Hallo mensen,

Ik heb nog nooit een fatsoenlijke subwoofer gehad, alleen Logitech troep. Maar ik ben wel van plan om een echte subwoofer te kopen. Nou vroeg ik mij dus af hoeveel geld ik minimaal uit moet geven voor een fatsoenlijke subwoofer die redelijk strakke bas heeft. Geen gebonk/"boomy bass".

Ik heb Q Acoustics 2010i speakers met een Onkyo TX-8020 versterker. In eerste instantie zou ik denken dat het dan zonde is om een subwoofer te kopen die meer kost dan mijn hele set, maar ik verwacht dat ik binnenkort meer geld zal hebben, dus ik kan later alsnog betere speakers en een betere versterker kopen. Aangezien ik mijn eerste hifi set nog niet zo lang heb wil ik daar wel minstens een paar jaar mee wachten, maar de subwoofer die ik ga kopen zal ik waarschijnlijk nog een lange tijd gebruiken, misschien zelfs met meerdere hifi sets achter elkaar als ie zo lang meegaat.

Aangezien ik maar 18 jaar ben heb ik niet zo veel geld.

Als ik op het internet rond zoek lees ik verschillende bedragen, zo staat er bijv op de ene site dat je voor minder dan €300,- geen fatsoenlijke subwoofer kunt kopen, op de andere site staat dat je voor minder dan €500,- geen fatsoenlijke subwoofer kunt kopen en volgens sommige mensen zijn misschien alle subwoofers onder de 1000 euro slecht.

Ik vroeg me af of bijvoorbeeld zo'n subwoofer fatsoenlijk klinkt: http://www.stassen.nl/luidsprekers/subwoofer/klipsch-r-110sw/?utm_source=prijsvergelijker&utm_medium=cpc&utm_term=klipsch_r-110sw&utm_campaign=tweakers
Of zo een: https://www.svsound.com/products/pb-1000

Mijn eis is dat de subwoofer minimaal rond de 35hz diep gaat met een goed volume en de bas moet strak klinken. Het hoeft echter geen "earth shaking bass" te zijn. Ik ga de subwoofer 80% - 90% van de tijd voor muziek gebruiken. Ik heb ook liever een kleinere subwoofer omdat ik hem in een kleine slaapkamer ga gebruiken. Ik denk dat ik het beste een 10 inch subwoofer kan kopen, omdat een 8 inch subwoofer waarschijnlijk in de meeste gevallen slecht klinkt, en een 12 inch subwoofer neemt te veel ruimte op mijn kamer in beslag. Maar als een 12 inch subwoofer veel beter klinkt dan een 10 inch subwoofer wil ik dat ook wel overwegen.

Vanwege het compacte formaat van mijn speakers hebben ze geen diepe bas, daarom wil ik een subwoofer kopen. Maar ik vind de bas van mijn speakers wel goed genoeg en ze hebben naar mijn idee een goede toonbalans. Ik ben niet van plan om de subwoofer te kopen omdat ik overheersende bas wil hebben, maar alleen voor diepere bas.

Note: Ik vraag nu nog geen aankoopadvies voor een nieuwe subwoofer, ik vraag slechts hoeveel geld ik nodig zou hebben om een fatsoenlijke subwoofer te kopen. Ik verwacht echt niet voor 100 euro een redelijke subwoofer te krijgen, maar misschien kan het voor bijv 300 - 400 euro wel.

Latere toevoeging: Ik heb mijn speakers op mijn bureau staan, naast mijn computer en ik zal de subwoofer in de buurt plaatsen. Het is een kleine kamer, waardoor ik op een kleine afstand van mijn setje zal zitten, dus een subwoofer met veel vermogen is niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2 november 2017, 19:22:38 door Deep Bass »

*

Roots

• 1808
  • I have Reggae Mylitis.
Re: Hoeveel geld moet je minimaal uitgeven voor een fatsoenlijke subwoofer?
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2017, 18:56:01 »
Ik denk dat je vanaf 300 euro wel aardig in de richting zit.

Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

Frits

• 408
  • HiFi is emotie
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2017, 20:13:52 »
Kijk bv op MP even naar een Rel subwoofer. Kom je leuke dingen tegen. Rel is een goed merk.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

chansig

• 10553
« Reactie #3 Gepost op: 2 november 2017, 21:46:16 »
Ik heb zelf een paar BK XXL 200 FF's gekocht. Volgens mij 370 euro incl verzenden. Niets mis mee.

Zelf ook wel eens gemaakt. Kastje 30 euro hout, 100 euro unit, 15 euro kabel en 200 euro versterker.....en dan 4 stuk. Ook weinig mis mee.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

a.b.

