*

muziekfreak

• **
  • 65
  • Niet veel temelden!
USA en Sony sa-wm500...uit de ballenbak?!!??
« Gepost op: 16 oktober 2017, 14:55:25 »
Thriften

Vele weten wat dit is, sommige mensen wellicht niet dus leg ik even beknopt uit! In kort, je gaat erop uit tweedehands/kringloop winkeltjes en kijkt rond of je wat vind wat de moeite is. Nu ik woon al een geruime tijd in de USA, en ik kwam eral snel achter dat je hier tegen zeer goede deals aan kunt lopen. Dit is er wederom zo een, zoals sommige hebben kunnen lezen met mijn infinity speakers,pioneer elite, boston acoustics die ik zo voor een appel en ei kocht. Anyways....wat vond ik deze keer?

Sony sa-wm500

Wat is het eigenlijk? Wel heel simpel het is een actieve subwoofer en niet een van de kleintjes die Sony destijds maakte. Ik liep er bij puur toeval tegenaan en ik dacht bij mezelf "Ik verwacht geen top kwaliteit van Sony" wat ook een terechte waarneming is, de ES/TA-N series van de goede oude tijd. Verslaan vrijwel alle nieuwe producten die Sony op de markt gooien vandaag de dag maar iets viel me op aan deze bak, het is een front firing 12inch sub. En dat is ideaal voor een extra additie in mijn home theater setup. Voor 10USD kun je niet echt zoiets laten staan of erover nadenken "zou ik dat nu wel doen"  Het kwam met een HT setje die ik achter gelaten heb omdat ik daar totaal geen intresse in had 8)

Op Ebay vind je ze voor 150-250usd wat ik persoonlijk aan de redelijk dure kant vind voor een Sony sub. Echter ze krijgen redelijk goede ratings en we weten allemaal, dat sommige mensen gewoon teveel vragen voor hun spul op Ebay met enige regelmaat. Gezien ze deze niet meer produceren, denken sommige dat ze goud in handen hebben. Een fair prijs in de USA zou zijn 75-125usd maar dat is subjectief..

Specificaties

Na wat speuren en googlen gooide mijn computer dit eruit..

Features:

Active Subwoofer (Magnetically Shielded Design)
    150 Watts Continuous Output RMS
    Bass Reflex Enclosure
    12" Long Throw Woofer
    Reproduction Frequency Range: (20 Hz - 200 Hz)
    High Frequency Cutoff Frequency: (50 Hz - 170 Hz)
    Auto Power On/Off
    Level Adjustment
    Phase Adjustment: Normal, Reverse

Dimensions:

(W x H x D): 14 1/4" x 16 3/4" x 16 1/4"
    Weight: 40 lbs.

Met zijn 18kg niet de zwaarste maar ook zeker niet licht en ook niet nodig omdat het een reflex is, de amp in deze sub is meer dan oversized met  150 Watts Continuous Output RMS echt een bak wat goed doet met LFE effecten in je HT. En neem in acht ook ik heb er letterlijk 8euro voor betaalt dat is natuurlijk vrijwel niets. Dus deze doet nu dienst als tweede sub in mijn HT setup..

Aangesloten/getest.....conclusie

Ik had eerst problemen met de knoppen gezien er zoveel stof op zat van het stil zitten maakte ze slecht contact. Dus een busje olie en schoonmaken deed echt wonderen. Je kunt de cut-off frequentie en volume handig regelen op deze sub, de Boston acoustic sub die ik gebuik heeft geen cut-off instellingen. Niet dat het echt uitmaakt, gezien ik de amp gebruik dat tedoen! Het heeft ook een standby functie wat ik niet altijd geweldig vind maar het werkt allemaal.

Een TIP voor mensen die een HT opzetten, limit je bass volume als je versterker dat toelaat zo blaas je niets op en blijft het aangenaam met muziek,films. Nou eenmaal schoongemaakt ik merkte meteen dat de 12inch woofer overheerst met de andere 6inch sub die ik heb dus na een half uurtje afstellen. En de amp zijn werk laten doen door MACC alle kanalen telaten instellen, klonk het echt goed, diep laag zonder je oren kapot teknallen. De Sony is strakker dan ik dacht, en doet zonder moeite zijn werk het vereist wel wat tuning en opstaan afstellen en repeat. Maar al en al voor de ballenbak? Deze sub is zeer de moeite waard, de woofer alleen is het waard voor een leuk future project oid. Als je echt de sony niet veel aan vind.

*

Wim72

• 1397
Re: USA en Sony sa-wm500...uit de ballenbak?!!??
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2017, 15:16:22 »
Gefeliciteerd, mooie sub voor weinig.

*

chansig

• 10495
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2017, 17:02:06 »
Nice...internet spuugt er bij ook nog een compleet schema bij uit.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

minplus

• 7120
  • relax, don't do it
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2017, 17:02:20 »
Gefeliciteerd. :)
Het valt me vaak op dat apparatuur in de VS standaard 2e hands veel goedkoper is dan hier.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right