Gebrugde versterker aansluiten op woofer 2x4 ohm
« Gepost op: 12 november 2017, 12:35:48 »
Beste,

Heb hier een versterker van het merk Gladen type xl250c2 deze heeft de volgende specificaties

Power in RMS:

@ 4 ohm stereo: 2x 243
@ 2 ohm stereo: 2x 375
@ 4 ohm mono:    1x 750 Watt
@ 2 ohm mono: niet ondersteund

Wil nu 1 subwoofer aanschaffen voor deze versterker alleen zit ik met de berekening van de ohms..

Als het goed is is een gebrugde stereo versterker altijd 2ohm?
En zodra deze wordt aangeloten in serie op een 2x4 ohm dvc subwoofer komt deze toch weer uit op 4 ohm?

Of kan ik gewoon een svc 4 ohm woofer nemen?

Bedankt alvast..

*

Jerryl

• *
  • 39
  • Reggae is my heart, Reggae is my soul!
Re: Gebrugde versterker aansluiten op woofer 2x4 ohm
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2017, 17:57:34 »
Aangezien deze versterker gebrugd geen 2 ohm stabiel is volgens jouw opgave, zou ik voor een svc 4 ohm subwoofer kiezen.
Met een dvc 4 ohm subwoofer kom je met de spoelen parallel aangesloten op 2 ohm uit (wat de versterker niet ondersteund) en met de spoelen in serie aangesloten kom je op 8 ohm uit en dan levert de versterker minder vermogen.
One good thing about music, when it hits you, you feel no pain!

« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2017, 19:17:04 »
Aangezien deze versterker gebrugd geen 2 ohm stabiel is volgens jouw opgave, zou ik voor een svc 4 ohm subwoofer kiezen.
Met een dvc 4 ohm subwoofer kom je met de spoelen parallel aangesloten op 2 ohm uit (wat de versterker niet ondersteund) en met de spoelen in serie aangesloten kom je op 8 ohm uit en dan levert de versterker minder vermogen.

Maar in de praktijk niet minder geluid en door de 8 ohm schakeling wordt de versterker ook nog eens veel minder heet
en wordt het boordnet veel minder zwaar belast waardoor knipperende koplampen dan ook niet meer voorkomen.
De versterker heeft het op 8 ohm gewoon gemakkelijker.
Jaren lang gewerkt in de car-audio en op die manier veel dcv woofers of losse evc exemplaren aangesloten.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Jerryl

• *
  • 39
  • Reggae is my heart, Reggae is my soul!
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2017, 00:03:46 »
Persoonlijk zou ik gewoon kiezen voor een svc 4 ohm subwoofer om te gebruiken op een gebrugde twee kanaler.
Simpelste manier van aansluiten en je maakt optimaal gebruik van het vermogen wat de versterker kan leveren.
En als je de bekabeling op orde hebt zal je met deze vermogens niet snel last hebben van knipperende lampen.

One good thing about music, when it hits you, you feel no pain!