Vraag Remote Speakers
« Gepost op: 6 november 2017, 22:07:10 »
Afgelopen zaterdag heb ik remote speakers gekocht voor in onze keuken omhoog te hangen. Ik heb er voorlopig eentje van aangesloten, maar ik krijg er slechts geluid op een heel laag volume door.

Mijn set-up is als volgt:

Marantz 2235B versterker/receiver met 4 uitgangen: 2 voor Main speakers, en 2 voor remote speakers.
(Load impedance amp = 8 ohm, 35 Watts per channel continuous average power, both channels driven) http://www.oaktreevintage.com/web_photos/Salvage_Hi_Fi/Marantz_2215B_Stereo_Receiver_salvage.jpg)

Op de main speakers heb ik twee B&W DM2 Series II boxen aangesloten. (Sensitivity = 8ohm into 8 ohms)

Op de twee remote speaker uitgangen, wou ik Artsound universal 30W 2 way speakers aansluiten. Aanbevolen versterkervolume 20-60W, 8ohm impedantie. (er staat in handleiding van mijn versterker immers 'Do not use 4 ohm speakers if main and remote speakers are to be used simultaneously. Use 8 or 16 ohm speakers only.')

Voor deze remote speakers al een specifieke vraag: aangezien versterker en main speakers in woonkamer staan, en remote speakers voor in keuken zijn, heb ik in keuken in twee hoeken audiokabels laten voorzien. In living heeft aannemer slechts 1 ingang voor rode, en een ingang voor zwarte kabel voorzien (zoals dit:https://images.crutchfieldonline.com/ImageBank/v20150605152200/ImageHandler/scale/489/489/core/learn/article/3743/SpringClip-connections.png). Kan ik de twee rode kabels komende van mijn versterker dan in de rode ingang steken, en de twee zwarte in de zwarte? Of zou dit voor ongewenste knallen kunnen zorgen? :) In dat laatste geval, hoe kan ik dit probleem voorkomen?

En dan de tweede vraag: kunnen jullie op basis van bovenstaande gegevens afleiden wat ik fout zou doen? Of waaraan het ligt dat ik in de keuken op de voorlopig aangesloten speaker slechts een laag volume krijg. Vraag gerust extra info, ik heb alle specs :)

Alvast bedankt!

PS Verplaats dit bericht gerust naar de juiste sectie indien nodig, ben nieuw hier... :)
« Laatst bewerkt op: 6 november 2017, 22:11:55 door Paradisiac17 »

*

Rubble

• 10020
Re: Vraag Remote Speakers
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2017, 08:10:52 »
Er gaat dus een mono signaal naar de keuken. Op zich niet erg maar vreemd is het wel. De Artsounds zijn 8 Ohm en op deze manier parallel aan de versterker aangesloten waardoor de impedantie halveert naar 4 Ohm. Nog steeds niet erg, behalve dat je geen stereo in keuken hebt.

Wat er gebeurt als je 2x links en 2x rechts van de versterker samenknoopt durf ik niet te zeggen.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

Opa Spylac

• 6075
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2017, 08:48:38 »
Dat van die aannemer snap ik niet helemaal, ook niet wat je nu precies zou willen samenknopen. Maar samenknopen is nooit een goed idee, dus dat zou ik maar niet doen.

Je zou inderdaad de twee sets luidsprekers gewoon tegelijkertijd moeten kunnen gebruiken, de huiskamerspeakers op de main uitgang van de versterker, de keukenspeakers op de remote uitgang van de versterker. Kijk of dat goed is aangesloten, het wil nog wel eens onlogisch zitten (kan ik uit ervaring zeggen).

Elke luidspreker moet een eigen + en - of zwart en rood hebben, dat niet met elkaar gaan mixen. Ik ken iemand die € 150,00 kwijt was om dat weer te fixen, nadat hij dat gedaan had...

Als de living maar één keer een + en een - / rood - zwart heeft, dan kom je er dus één te kort!

