Newbie wil bi-ampen
« Gepost op: 1 oktober 2017, 23:15:53 »
Hallo lui, ik ben nieuw hier en heb al de zoekfunctie gebruikt maar ik zie daar zoveel verschillende mogelijkheden dat het me duizelt.
Ik heb sinds kort mijn set-up ge-upgrade en bestaat nu uit het volgende.

Arcam Solo [ pre Neo model ]
Monitor Audio RS6 speakers [ zijn geschikt voor bi-wiring / bi-amping ]
Cambridge 640P phono versterker
Onkyo CD changer DX-C390
Thorens 166 MKII [ voor mijn 1100 lp's ]

Nu wil ik gaan bi-ampen om het uiterste uit de installatie te halen.
Ik heb begrepen dat dit met een redelijke investering tot beter geluid kan leiden.

Ik ben op zoek naar een Arcam P85 of P90 power amp en hoop die binnenkort op de kop te tikken.

Wat ik graag zou willen vernemen is een simpele [ zodat een newbie het kan volgen ] uitleg hoe dit aangesloten moet worden.

Alle tips zijn welkom, en alvast dank hiervoor.

"Arcam A32, Arcam CD33, Thorens TD166 MKII met Nagaoka MP-200, Technics SL-1900, Lenco L-78, Monitor Audio RS6.
"The message is in the music"

*

Wim72

• 1462
Re: Newbie wil bi-ampen
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2017, 04:49:34 »
Bi-wiren:
Dikte luidsprekerkabel verdubbelen, met een versterker het hoog en laag van de luidspreker aansturen met 2 luidsprekerkabels vanuit een kanaal.

Bi-ampen:
Luidspreker aansturen met 2 versterkers een voor hoog en een voor laag, voorversterker die 2 eindversterkers aanstuurt die op hun beurt hoog en laag van luidspreker apart versterken.

Zinvol? Bi-wiren denk ik niet, bi-ampen mischien wel...

*

Rubble

• 10361
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2017, 07:51:11 »
De eindversterkers die je noemt hebben geen volumeregeling. Kan je de output van de pre out apart regelen op die Solo? Anders pakt het niet goed uit denk ik.

Het enige nut wat bi ampen zou kunnen hebbenn is als je Solo moeite heeft met het laag. Een sterkere eindbak kan dan helpen. Voor het overige doet bi ampen niets, tenzij je actief gaat filteren. Dan móet je wel bi of tri ampen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2017, 07:53:06 door Rubble »
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

chansig

• 10552
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2017, 10:53:42 »
De Solo is 35 a 40 watt per kanaal. Ik zou inderdaad een sterkere eindtrap gaan gebruiken. Mogelijk heb je dan al wat je zoekt.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

geerd

• 5326
  • scheun ja
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2017, 11:36:59 »
je 40 w aan 8 ohm 75 aan 4 ohm maar die dingen spelen zeer netjes zeker niets te kort voor meer vermogen hoef je het niet te doen .
gezien wat je wild investeren en wetende wat het doet zal ik het niet aanraden .
ik zou dat geld eerder steken in betere luidsprekers , niet dat die je nu hebt slecht zijn , maar zijn geen toppers kan heel veel beter .
dan is het wel zeker dat je geluid verbetering vele malen meer is dan wat je nu van plan bent .
op mp staan soms helen mooie luidsprekers te koop , en alleen dan kun je meer uit je set halen .
bie ampen geeft zeker niet hetgeen je wild bereiken verschil zou minimaal of helemaal niet hoorbaar zijn of je moet weer een inregelbaar  filter gaan gebruiken tussen voor en eind versterking en dan is de vooruitgang nog minimaal
les is more

« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2017, 11:37:55 »
Ik heb ook bi-ampen, voor de breedbander (hoog rendement) een buizen versterker 2 watt, en voor de zware 400Watt subwoover een zware versterker die deze goed kan aansturen.

Heeft dus wel degelijk zin op deze mannier.

« Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2017, 13:43:52 »
Zoals “Rubble” terecht stelde, hoe zit het met de volume regeling?
De meeste geïntegreerde versterkers hebben geen geregelde line out.
Als dat ook voor de Solo opgaat dan is je eerste investering een voorversterker.
Die hebben by design een aan het volume gekoppelde line out.

Dan zal je een keuze moeten maken, ga je verticaal of horizontaal bi-ampen.
Horizontaal:  een 2 kanaals versterker voor de woofers L/R en een 2 kanaals versterker voor de tweeter L/R
Aangezien de woofer de grote stroom vreters zijn moet je een zware eindtrap nemen voor woofers en kun je volstaan met een lichtere voor de tweeters.
Dat is wat “terug-naar-af” doet.
Dan moet je die twee wel zeer goed afstemmen anders trek je de balans tussen laag/rest scheef.
De meeste HiFi versterkers kennen geen variabele gain dus dat wordt nog wel een dingetje.

