ik dan geen gebruik maken van de surround.

Wat raden jullie aan?
« Laatst bewerkt op: 27 september 2017, 21:46:46 door Ronmarantz »

*

Frits

• 370
  • HiFi is emotie
Re: Soundbar of centerspeaker
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2017, 09:00:24 »
Ik zou een centerspeaker nemen die past bij jouw Dali fronts.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2017, 09:11:42 »

Volgens mij gaat dit hem ook worden. Maar kan je een Soundbar ook zo instellen dat alleen het stem geluid doorkomt zodat het overige via de speakers gaan?

*

Heintje

• 1178
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2017, 14:06:02 »

Volgens mij gaat dit hem ook worden. Maar kan je een Soundbar ook zo instellen dat alleen het stem geluid doorkomt zodat het overige via de speakers gaan?

Ja. De Center luidspreker op "On" zetten en de standen "Stereo" en "Stereo-4" vermijden ....

« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2017, 14:20:27 »

Ja. De Center luidspreker op "On" zetten en de standen "Stereo" en "Stereo-4" vermijden ....

Doe ik dit met de settings van de Soundbar zelf, via de afstandbediening?

*

Heintje

• 1178
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2017, 20:16:29 »
Welke soundbar heb je dan (op het oog)?
Het ligt er aan wat voor soort het is (actief? passief?) en hoe die is aangesloten ...

« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2017, 21:40:01 »
Welke soundbar heb je dan (op het oog)?
Het ligt er aan wat voor soort het is (actief? passief?) en hoe die is aangesloten ...

Ik heb nog niets op het oog want ik wil namelijk weten wat mogelijk is.
Een soundbar lijkt mij handing ivm het tv kijken, beter geluid. Als ik deze dan ook als center in mijn dolbi suround  kan gebruiken dan ben ik gelijk klaar. Als dit niet kan dan moet ik voor een gewone center speaker gaan.

*

Heintje

• 1178
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2017, 12:13:40 »
Tja, dat is lastig adviseren, want dat hangt van de mogelijkheden van je soundbar af.
Als je die aansluit via HDMI bepaalt de soundbar zijn eigen instellingen (dus onafhankelijk van je 5.1 versterker).
Bij een andere aansluitwijze bepaalt de versterker (mede) wat de soundbar weergeeft.

*

Wim72

• 1310
« Reactie #8 Gepost op: 30 september 2017, 00:55:39 »
Als je die soundbar puur als centerspeaker wilt gebruiken moet je hem vanuit de receiver aansturen met Cinch dus de receiver in dit geval gebruiken als voorversterker net als bij een actieve-sub!
De soundbar als compleet systeem aansturen vanuit de tv met hdmi gecombineert als centerspeaker in de 5.1 opstelling wordt een warrig ongeregeld geheel wat je nooit optimaal kan afstemmen...
Volgens mij kan je dan net zo goed een goede centerspeaker aanschaffen.