*

chansig

• 10661
Re: Ilumnia Magister demo.
« Reactie #15 Gepost op: 15 november 2017, 20:14:40 »
Lijkt me een goede zaak...zeker weten dat wat je zegt klopt.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #16 Gepost op: 15 november 2017, 21:16:34 »
Het lijkt me dat door de vorm van de woofer er meer geluid opzij en naar achteren straalt.
Dat zal de plaatsing er niet makkelijker op maken vanwege reflecties.
Heb je een flinke huiskamer en kan je ze lekker ver uit hoek en van de wand zetten dan kan dit concept prima werken.
In mijn bescheiden huiskamer van 4 bij 9 probeer in de wand reflecties juist zoveel mogelijk te beperken door indraaien en absorptie.
Ik draai in de lengte en het gespetter van de wanden kan ik missen als kiespijn.
D&D lost dit op door de kast gecontroleerd te laten lekken (heb ik dit goed begrepen?)

De keuze voor een omnidirectioneel concept is er niet gekomen omdat het er leuk of speciaal uitziet. Onze eerste drivers zagen er zelfs uit als een klassieke driver (dus met normale vormgegeven conus) en werd in de eerste speakers gewoon verticaal voorin de kast gebouwd.

Maar omdat we zonder de spider ook een piramidaal vormgegeven conus konden bouwen (zonder extra gewicht) hebben we dat ook geprobeerd. Eigenlijk met de bedoeling een test rond afstralingsgedrag te doen. Toen we die driver eenmaal hadden hebben we hem ook eens bovenop de kast geplaatst (horizontaal) in één van de vele experimenten. Of het nu wetenschappelijk te onderbouwen valt of niet : deze opstelling en met name onder een hoek van 9° (belangrijk!) klonk voor ons het meest realistisch wat betreft soundstage en afstraling van instrumenten. Een echte contrabas of piano straalt ook 360° af en deze opstelling van onze drivers bootst dat nog het best na. Uw gedachtegang dat dit in sommige kamers moeilijker plaatsbaar is lijkt erg logisch te klinken en mocht ik niet beter weten sloot ik me er volledig bij aan. Maar dan verwijs ik naar mijn zolderruimte met schuine wanden, rechts open en links afgesloten. Echt een kamer waarvan je denkt dat het nooit goed kan komen. Toegegeven, ze is verre van perfect maar de Ilumnia speelt er toch fantastisch mét een mooie plaatsing. Je zou het echt niet verwachten.

Conclusie : omniradiaal lijkt op papier moeilijk plaatsbaar te zijn (en dat is het met vele andere luidsprekers die ik gehoord heb ook zo) maar door de specifieke opstelling en aandacht die we hieraan geschonken hebben vonden we deze keuze uiteindelijk "echter" klinken. Dat neemt niet weg dat het grotere halo rond instrumenten en stemmen voor sommige mensen even wennen is want dat hebben namelijk andere luidsprekers niet. Of je dat mooier zal vinden? Dat laten we alweer aan jullie professionele mening over...

Altijd welkom om te komen luisteren want dit hier zijn "maar" woorden ...

*

Rubble

• 10378
« Reactie #17 Gepost op: 15 november 2017, 21:34:01 »
Doet wat aan Bloomline denken. Maar voor 20 ruggen zou ik toch voor wat anders opteren. Wat een geld.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

Heintje

• 1457
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2017, 22:06:37 »
Mooie recensie met voor mij 2 problemen of een probleem en een vraag.
Allereerst de prijs die een factor 5 tot 10 boven mijn eventuele budget ligt.
Als 2e, hoe hard is hard. De beperking is de uitslag van 8 mm. Zit je dan op een beetje stevig huiskamerniveau of op degelijk niet te gek concertniveau?

De opmerking over de huidige prijs:
Het is allemaal gloednieuw en nieuw op de commerciële markt. Ik kan mij zo voorstellen dat als dit er een tijdje is en de ontwikkelkosten worden terugverdiend, dat er in de tijd gezien andere toepassingen komen van zo'n luidspreker die minder kosten. Maar meteen toegegeven: dat is speculatie. Het verklaarde doel van de makers is namelijk om hetzelfde hoge niveau te bereiken als de dure set die het voorbeeld was.
Voor dit moment is de tip niet om dit meteen te kopen, maar om te gaan beluisteren wat er uit die dingen komt aan geluid: klopt het allemaal een beetje en is het werkelijk een vernieuwing? De rest is dan van later zorg.

Met betrekking tot de vraag over de luidheid:
De demoruimte van Audioclub Limburg is een vrij ruime gemeenschapshuis-zaal die deels wordt benut (daarmee bedoel ik dat we in een hoek van de zaal zitten) bij demo's. Daarbij kunnen de luidsprekers worden opgesteld "voor het podium" of "tegen de muur". Bekijk maar eens wat foto's bij verslagen op de site, dan krijg je een redelijk idee van wat ik bedoel.
In het verleden is gebleken dat er in deze zaal een redelijke akoestiek is, met als voornaamste eigenschappen vrij veel absorbtie en een geluid dat behoorlijk varieert van waar je gaat zitten (op de eerste rij of op de vijfde rij). Dat ligt aan de ruimte.
De vrij grote absorbtie heeft al veel luidsprekersystemen aan de rand van hun capaciteiten gebracht, al dan niet bewust in toom gehouden door versterkers met veel vermogen en een hoge dempingsfactor.

Tijdens de demo wordt vrij luid gespeeld, dus niet standje "PA", maar wel zo luid dat het draaglijk is. Soms wordt gevraagd of het zachter kan.
De magisters speelden tijdens de demo op die luidheid: lekkere muziek met voldoende/relatief veel laag-laag en meestal net niet te hard.
De gebruikte versterker heeft geen dempingsfactor van betekenis, dus nagenoeg alle demping moet komen van "de stand van de demping-schakelaar" (zie verslag). 
Tijdens de hele demoavond is vrij luid gespeeld in deze zaal met pakweg 20 personen als "dempend publiek" (zie foto's), zonder dat het luidsprekersysteem enige krimp gaf of in de problemen kwam. Dus geen enkele keer "Plok!" aan "het einde van de 8 mm".
In een kleine ruimte dan de demozaal (zoals thuis dus) zal het nog een stuk luider klinken, dus ik denk dat het met gangbare muziek thuis luider kan klinken dan jij voor langere perioden fijn zult vinden.
En inderdaad: als je smaak "house" is op zeer luid niveau, is dit wellicht niet het geschiktste systeem.  8)
Ik ben zelf bas-liefhebber en van wat ik heb waargenomen denk ik dat ik thuis genoeg bas zou hebben voor alle wensen behalve "uit je dak gaan op housemuziek".
Een verrassing was de hoeveelheid laag en detail bij laag volume: een Loudness-knop heb je in elk geval niet nodig en een vaststelling van "mij met mijn buren" tijdens de demo avond was met enige verwondering (ik hou wel van wat laag in het geluid  :P) dat ik met deze luidsprekers waarschijnlijk structureel op zachter volume zou gaan spelen dan ik nu doe.
Ik hoop je vraag op basis van mijn waarneming goed te hebben beantwoord.
Maar ga vooral zelf kijken/luisteren.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2017, 22:20:22 door Heintje »

« Reactie #19 Gepost op: 15 november 2017, 22:29:31 »
Doet wat aan Bloomline denken. Maar voor 20 ruggen zou ik toch voor wat anders opteren. Wat een geld.

Bloomline is een bijzonder ogend concept met klassieke driver technologie (mechanische ophanging). Meer kan ik er niet over kwijt want ik ken het klankmatig niet.

Graag wil ik op dit forum wel één keertje reageren op de prijs want ik snap dat de meeste mensen jouw mening zullen delen, en begrijpelijk denk ik dan.

Daarom toch kort even deze reactie. De prijs is niet het resultaat van een uitgekiende marketing strategie en al zeker niet zo hoog omdat we er lekker veel aan willen verdienen, integendeel. De bouw van deze luidspreker kost gewoon handenvol geld en ik wil offline daar best wat meer details over kwijt. Maar bijvoorbeeld enkel de driver bestaat uit 69 op maat ontwikkelde onderdelen die allemaal in relatief kleine series gemaakt worden. Wij hadden het ook liever anders gezien, voor 10000 bijvoorbeeld. Dan hadden we veel meer mensen blij kunnen maken, inclusief onszelf.

