Akai GX-620 zekering springt na indrukken afspelen
« Gepost op: 23 oktober 2017, 20:37:11 »
Ik heb een Akai GX-620, deze heeft het altijd goed gedaan tot afgelopen weekend. Heeft zelfs nooit een recap gehad of wat dan ook. Helemaal origineel.

Ik deed m aan, deed op record zetten. Was denk ik 20 minuten wat anders doen, kwam terug. En groene play en rec knop stonden te branden. Maar de reels stonden stil. Op stop gedrukt, apparaat uit. Weer aan en play en pats. Helemaal dood.

Apparaat geopend en geconstateerd dat 2x 500mA zekering defect zijn. De eerste is F1 op de Fuse PCB. Deze is bij dit model 220-240 schakelbaar 500mA. De andere gesprongen zekering zit op de power supply control unit PCB. Dit is F3, die is ook 500mA op dit model. De andere waren nog heel maar flink geoxydeerd. Dus alles vervangen en opnieuw aangezet het apparaat.

En ja hoor alles licht netjes op. alle schakelaars en de capstan motor begint netjes te draaien en als ik de bandsnelheid hoger zet dan hoor je deze ook verhogen. De Vu meters werken, de ledjes achter linker rechter kanaal gaan aan. Dus alles wat in stop modus moet werken werkt naar behoren. Helaas nadat ik play indruk valt het hele apparaat meteen uit.

Nu heb ik toen ik het apparaat kocht op advies van de verkoper meteen 5x 2SC2336 gekocht. Dus die liggen al denk ik 25 jaar stof te happen. Deze TR13 op het losse printplaatje gewisseld en de 2x 500mA vervangen. Weer aangezet en play, helaas meteen weer helemaal dood.

Nu heb ik alleen de verzekering op de Fuse PCB vervangen. Dus dan krijgt al het overige wel zn power behalve dit circuit wat achter F3 zit. Nu werkt er al wat meer. Alle knoppen lichten op (play,snel vooruit, achteruit, pause (groen play gaat knipperen, stop, rec samen met groen en ook pause) Ook hoor ik de diverse relais schakelen. Capstan motor zit blijkbaar ook achter F3, dus die draait niet. Wel hoor je iets op gang komen/geluid maken als ik snel vooruit en achteruit indruk geen idee wat dit is. Want de motoren doen nu niks.

Nu is mij het spoor bijster. Heb wel wat verstand van schema's qua opbouw niet echt van storing zoeken, heb ook de gx-620 en 625 service manuals gedownload. Krijg van de 620 alleen een incomplete gevonden die in het midden 5 pagina's mist. Zodoende ook de 625 gedownload. Heb een fluke voltmeter en een weller soldeerstation. Dus kan uit de voeten ermee.

Maar hier loop ik toch vast. Waar zou ik moeten gaan kijken. Oh ja de Eddie motoren, of hoe ze ook heten, de 2 die de spoelen in gang zetten lopen soepel. Ook met tape gemonteerd, krijg ik het soepel in beweging. Wie helpt me verder.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2017, 20:57:56 door funnywell »

*

Sterremuur

• 12542
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Sterremuur
Re: Akai GX-620 zekering springt na indrukken afspelen
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2017, 10:09:28 »
Check ook de diodes die antiparallel over de solenoids staan. Als die kortsluiten gaat het ook mis.
En de sparkkillers, vonkblussers.
Tapedecks?? Kijk ook eens op http://www.tapedeckforum.nl