Verticaal: je hebt 2 identieke eindtrappen, de ene drijft het linker kanaal aan en de andere rechts.
Beide moeten voldoende vermogen hebben om de woofer goed aan te sturen.
Schema’s vindt je hier: http://www.thewelltemperedcomputer.com/KB/Speaker_connect.htm

Horizontaal of verticaal, je maakt het versterker leven iets simpeler. Ipv 2 drivers en 2 wisselfilters (ik ga even gemakshalve van een tweeweg systeem uit) zie ieder kanaal nu 1 driver en 1 wisselfilter. Dat kan een verbetering opleveren maar ik ben bang dat je heel veel moet investeren en daar het halve pond voor terug krijgt.

Er is een veel betere oplossing, per driver 1 versterker (mono) die rechtstreeks verbonden is met een driver dus zonder tussenkomst van een filter.
Die filter is onvermijdelijk maar die doe je op het ingangssignaal van de eindtrap.
Dat heeft de nodige voordelen.
Omdat je filtert voordat het signaal de eindtrap ingaat, hoef de versterker alleen dat stukje van het audio spectrum te versterken ipv van de volledige range.
Aangezien de driver 1 op 1 gekoppeld is aan de versterker komt de damping van de versterker volledig ten goede aan deze driver.
De belasting van de versterker wordt ook uiterst eenvoudig, 1 driver ipv 2 driver en 2 wisselfilters.
Aangezien je nu op line niveau filtert kun je met micro elektronica werken.
Dat resulteert in naukeuriger  filters.
Tegenwoordig wordt die filtering vaak via DSP gedaan.
Dan krijg je een vloot aan opties erbij, correctie van de frequentie en Impulse response, plaatsing (vrij, tegen de muur), verlengen van de bas, etc.

Dit heet een active speaker.
Het moge evident zijn, mijn advies is om eerst te kijken naar active speakers voor dat je de bi-amp weg op gaat.
Een (incomplete) lijst van active speakers kun je vinden op mijn website: http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/ActiveSpeakers/ActiveSpeakers_K.htm
Beluisteren zal wat lastig zijn aangezien de meeste HiFi winkels nog op stoom zijn.
In de pro hoek zijn actives echter de standaard.

*

geerd

• 5326
  • scheun ja
« Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2017, 13:54:45 »
ja in jouw geval neem ik wel aan dat dat gunstig werkt , is ook even wat anders breedbander met buizen en voor het laag subwoofers .
is denk ik niet te vergelijken met een set luidsprekers als de topic starter heeft en deze te bi-ampe met 2 gelijken versterkers .
de winst in zijn set is te verwaarlozen zeker gezien de investering die hij wil doen .
wat ik dus aan wil geven is dat betere luidsprekers voor gelijke investering een veel beter resultaat geven
een heel andere weg bewandelen kan ook zoals vincent aangeeft .
dat houd wel in dat je je hele set anders gaat opbouwen
les is more

*

Wim72

• 1462
« Reactie #8 Gepost op: 2 oktober 2017, 16:53:21 »
De meeste wat betere multikanaals-receivers hebben ook de mogelijkheid om de beide frontkanalen te bi-ampen, moeilijk aanstuurbare luidsprekers kunnen dan mischien iets beter klinken op hoger volume maar ook die verbetering is maar weer afwachten om dat het bij de meeste multikanaals-receivers allemaal uit een gezamelijke voeding moet komen voor al die div kanalen...
Winst = twijfelachtig.

*

Wim72

• 1462
« Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2017, 16:59:38 »
P.S. Meeste van die multikanaals receivers kun je wel als voorversterker gebruiken met volumeregeling en ook mogelijkheid om te bi-ampen met meerdere eindversterkers...

*

Rubble

• 10361
« Reactie #10 Gepost op: 2 oktober 2017, 17:08:44 »
Probleem is dat je het signaal gewoon door hetzelfde filter in de speaker blijft duwen. Grote verschillen ga je dan nooit creëren.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

BunnY

• 17923
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2017, 20:52:41 »
De solo heeft duizend opties. Dus de niveaus zul je wel kunnen regelen! ;)
We'll see about that !!

*

Mrzed

• 131
  • "Mooi" is afhankelijk van je referentiekader.
« Reactie #12 Gepost op: 14 december 2017, 21:59:13 »
(...)Een (incomplete) lijst van active speakers kun je vinden op mijn website: http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/ActiveSpeakers/ActiveSpeakers_K.htm
(...)
Ik keek...  :o
En nu wil ik een setje Kronos Gaia  :'(
Eerst maar eens bedenken waar ik de fondsen vandaan zou kunnen halen... (iemand nog interesse in een vrijstaand huis? :-\)
Sky TEC: tec3020
PS3
Marantz CD6000ose
JVC rx-503l Denon PMA1500r
Dali: Opticon 6

*

geerd

• 5326
  • scheun ja
« Reactie #13 Gepost op: 14 december 2017, 22:18:22 »
ja he deze zou ik wel willen maar daar helpt het huis verkopen ook niet meer nou wel als ik mono ga luisteren

les is more

*

minplus

• 7425
  • relax, don't do it
« Reactie #14 Gepost op: 14 december 2017, 22:28:35 »
Dan neem je toch deze:

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right