• 8683
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #4 Gepost op: 2 november 2017, 22:59:52 »
Ik twijfel. Toen Hans nog een multisub gekkenhuis had, klonk dat behoorlijk indrukwekkend. Het ging moeiteloos hard, geen bulten of dippen; hoe verfijnd het kon klinken weet ik niet. Daarvoor heb ik te weinig geluisterd. Ik ben eens bij iemand geweest die enorme studio subs in zijn kamer had staan, mijn broekspijpen wapperden mee en de ruiten bolden. Ook indrukwekkend. Dat klonk ook bij lage volumes heel erg goed. Geen goedkope subs. Bij D&D heb ik eens PA subwoofers geluisterd, dat was gewoon bruut. Ook niet goedkoop. En al die andere subwoofers die ik heb gehoord, die waren gewoon prima en die waren heus allemaal niet duur.

Thuis ben ik begonnen met twee SVS subs van rond de 450 euro per stuk. Ik vond die lastig in te stellen maar het klonk op een bepaald volume toch goed. Ik ben toen eens gaan luisteren naar JL-Audio subs en ik vond die toch wel beter klinken op alle volumes. JL-Audio subs zijn toch weer wat duurder.

Ik zou zeggen, begin met een mooie tweedehands, of een sub van rond de 300-400 euro en grote kans dat het heel lekker gaat klinken. Een sub betekent m.i. wel dat je ook gebruik moet gaan maken van DSP. Zonder wordt het heel lastig om het goed klinkend te krijgen.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2017, 17:27:09 »
Ik twijfel. Toen Hans nog een multisub gekkenhuis had, klonk dat behoorlijk indrukwekkend. Het ging moeiteloos hard, geen bulten of dippen; hoe verfijnd het kon klinken weet ik niet. Daarvoor heb ik te weinig geluisterd. Ik ben eens bij iemand geweest die enorme studio subs in zijn kamer had staan, mijn broekspijpen wapperden mee en de ruiten bolden. Ook indrukwekkend. Dat klonk ook bij lage volumes heel erg goed. Geen goedkope subs. Bij D&D heb ik eens PA subwoofers geluisterd, dat was gewoon bruut. Ook niet goedkoop. En al die andere subwoofers die ik heb gehoord, die waren gewoon prima en die waren heus allemaal niet duur.

Thuis ben ik begonnen met twee SVS subs van rond de 450 euro per stuk. Ik vond die lastig in te stellen maar het klonk op een bepaald volume toch goed. Ik ben toen eens gaan luisteren naar JL-Audio subs en ik vond die toch wel beter klinken op alle volumes. JL-Audio subs zijn toch weer wat duurder.

Ik zou zeggen, begin met een mooie tweedehands, of een sub van rond de 300-400 euro en grote kans dat het heel lekker gaat klinken. Een sub betekent m.i. wel dat je ook gebruik moet gaan maken van DSP. Zonder wordt het heel lastig om het goed klinkend te krijgen.
Misschien een noob vraag, maar wat is een DSP precies? Ik heb het gegoogled en het lijkt iets zoals een DAC te zijn, maar ik snap niet precies wat het doet en waar ik het voor nodig heb. Op het internet staat volgens mij dat een DSP nodig is voor een surroundset, maar ik heb nu een 2.0 set en ben van plan alleen een subwoofer eraan toe te voegen. Ik denk niet dat ik binnen de komende 5 jaar voor een surroundset zal gaan.

Ik heb ook geen DAC, ik gebruik een Asus Xonar DSX geluidskaart die in mijn computer zit en mijn versterker is via de optische aansluiting op mijn computer aangesloten. Ik heb verder geen last van enige vervorming/ruis/gekraak ofzo en ik verwacht dat ik dat met een subwoofer ook niet zal hebben, tenzij ik een hele slechte koop.

*

chansig

• 10553
« Reactie #6 Gepost op: 3 november 2017, 17:43:00 »
Met een DSP kan je het geluid/laag aanpassen.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

Roots

• 1808
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #7 Gepost op: 3 november 2017, 20:27:20 »
Feitelijk is je PC al een DSP héh..Je geluidskaart nog meer...Met de juiste software en eventueel een calibratie microfoon ga je nog een stap verder.

Excuseer als ik je dan toch een advies mag geven. Zelfs met één(of 2) Rel Quake mk2's ga je al erg blij worden...Zo opklimmend naar meer "vermogen, een Quake 200, Strata, Storm 3 enz.

Vermijd Subwoofers met grote baspoorten voor muziek weergave. Die zijn meer bedoelt om aardbevingen bij films te simuleren ect.

Zoek op marktplaats naar Rel..BK..SVS...Als het ook gebruikt mag zijn dan héh ;)

Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

hrcc

• 633
« Reactie #8 Gepost op: 3 november 2017, 20:52:40 »
En dan de svs,rel,bk op je luisterplek neerzetten en zelf door de kamer kruipend luisteren waar hij het best klinkt.
Daar zet je de sub neer en stel je hem in naar behoefte. (meestal niet te hard)
Dit is wat grofstoffelijk maar werkte bij mij als basis prima met de Rel stampede.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

« Reactie #9 Gepost op: 3 november 2017, 20:59:21 »
Met een DSP kan je het geluid/laag aanpassen.

