*

ezo

• 5071
  • je luistert altijd naar de zwakste schakel
Re: Toch naar de buis???
« Reactie #30 Gepost op: 10 november 2017, 23:57:43 »
Heb inmiddels ook een aanbieding om een zelfbouw 14 dagen te proberen
Pl. Dual 701 Stylus
cd sony X505-es mod---vv vMca220 mod
ev vM 2x pa333mod ---tony gee-extremon mod
http://rateyourmusic.com/collection/ezo/visual/

*

hrcc

• 571
« Reactie #31 Gepost op: 11 november 2017, 10:59:07 »

Dat snap ik best , gaat mij om de beleving van me muziek .
Veel goed opgenomen cd spelen hier prima maar als het net een beetje schel opgenomen is is het niet niet altijd even fijn .

Akoestiek is daar debet aan een de set zal zelf ook wel wat schel spelen . Dat vonden er meer hier.

Voor die wat mindere opnames zoek ik dus een oplossing .
En of dat nou theoretisch klopt boeit me minder

Beetje out of the buis denken maar ik weet niet of een buizenversterker mindere opnames wel lekker/minder ... laat klinken.
Mijn ervaring met een buizen pre is dat het nog steeds ... klinkt maar dan ietsje anders.
Klank regeling in de vorm van een fatsoenlijk mengpaneel brengt je dan meer lijkt me.
Ik doe het met een Ecler Nuo 3.0
Hij klinkt zeer "analoog" en ik vind het heel prettig dat ik (soms) een klein beetje mid of hoog in/uit kan draaien.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

ezo

• 5071
« Reactie #32 Gepost op: 11 november 2017, 16:25:55 »

Veel goed opgenomen cd spelen hier prima maar als het net een beetje schel opgenomen is is het niet niet altijd even fijn .

Akoestiek is daar debet aan een de set zal zelf ook wel wat schel spelen . Dat vonden er meer hier.

Beetje out of the buis denken maar ik weet niet of een buizenversterker mindere opnames wel lekker/minder ... laat klinken.
Mijn ervaring met een buizen pre is dat het nog steeds ... klinkt maar dan ietsje anders.
Klank regeling in de vorm van een fatsoenlijk mengpaneel brengt je dan meer lijkt me.
Hij klinkt zeer "analoog" en ik vind het heel prettig dat ik (soms) een klein beetje mid of hoog in/uit kan draaien.

Tja ben niet zo van de mengpanelen maar misschien bedankt voor het idee
Pl. Dual 701 Stylus

*

hrcc

• 571
« Reactie #33 Gepost op: 11 november 2017, 18:01:26 »
You're welcome  :D
Mocht het avontuur met de buizen niet brengen wat je ervan hoopt en je wil een poging wagen dan staat er eentje in Utrecht.
En hij kan ook op reis...
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

« Reactie #34 Gepost op: 11 november 2017, 19:11:25 »

Tja ben niet zo van de mengpanelen maar misschien bedankt voor het idee

Ezo : je inbox zit vol, kan je zo niet beantwoorden via PM.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

ezo

• 5071
« Reactie #35 Gepost op: 12 november 2017, 01:24:37 »
You're welcome  :D
Mocht het avontuur met de buizen niet brengen wat je ervan hoopt en je wil een poging wagen dan staat er eentje in Utrecht.
En hij kan ook op reis...

Altijd leuk en die reis is dan heel kort🤣
Pl. Dual 701 Stylus

*

ezo

• 5071
« Reactie #36 Gepost op: 12 november 2017, 01:25:40 »
Ik heb er wat uitgegooid Theo
Pl. Dual 701 Stylus

« Reactie #37 Gepost op: 13 november 2017, 12:09:26 »
Theo, ik heb het over zo'n "buizen buffer" mafkezen apparaatje.

Een buis of transistor doet dit niet zelf. Dat snap ik ook wel. Een condensator of transformatie doet dit wel.