En als dan zeker is dat alles goed is aangesloten en je hebt te weinig volume op één van de kanalen, ga er dan maar van uit dat de receiver een beurt nodig heeft. Maar het is wel zo - uitzonderingen daargelaten - dat de kanalen voor remote en main hetzelfde volume moeten geven. Als bijvoorbeeld links main en links remote een verschil in volume laten horen, dan zou ik het eerder buiten de receiver zoeken (slechte bekabeling, defecte luidspreker) dan in de receiver, alhoewel het in theorie wel mogelijk is dat het toch aan de receiver ligt (vervuilde speakerschakelaar), maar dat heb ik in de loop der jaren pas één keer meegemaakt en dat ook nog eens bij een schakelaar die een stuk gammeler is dan wat er in de Marantz zit.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #3 Gepost op: 7 november 2017, 12:20:51 »
Dat van die aannemer snap ik niet helemaal, ook niet wat je nu precies zou willen samenknopen. Maar samenknopen is nooit een goed idee, dus dat zou ik maar niet doen.

Je zou inderdaad de twee sets luidsprekers gewoon tegelijkertijd moeten kunnen gebruiken, de huiskamerspeakers op de main uitgang van de versterker, de keukenspeakers op de remote uitgang van de versterker. Kijk of dat goed is aangesloten, het wil nog wel eens onlogisch zitten (kan ik uit ervaring zeggen).

Elke luidspreker moet een eigen + en - of zwart en rood hebben, dat niet met elkaar gaan mixen. Ik ken iemand die € 150,00 kwijt was om dat weer te fixen, nadat hij dat gedaan had...

Als de living maar één keer een + en een - / rood - zwart heeft, dan kom je er dus één te kort!

En als dan zeker is dat alles goed is aangesloten en je hebt te weinig volume op één van de kanalen, ga er dan maar van uit dat de receiver een beurt nodig heeft. Maar het is wel zo - uitzonderingen daargelaten - dat de kanalen voor remote en main hetzelfde volume moeten geven. Als bijvoorbeeld links main en links remote een verschil in volume laten horen, dan zou ik het eerder buiten de receiver zoeken (slechte bekabeling, defecte luidspreker) dan in de receiver, alhoewel het in theorie wel mogelijk is dat het toch aan de receiver ligt (vervuilde speakerschakelaar), maar dat heb ik in de loop der jaren pas één keer meegemaakt en dat ook nog eens bij een schakelaar die een stuk gammeler is dan wat er in de Marantz zit.

Ik vroeg me af of ik de twee rode en twee zwarte kabels van mijn twee remote channels respectievelijk samen zou kunnen inpluggen in de rode/zwarte ingang in muur woonkamer. Maar ik heb zo'n vermoeden dat dat mogelijk niet zo'n goed idee is, vandaar de vraag.

Gisteren heb ik de aansluiting van m'n speakers al eens omgedraaid, en inderdaad gemerkt dat rechts main en rechts remote een verschil in volume laten horen. Wat wil je zeggen met "Kijk of dat goed is aangesloten, het wil nog wel eens onlogisch zitten (kan ik uit ervaring zeggen)." Bedoel je dan, binnenin de versterker?

Thx al!

*

Opa Spylac

• 6075
  • O<erveen
    • Second Life Audio
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2017, 13:04:47 »
Nee, niet binnen in de versterker.

Soms zitten op de achterkant de aansluitingen voor main boven en remote onder, soms main links en remote rechts.

Dat samen inpluggen is inderdaad geen goed idee. Als je gewoon een van beide kanalen inplugt krijg je een mono verbinding, maar dan mis je een deel van de muziek.
Nu heeft jouw Marantz een knop waarmee je de versterker op mono kan instellen, dan worden beide stereosignalen samengevoegd tot één mono signaal en op die manier zou je remote op één luidspreker kunnen aansluiten waarmee je dan mono luistert, maar wel met alle informatie oorspronkelijk aanwezig in het stereo signaal. Je zou dan ook even moeten kijken of het mono signaal op beide kanalen naar buiten komt, als dat niet zo is moet je uiteraard het kanaal aansluiten waar het signaal op staat.

Wil je stereo, dan ontkom je niet aan twee aparte kabels, dus met ieder een EIGEN plus en min, totaal dus vier aders. Als de aannemer dat niet goed gedaan heeft, dan moet ie terug en het in orde maken of je moet zelf een losse kabel trekken.

Als main en remote rechts een verschil hebben, dan is er waarschijnlijk een probleem met de versterker, het kan bijna niet anders dan een vervuilde schakelaar zijn, maar hang me er niet aan op, want ik heb de meest maffe dingen gezien als het gaat om fouten in versterkers :)
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/