Gr. Hans
Oh, dus dat is eigenlijk een apparaat die je nodig hebt om een equalizer enzo te gebruiken. Ik heb vrij veel instelmogelijkheden in mijn Asus Xonar DSX audio centrum, zoals een equalizer en "Flexbass" en "VocalFX." Er is ook een hifi modus en die heb ik aan staan, volgens mij boost die modus de hoge tonen.

Ik heb de sample rate op 192khz staan.

Ik zie nu ook dat er in het Asus Xonar DSX Audio Centre onder de opties "GX" en "Hifi" - "DSP" staat.

GX heb ik nog nooit gebruikt, maar er staat op het internet dat die modus stereo speakers een soort surround-achtig geluid kan geven (en de surroundsound van een 5.1/7.1 set kan verbeteren). Ik vraag me wel af hoe goed dat werkt, maar ik ga het straks maar eens uitproberen. Er schijnen wel mensen te zijn die problemen hebben met die modus, games crashen namelijk bij sommige mensen die de modus gebruiken. Ik hoop dat ik dat probleem niet aan zal treffen.

« Laatst bewerkt op: 3 november 2017, 22:21:36 door Deep Bass »

« Reactie #10 Gepost op: 3 november 2017, 21:09:08 »
Feitelijk is je PC al een DSP héh..Je geluidskaart nog meer...Met de juiste software en eventueel een calibratie microfoon ga je nog een stap verder.

Excuseer als ik je dan toch een advies mag geven. Zelfs met één(of 2) Rel Quake mk2's ga je al erg blij worden...Zo opklimmend naar meer "vermogen, een Quake 200, Strata, Storm 3 enz.

Vermijd Subwoofers met grote baspoorten voor muziek weergave. Die zijn meer bedoelt om aardbevingen bij films te simuleren ect.

Zoek op marktplaats naar Rel..BK..SVS...Als het ook gebruikt mag zijn dan héh ;)
Ik zou er op zich geen problemen mee hebben als hij tweedehands is, maar dan moet ik hem wel vooraf controleren. En ik ben bang dat ik na één luistersessie misschien niet kan horen dat ie misschien beschadigd is en daardoor op hoge volumes kraakt.

Hoelang gaan dit soort subwoofers ongeveer mee? De garantie is 5 jaar en ik heb van sommige mensen gehoord dat hun hifi speakers 20 jaar lang meegingen.

*

minplus

• 7427
  • relax, don't do it
« Reactie #11 Gepost op: 3 november 2017, 21:18:49 »
Good old Leaks gaan probleemloos 50 jaar mee, is m'n ervaring.  :-*
Maar daar heb ik nooit subs van gehad als ze er al ooit geweest zijn.
Niet nodig ook.

https://en.wikipedia.org/wiki/LEAK_Sandwich
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #12 Gepost op: 3 november 2017, 23:41:18 »

De Rel Quake MK2 lijkt me de perfecte keuze, ik kan hem voor 170 euro via Marktplaats kopen en hij is maar 8 inch groot. Dan kan ik hem makkelijk kwijt, en dan heb ik waarschijnlijk ook meer verschillende plaatsingsmogelijkheden dan wanneer ik een grotere subwoofer zou kopen.

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Quake MK2 en de gewone Quake 2 en Quake en is de Quake MK2 beter dan de Quake 2 of juist andersom?

Good old Leaks gaan probleemloos 50 jaar mee, is m'n ervaring.  :-*
Maar daar heb ik nooit subs van gehad als ze er al ooit geweest zijn.
Niet nodig ook.

https://en.wikipedia.org/wiki/LEAK_Sandwich
Ik vroeg eigenlijk hoe lang ik kan verwachten dat een dergelijke Rel subwoofer meegaat omdat de Rel Quake MK2 volgens mij al meer dan 10 jaar oud is. Ik hoop dat ie wel een tijdje meegaat en niet over 2 jaar ineens defect raakt.

Hij wordt ook tweedehands verkocht door een paar tweedehands winkels zoals Used Products, als ik hem daar koop dan krijg ik een maand garantie erbij + hij is getest.

*

Roots

• 1808
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #13 Gepost op: 4 november 2017, 16:57:41 »
Quake mk2 of Quake 2 is hetzelfde.

Een nieuwe subwoofer kan ook na 2 jaar defect raken heh. Maar een Quake 2 had een nieuwprijs van een dikke 700 euro.
Misschien doe je over 1 of 2 jaar wel een upgrade en verkoop je hem weer voor het zelfde bedrag wat je ervoor betaald heb.
Ik heb die van mij nu ook alweer 3 jaar en ook 2ehands gekocht...Prima woofertje!

*

Roots

• 1808
  • I have Reggae Mylitis.