En een fase verschuiving is echter niet wenselijk in je signaal path. De "timing" van lage frequenties ten opzichte van hoge frequenties verschuift dan. (dat weet jij ook vast wel)

Ik zie deze nu pas.
Maar natuurlijk doet een buis of transistor dat wel zelf.
In bijna alle push-pull buizen eindtrappen wordt daarvoor de fasedraaier ingezet met alleen een buisje.
Verder is het niet zo van belang dat de fase ergens gedraaid wordt als dat maar in beide kanalen precies gelijk gebeurt.
De absolute fase doet er minder toe bij een gecombineerd signaal.
Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat het mis gaat als je, zoals bv. in een speakerfilter gebeurt, hoog / mid / laag uit elkaar
gaat trekken in een schakeling met spoelen / condensatoren / dsp.
Dat krijg je eigenlijk niet meer goed, tevens reden voor de liefde van velen voor de breedbander waar je het simpeler kunt houden.
Hoe meer troep in de signaalweg, hoe moeilijker en zo bezien is een buizenbakje in het voordeel t.o.v. eentje met
transistoren die je ook nog met allerlei ingrepen in het gareel moet zien te houden, wat bij een buis niet persť hoeft.
De vele Chinese buizenversterkers die tegenwoordig voor weinig de markt overspoelen zijn hier eigenlijk geen goed
voorbeeld van. Alles moet zo goedkoop mogelijk waarbij uitgangstrafo's op de zelfde manier worden gewikkeld als
voedingstrafo's.
Voor een goede uitgangstrafo is vakkennis nodig, wikkelingen moeten verweven met elkaar worden i.p.v. snel over elkaar
gewikkeld.
Een flinke dot tegenkoppeling moet het dan allemaal weer wat rechttrekken en zo bezien heb je met die benadering wel
een punt.

*

ezo

• 5071
« Reactie #38 Gepost op: 20 november 2017, 19:42:18 »
Kleine buizen pre gekocht is het nog niet helemaal ,maar klank iets mooier .
 misschien toch naar andere cd speler kijken dan of dikke speaker kabel maar daar mag je niet over praten hier 😜
Pl. Dual 701 Stylus

*

geerd

• 5123
  • scheun ja
« Reactie #39 Gepost op: 20 november 2017, 23:00:08 »
staat een mooie micromega cd speler te koop op mp wel bovenlader
les is more

*

ezo

• 5071
« Reactie #40 Gepost op: 21 november 2017, 20:24:27 »
Mooi ja maar beetje duur

Ben wel met je eens dat ik het in de bron moet zoeken . Toevallig had ik bijna een Wadia gekocht
Pl. Dual 701 Stylus

*

geerd

• 5123
  • scheun ja
« Reactie #41 Gepost op: 21 november 2017, 21:22:37 »
alles in je set bepaald het resultaat bron en weergevers het meest vooral de weergever maar wat deze niet krijgt kan hij ook niet laten horen
les is more

« Reactie #42 Gepost op: 22 november 2017, 00:08:26 »
Mooi ja maar beetje duur

Ben wel met je eens dat ik het in de bron moet zoeken . Toevallig had ik bijna een Wadia gekocht

Maar goed dat het dan bij bijna is gebleven.

*

Rubble

• 10020
« Reactie #43 Gepost op: 22 november 2017, 08:39:48 »
Ik zie niet helemaal wat je nu eigenlijk zoekt. Wil je gewoon eens iets anders of ben je niet meer tevreden met je geluid? En waarom ben je "klaar met je versterkers"? Vind je ze niet mooi meer, of ben je uitgetweakt?

Ik ben zelf na diverse (niet erg exotische) buizenbakjes weer overgestapt op transistorversterkers. Het hele buizengedoe is niks voor mij, altijd maar in je achterhoofd twijfel of je bias nog goed staat en constant de neiging om andere buisjes te proberen. Sinds een paar jaar stoei ik ook digitaal met mijn sets, zowel met zelfbouw als confectiespeakers. Met een niet al te dure DSP van Behringer is heel veel met je klank te doen zonder enorme investeringen te doen. Een tweedehands DEQ2496 voor je eindversterker(s) is, na wat verdieping in wat het apparaat allemaal kan, wat mij betreft zeker het proberen waard. Kan meer doen dan een bron wisselen.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

ezo

• 5071
« Reactie #44 Gepost op: 22 november 2017, 09:51:22 »
Wat ik zoek is gewoon weer een lekker geluid .het was altijd al wat aan de heldere kant vonden veel mensen maar na een verandering van de set is dit nog net ietsje meer en nu vind ik het dus niet meer lekker

Speakers zijn nieuw laten net wat meer horen erg mooi , gehoord op buizen bak

Akoestiek ga ik nog mee aan de gang .

Buizen hebben me altijd wel getrokken maar het kwam er nooit van .

Ooit mijn Sony vergeleken met een maranz wereld van verschil toen de maranz klonk dof en slap de Sony veel frisser nu dus iets te vrees ik 😜
Pl. Dual 701 Stylus