Welk element voor Pro-ject Debut Carbon
« Gepost op: 14 november 2017, 14:30:09 »
Ben van plan om mijn Ortofon 2M Red te vervangen voor mijn Project Debut Carbon. Welke raden jullie me aan? Zat zelf te denken aan een Denon DL-103, die voor rond de 200 euro nieuw te koop is. Heb er een Pro-ject tube box voorversterker bij.
Onkyo A-9010 / Pro-Ject Debut Carbon / Pro-Ject Tube box DS / Q Acoustics Concept 20 / Denon DVD-2910

*

morph

• 13186
Re: Welk element voor Pro-ject Debut Carbon
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2017, 15:35:14 »
In zo'n geval zou ik gewoon een naaldje van een Silver of Blue kopen (al naar gelang het budget) en die in plaats van de Red erin schuiven.
Dan ben je eenvoudig en snel klaar maar ervaar je (als je voor de Blue kiest) gelijk flink meer geluidskwaliteit.

"2M Silver phono cartridge is an OEM (Original Equipment Manufacturer) model that takes most of the characteristics of the 2M Red. 2M Silver's special feature is silver plated copper coils, the same coil wire material as in the 2M Bronze and Black models, with a reduced number of windings.

- 2M Silver will be an upgrade compared to 2M Red due to a special suspension and silver plated copper wire material.
- 2M Blue is an upgrade compared to both 2M Red and 2M Silver thanks to Nude Elliptical diamond which retrieves information from the groove with a higher accuracy.
"

Ortofon site

« Laatst bewerkt op: 14 november 2017, 16:01:08 door morph »

*

Rubble

• 10020
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2017, 16:59:14 »
De DL103 is volgens mij een niet al te compliante MC en de Pro-ject armpjes extreem licht. Mogelijk geen gelukkig huwelijk.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

geerd

• 5123
  • scheun ja
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2017, 23:24:21 »

AT 440/150- Zacht, verfijnd, gedetailleerd, helder, dynamisch, benaderd MC elementen, warm

Grado Platinum/signature  - Open, mooi stereobeeld, subtiele bassen, neutraal, rustig

Denon - Rustig, natuurgtrouw, afgerond, sprankelend, mooi ruimtelijk stereobeeld.

Ortofon Bronze - Zijdezacht element met evenwichtig klankbeeld, open, helder, warm

Nagaoka MP-150 / 200 - Helder, gedetailleerd, dynamisch, levendig neutraal

Elementen keuzetabel - maak uw keuze:
investering in euro   >100   >200   >300
Audio Technica   AT 120E   AT-440 mla   AT-150 mlx
Denon           DL-110           DL-103    DL-103r (*)
Grado   Gold   Platinum   Signature
Ortofon           2M Red       2M Blue                 2M Bronze
Nagaoka           MP 110       mP 150                 MP 200

wie weet beantwoord dit je vragen een beetje
les is more

*

Roots

• 1570
  • I am Krelled
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2017, 23:51:16 »
Je bent toch een lekkere googelert héh Geerd...Waar is nu de eff arm massa gebleven :)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

geerd

• 5123
  • scheun ja
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2017, 12:11:20 »
In deze klasse is dat niet zo van belang , zolang ze maar onder de 8 gram zitten je zult zien dat je met een testplaat tussen de 9 en 11 hertz uitkomt .
Deze arm is gemaakt om de meeste elementen in deze klasse onder te monteren , en niet van een degelijke kwaliteit dat deze erg gevoelig is voor dergelijke dingen                                                                                               Maar als je daar veel waarde aan hecht beperkt dat de keuze natuurlijk .
Enige waar je hier wel even mee op moet letten de overhang is geen 15 mm
les is more

*

Rubble

• 10020
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2017, 14:35:55 »
Armpje van de Debut is 6 gram. De rf komt dan met een DL 103 op papier rond de 13 Hz uit. Dus zoals gezegd mogelijk geen goed huwelijk.
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2017, 14:40:27 »
Armpje van de Debut is 6 gram. De rf komt dan met een DL 103 op papier rond de 13 Hz uit. Dus zoals gezegd mogelijk geen goed huwelijk.
Dat maakt volgens geerd niets uit in deze klasse.
Muziek, daar kikker je van op!

*

geerd

• 5123
  • scheun ja
« Reactie #8 Gepost op: 15 november 2017, 15:10:16 »
ik heb eens meerdere elementen onder een arm gehad waarvan de em instelbaar is en de meeste trekken zich er in zo verre niets van aan dat ze tussen de 9 en 12 hertz zitten .
verder is het niet zo dat hetgeen de theorie zegt in de praktijk ook zo is alleen meten is een manier om erachter te komen hoe of wat
en tegenwoordig wordt en door diverse mensen geopperd dat 12 a 13 hertz beter is dan 9 hertz .
ik heb mijn dv nu op 11 hertz staan de em van de arm kan worden versteld en het bevalt beter dan 9 hertz zover waarneembaar .
de verschillen zijn zoo klein , het is echt niet zo dat als het iets afwijkt er geen muziek meer uit komt .
de gevoeligheid van het element telt ook mee en de arm lagers , speling en naalddruk , stand van de arm en afstelling doen meer dan de sm .
er wordt naar mijn mening te veel waarde aan sm gereken gegeven gezien de spelers en elementen waar mee gespeeld wordt
les is more

« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2017, 15:17:55 »
Wat is het toch een gekloot leuke hobby, ik zie hem het liefst op 8 hertz

Maar ik stel hem ook aan de lichte kant en met te weinig dwarsdrukcompensatie af. 8)
« Laatst bewerkt op: 15 november 2017, 15:23:10 door Parker700 »
Muziek, daar kikker je van op!

*

geerd

• 5123
  • scheun ja
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2017, 16:17:15 »
ja wat is het juiste dat licht aan zoveel factoren waaronder smaak .
mijn dv 17 d 3 op 9 hertz had wat problemen met laag bij enkele opnames .
mijn benz micro glider zit op 10 hertz deze arm kan ik niet aanpassen , maar die had het er duidelijk minder lastig mee .
de dv ook op 10 hertz geprobeerd, en had het gevoel dat het nog beter kon nu 11 hertz en is dit het ?
de verschillen zijn zo minimaal dat het erg lastig is een sluitend oordeel te vellen .
zal mij niets verwonderen dat de persing op zich hier ook debet aan is .
maar om nu iedere  lp je element weer af te stellen gaat denk ik wat te ver, dan is het geen hobby meer en geniet je niet meer
wat ik in al de jaren dat ik met deze hobby bezig ben wel heb geleerd is papier is leuk maar zeker in de audio geen zekerheid, de praktijk is wat je hoort en beleeft en alleen dat telt .
les is more

*

Roots

• 1570
  • I am Krelled
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2017, 19:04:45 »
Om nou je dynamisch gedempte Dynavector arm te gaan vergelijken met een Project armpje van 6 gram gaat wat ver.

Volgens mij moet je geen laag compliant element in een lichte arm zetten, hoog comp in een zware arm zal stukken beter gaan idd.

Ik zou het advies van Morph opvolgen :)...of een goldring zou ook erg mooi zijn bv.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2017, 19:47:33 door Roots »
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX