*

Heintje

• 1343
Ilumnia Magister demo.
« Gepost op: 15 november 2017, 00:05:35 »
Voor allen die genieten van goed geluid:
Afgelopen woensdag hadden we weer een demoavond bij Audioclub Limburg, waarvan ik lid ben (ik heb dus geen enkel belang bij Ilumnia).
Het resultaat van die avond (ik heb met de bek open gezeten van verbazing) is mijn motivatie om dit topic te openen.
Nou is dit niet een reclame voor de audioclub, maar de nieuwsgierige lezer nodig ik uit om als start het verslag van die demo-avond te lezen (dan weet je waar het ongeveer over gaat) en vooral: dat ding eens te gaan beluisteren. Doe je oren eens een plezier!
De link naar het verslag: https://www.audioclub-limburg.nl/ilumnia-magister-optimalisatie-buiten-de-gangbare-marges

Waarom?
- in het verleden is Kock van der Weijden altijd beschimpt om zijn "Kef-luidsprekertjes met ingesneden/grotendeels verwijderde spider/conusophanging": dat kan niet klinken, terwijl het in werkelijkheid wél goed klinkt.
Zou dat gedemonstreerde nieuwe principe van "snelheid in het geluid door ontbrekende bewegingsweerstand van de conus" dan toch iets goeds kunnen zijn?
- de Kii luidspreker heeft in het afgelopen jaar veel deining veroorzaakt, niet in het minst op dit forum. Onder degenen die de Kii luidspreker zelf zijn gaan beluisteren is te horen/lezen dat het wel degelijk een behoorlijke vernieuwing is.
Zouden de gedemonstreerde nieuwe principes van (o.a.) basprojectie dan toch iets goeds kunnen zijn?
- voor degenen met een open mind raad ik aan om de Ilumnia Magister z.s.m. te gaan beluisteren: dat klinkt verdraaid goed, het klinkt verdraaid goed, het klinkt verdraaid goed en er zijn weinig spelden te krijgen tussen het technische verhaal (dit allemaal in de juiste volgorde).
De eerstvolgende gelegenheid is komend weekend op de audioshow in Brussel. DOEN!

Dit is dus géén verkoop-praatje, en ik weet dat de gebruikte buizenversterker héél goed is.
Dit is géén oproep om weer een hele discussie te starten over "of dat wel of niet kan".
Dit is wèl een oproep om zelf te gaan luisteren en voor jezelf te bepalen of de prijs voor die kwaliteit geluid realistisch is (als dat niveau voor jou realistisch is).
En vooral te genieten als je er zit te luisteren (ik hoop dat de omstandigheden daar daarvoor gunstig zijn).   8)

Doe jezelf een plezier als audio en muziek beluisteren je hobby is, en plan een bezoekje aan een demo van de Ilumnia luidspreker.
Ik ben benieuwd naar de reacties van degenen die deze ècht vernieuwende luidspreker goed hebben kunnen beluisteren!

*

chansig

• 10552
Re: Ilumnia Magister demo.
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2017, 09:03:38 »
Mooie recensie. Ik word er wel door getriggerd. Maar net zoals de schrijver is mijn beurs ook ontoereikend. Maar het maakt me erg nieuwsgierig. Wie weet ooit in de toekomst.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

hrcc

• 633
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2017, 10:49:10 »
Het rondstralen van het geluid hoeft niet altijd gunstig uit te pakken in de gemiddelde huiskamer lijkt me .
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

chansig

• 10552
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2017, 11:06:27 »
Dat is toch voor ieder luidsprekerconcept het geval ?

Gr. Hans

*

a.b.

• 8683
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2017, 11:18:32 »
Alleen voor wat betreft de laagweergave.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

hrcc

• 633
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2017, 14:09:59 »
Het lijkt me dat door de vorm van de woofer er meer geluid opzij en naar achteren straalt.
Dat zal de plaatsing er niet makkelijker op maken vanwege reflecties.
Heb je een flinke huiskamer en kan je ze lekker ver uit hoek en van de wand zetten dan kan dit concept prima werken.
In mijn bescheiden huiskamer van 4 bij 9 probeer in de wand reflecties juist zoveel mogelijk te beperken door indraaien en absorptie.
Ik draai in de lengte en het gespetter van de wanden kan ik missen als kiespijn.
D&D lost dit op door de kast gecontroleerd te laten lekken (heb ik dit goed begrepen?)

vriendelijke groet,
cees

*

a.b.

• 8683
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2017, 14:20:23 »
Door cancelling, door woofers aan de achterzijde. En DSP voor het laag. En directief hoog dmv de baffle rondom de tweeters; een soort anti-wide-dispersion. En het effect is vreemd genoeg toch een zeer ruimtelijk klinkende luidspreker.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2017, 14:25:17 door a.b. »

*

chansig

• 10552
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2017, 14:34:22 »
Het lijkt me dat door de vorm van de woofer er meer geluid opzij en naar achteren straalt.
Dat zal de plaatsing er niet makkelijker op maken vanwege reflecties.
Heb je een flinke huiskamer en kan je ze lekker ver uit hoek en van de wand zetten dan kan dit concept prima werken.
In mijn bescheiden huiskamer van 4 bij 9 probeer in de wand reflecties juist zoveel mogelijk te beperken door indraaien en absorptie.
Ik draai in de lengte en het gespetter van de wanden kan ik missen als kiespijn.
D&D lost dit op door de kast gecontroleerd te laten lekken (heb ik dit goed begrepen?)

Laag reflecteert niet toch ? Tenminste niet zoals mid/hoog reflecteert. In de hoek plaatsen zorgt voor meer output/versterking als ik me niet vergis. Daarbij maakt het volgens mij weinig uit of de woofer dan links, rechts, onder of boven zit.

Absorptie van laag in een kleine kamer lijkt me ook wat lastiger omdat je voor absorptie veel inhoud nodig hebt en dat gaat dan weer ten koste van je toch al kleine ruimte.

Als ik poep praat dan hoor ik het wel.

Gr. Hans
« Laatst bewerkt op: 15 november 2017, 14:53:18 door chansig »

*

hrcc

• 633
« Reactie #8 Gepost op: 15 november 2017, 14:44:44 »
Door cancelling, door woofers aan de achterzijde. En DSP voor het laag. En directief hoog dmv de baffle rondom de tweeters; een soort anti-wide-dispersion. En het effect is vreemd genoeg toch een zeer ruimtelijk klinkende luidspreker.

Deze maatregelen zijn bedoeld om de ruimte zo min mogelijk mee te laten doen heb ik begrepen.
Het resultaat vind ik iig ook erg goed.

vriendelijke groet,
cees

*

hrcc

• 633
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2017, 14:46:41 »
@Hans
Dat laag niet reflecteert wist ik niet, ik dacht altijd dat het reflecties waren als ik mijn speakers teveel in de hoek/achterwand plaatste
vriendelijke groet,
cees

*

minplus

• 7425
  • relax, don't do it
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2017, 17:01:05 »
Mooie recensie met voor mij 2 problemen of een probleem en een vraag.
Allereerst de prijs die een factor 5 tot 10 boven mijn eventuele budget ligt.
Als 2e, hoe hard is hard. De beperking is de uitslag van 8 mm. Zit je dan op een beetje stevig huiskamerniveau of op degelijk niet te gek concertniveau?

De uitslag zegt me niet zoveel, sommige speakers bewegen aardig, andere weinig bij een bepaald volume.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

a.b.

• 8683
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2017, 18:28:37 »
Ik vroeg me dat ook af.

« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2017, 19:33:38 »
Mooie recensie met voor mij 2 problemen of een probleem en een vraag.
Allereerst de prijs die een factor 5 tot 10 boven mijn eventuele budget ligt.
Als 2e, hoe hard is hard. De beperking is de uitslag van 8 mm. Zit je dan op een beetje stevig huiskamerniveau of op degelijk niet te gek concertniveau?

De uitslag zegt me niet zoveel, sommige speakers bewegen aardig, andere weinig bij een bepaald volume.

De uitslag is berekend op 8mm (99,xx% lineair) maar de conus heeft een bewegingsvrijheid van 12mm.
De speakers zijn ontwikkeld met het idee om voldoende luid te spelen als je aan het genieten bent van uw favoriete muziek in een gemiddelde woonkamer.
Dit houdt in dat je de volumeknop kan verhogen tot een volume dat je je waant in een echt concert (geen discotheek).
Misschien een kleine indicatie: het is mogelijk om pinten die naast elkaar staan of een glazen kastdeur (in een woonkamer) te doen trillen.
Dynamiek is namelijk één van de sterke punten van de magister daarvoor is er genoeg power voor handen.
Hij is wel niet geschikt om bv. een party te houden in de tuin.
kortom, luid? ja        party luid? nee     Daarvoor zijn PA's ;-)

*

chansig

• 10552
« Reactie #13 Gepost op: 15 november 2017, 19:35:09 »
Over hoeveel dB heb je het dan ?

Gr. Hans

« Reactie #14 Gepost op: 15 november 2017, 19:50:00 »
Over hoeveel dB heb je het dan ?

Gr. Hans

We hebben dit nog niet exact gemeten, ik geef liever geen info dan incorrecte info.
Vandaar ga ik dit morgen even nameten en kom daar zeker op terug.