DIY JBL 4344 crossover
« Gepost op: 6 oktober 2017, 21:34:07 »
Hallo,

Na verschillende dagen op het internet te zoeken en me te verdiepen in de crossover schema's voor een JBL 4344 kom ik tot de conclusie dat .....    Ik er absoluut niets van begrijp :)
Ik heb verschillende forums gevonden waarin iedereen elkaar tegenspreekt en ik weet niet of de schema's correct zijn.

Ik zou graag een 4 weg passief filter netwerk maken waarop ik met een schakelaar kan kiezen tussen single of BI-amp en high ,mid high en mid regelbaar zijn met een L-pad potentiometer.
Ik heb verschillende suggesties gevonden om een netwerk met een 9 volt batterij te maken maar ik weet niet wat hier het voordeel van is ,en ik wil niet batterijen moeten vervangen in mijn luidsprekers  ;)

Ik heb momenteel per luidspreker een 2235h als 15" woofer ,een 2123h als 10" mid ,een 2425h als mid high en een 2405 als high.

Is er iemand met ervaring en een schema dat mij kan helpen ,alle hulp is welkom want ik denk niet dat ik dit alleen zal kunnen .

Met vriendelijke groeten,

*

Heintje

• 1175
Re: DIY JBL 4344 crossover
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2017, 01:21:09 »
Ik zou graag een 4 weg passief filter netwerk maken waarop ik met een schakelaar kan kiezen tussen single of BI-amp en high ,mid high en mid regelbaar zijn met een L-pad potentiometer.

Mijn constructieve opmerkingen:
- het concept wat je beschrijft is in deze wazige beschrijving een waar rampenscenario (het is zonder nadere aanduiding mogelijk riskant voor je versterker(s) en de L-pads verzieken per definitie je filters omdat ze naast het level k de kantelfrequenties benvloeden)
- heb je het over bi-wiring of bi-amping en ben je bekend met het verschil daartussen?
- voor je "BI-amp" modus maak je een scheiding: wat moet op de ene versterker en wat op de andere komen? Dat zul je eerst moeten beschrijven voordat je een fatsoenlijk antwoord kan krijgen
- de te gebruiken schakelaar zal veiligheidshalve tweepolig-wissel moeten schakelen, anders loop je kans op rokende versterkers. Het filter moet daarop worden aangepast en dat gaat het gemakkelijkst met een relais, Drvoor is waarschijnlijk de 9 Volt batterij. Als je die pers niet wil, wordt het een zoektocht naar een geschikte schakelaar ....
- het is van het filterontwerp afhankelijk of de filterfunctie m verandert als de schakelaar wordt omgezet.

Al bij al is je wens door de complexiteit van de oplossing bijna een recept voor een verkrachte klank.
En dat is weer zonde van je mooie JBL? speaker-units ...

*

Rubble

• 10065
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2017, 05:41:01 »
Waarom niet gewoon lekker aactief gaan? Dan kan je alles wat je noemt en meer.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

J.B.L

• 3401
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2017, 13:08:27 »
Die kasten wil je niet volledig aktief filteren, VEEL te veel gezeik en tweaking en je gaat gegarandeerd elke dag aan die @#^@#%$! knoppen draaien  ;)
Met JBL moet je het 'the hard way' leren, want het is zoals je het zelf zegt - 10000 posts en 10001 meningen, er zijn geen kant en klare oplossingen.

Wat je wel aktief moet filteren bij JBL is het laag, passief met die enorme spoelen is gewoon dikke geldverspilling en een goed afgesteld aktief laag met bijv. een Bryston 10B speelt ze toch dubbel en dwars eruit.
Zo min mogelijk tussenverbindingen en geen splitters of schakelaars gebruiken is cruciaal, passief klinken de 2235H's te wollig.

Punt 2, de batterijen zijn een prima idee en een hoorbare verbetering maar daar heb je een special filterontwerp voor die 2x zo veel kost, omdat alle condensatoren dubbel moeten worden uitgevoerd (je sluit de 9V aan via een 1-3Mohm weerstand tussen de 2 condensatoren in).

Punt 3, ik twijfel sterk of een 4344 filter geschikt is voor een 2123H. Wellicht dat je beter een 3155 filter moet bouwen uit de 4355 en dan het laag aktief houden, kost geen godsvermogen omdat je voor het laag (<300Hz) gewoon een goedkope PA bak kunt gebruiken.
Ik zou nooit een bi-amp/passief schakelaar gebruiken, dat was ook altijd een zwak punt van de 43's geweest.
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2017, 13:17:05 door J.B.L »

« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2017, 13:45:57 »
Ik was volledig fout in mijn eerste reactie ,ik moet deze speakers met 2 versterkers aansturen en de schakelaar dient voor zo ver ik begrijp enkel om de LF crossover te bypassen.
De 9 Volt batterij is voor een charge coupled crossover en zoals J.B.L vermeld is dit een goed idee om een beter resultaat te krijgen maar redelijk duur.

Ik wil momenteel gewoon een simpel design voor de filter dat ik over tijd misschien kan upgraden/vervangen als ik dat zou willen .

Ik ga zoals vermeld het laag actief filteren en dan een passieve crossover maken voor de rest ,is de 3155 een goed passende filter ?
Kan iemand mij een schema geven dat zeker correct is ,hier zijn weer duizend verschillende schema's waar iedereen over vecht of het correct is.

Alvast bedankt voor alle reacties en mijn excuses dat ik hier niet veel over weet.
Jullie hulp is enorm welkom.  :)

*

Heintje

• 1175
« Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2017, 18:19:11 »
Complimenten voor je reactie!
Helaas kan ik je niet verder helpen, inhoudelijk weet ik te weinig van JBL's ....

*

Dynky

• 525
  • be surprised, time after time
« Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2017, 18:33:25 »
Die kasten wil je niet volledig aktief filteren, VEEL te veel gezeik en tweaking en je gaat gegarandeerd elke dag aan die @#^@#%$! knoppen draaien  ;)
Met JBL moet je het 'the hard way' leren, want het is zoals je het zelf zegt - 10000 posts en 10001 meningen, er zijn geen kant en klare oplossingen.

en juist daarom zou ik een dergelijke speaker (en eigenlijk zowat alle speakers waarbij dat kan) actief gaan filteren met een degelijk digitaal crossover.
dat geeft je de mogelijkheid om vrijuit te experimenteren met/naar een sound die je perfect bevalt, zonder dat je dat ook maar n cent extra kost.
een degelijk digitaal XO is echter niet goedkoop, nieuw heb je voor net geen 1000 bvb een dbx Venu 360 (of gelijkaardigs), tweedehands kan je dan weer kijken naar de echte "high end" PA crossovers zoals Lake of XTA, maar die zijn dan weer iets minder gebruiksvriendelijk qua interface.
just my 2 cents  ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

3343 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

*

J.B.L

• 3401
« Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2017, 11:44:13 »
Been there, done that - werkt niet met die JBL's  ;D Tenzij je -tig uren wilt verdoen aan metingen (vergeet niet: 4-way, 3 xover punten, verschillende slopes en verschillen in rendement!) en uiteindelijk tot de conclusie wilt komen dat je nu maar een passief mid/hf/uhf filtert neerzet en de boel met rust laat.  ;D ;D ;D
Heb een BSS, nieuwe DBX PA+ en een DCX2496 geprobeerd.

Ze klinken sowieso beter met een discrete aktieve xover ipv. een DSP maar dan moet je handmatig alle curves erin zetten, vaak kwestie van C's en R's omsolderen zoals bij FDS360.

*

Dynky

• 525
  • be surprised, time after time
« Reactie #8 Gepost op: 8 oktober 2017, 12:11:51 »
jij noemt dat uren tijd verdoen, ik noem het gericht naar een vooropgesteld doel werken.
'k ben niet zo van de "zo is me teveel gedoe dus ik doe het dan maar zus" insteek...maar zo heeft ieder van ons z'n kantjes ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

3343 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

*

J.B.L

• 3401
« Reactie #9 Gepost op: 8 oktober 2017, 15:32:40 »
Als je aan het eind van de route toch bij de eerste conclusie terugkomt is het inderdaad tijd verdoen geweest ;)