In totaal hebben wij 7 jaar aan deze luidspreker gewerkt. 3 jaar ontwikkeling concept en uitwerking driver + 3 jaar integratie in een speaker en tenslotte nog een jaar fine-tuning en zoeken naar leveranciers die al deze onderdelen in series konden leveren. Want de eerste jaren hebben we alles zelf gemaakt met eigen machines. Relatief goedkoop, dat wel, maar daarmee konden we geen serieproductie maken.  In totaal hebben we om en bij de 60 drivers gebouwd en een hoop kasten, nog maar te zwijgen van alle filters en tweeters die we getest hebben. De reden waarom we zo doorgedreven ontwikkeld hebben is eenvoudig, we hadden geen zin om iets te bouwen wat al bestaat. We hebben echt het beste van onszelf gegeven en "this is it", "one shot in a lifetime". Dat het daarmee een duur grapje is geworden staat nu wel vast.

Eigenlijk koop je nu de Magister mk70.3 of iets in die aard. De manuren aan ontwikkeling rekenen we niet, dan zou hij pas echt onbetaalbaar zijn. Toch hopen we dat de klank mensen zal kunnen overtuigen. En als we ooit grotere series kunnen bouwen (maar dat hangt van jullie af https://forum.audiofreaks.nl/Smileys/default/wink.gif) dan zullen we het zeker niet nalaten de prijs aan te passen.

Ik ga hier geen uitspraken doen over de prijs in relatie tot de prestatie. Ik hoop dat voldoende mensen ze beluisteren en dat zij beoordelen of ze het waard zijn. Uiteraard horen we graag de reacties en dat mag best ongezouten zijn https://forum.audiofreaks.nl/Smileys/default/tongue.gif

En nog los van de prijs : wij putten veel meer plezier uit een draadje zoals dit van Hein (die erg blij wordt van het geluid) dan uit de verkoop van een paar...

*

Opa S.

• 7246
  • Grote audiokrijger
    • Second Life Audio
« Reactie #20 Gepost op: 15 november 2017, 22:58:37 »
Fijn om er zo over te horen praten, klinkt allemaal plausibel, onderbouwd en realistisch. Dat heb ik wel anders gezien in het audiowereldje.

Ik kan je helaas niet van een set afhelpen, wens je desondanks succes met verkoop en ontwikkeling.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

hrcc

• 642
« Reactie #21 Gepost op: 16 november 2017, 05:48:47 »
+1
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

chansig

• 10661
« Reactie #22 Gepost op: 16 november 2017, 07:37:35 »
Hebben jullie metingen en andere mooie plaatjes van de speakers ?

Gr. Hans

*

Rubble

• 10378
« Reactie #23 Gepost op: 16 november 2017, 07:40:57 »
Zeker bewonderenswaardig en heel stoer om zo'n project te beginnen en klaarblijkelijk een mooi klinkend product neer te zetten. Hulde.

Is/komt er nog een website met (wat meer technische) info? Ik kan zo gauw niet meer vinden dan het verhaal van de audioclub.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2017, 07:43:22 door Rubble »
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

« Reactie #24 Gepost op: 16 november 2017, 23:10:18 »
We werken momenteel nog aan onze website. Deze moet er natuurlijk ook een beetje leuk uitzien met mooie foto's enzo. Daar zullen we het ganse verhaal uit de doeken doen. Maar als je zolang niet kan wachten mag je een email sturen en dan stuur ik je onze brochure en een dikke 20blz informatie toe. Daarin staan de voornaamste conceptkeuzes uitgelegd en ook waarom en hoe we ertoe gekomen zijn. Helaas voorlopig enkel in het engels verkrijgbaar.

Momenteel hebben we het erg druk met demo's, hifi shows en reviews door een aantal gekende vakbladen. Hierdoor loopt de website wat uit maar we maken er wel werk van. Prioriteit hebben nu de vele mensen die graag een keertje willen luisteren. Dus die website kan wachten :-)

Op onze Facebook pagina Ilumnia kan je de voornaamste linken vinden naar dingen die er al op internet verschenen zijn zoals een korte productvideo gemaakt door AV2D en een kleine reactie van Trevor Butler (The Ear . net) die de klank als "mind blowing" omschreef (en als iemand die 10 jaar bij BBC en 9 jaar bij Harbeth gewerkt heeft zoiets schrijft zijn wij natuurlijk trots en blij...)

Sorry dat er nog niet meer te vinden is en dat de website nog niet klaar is maar we moeten ergens beginnen uiteraard en ons marketing budget is niet groot (en dat willen we zo houden). Er zal begin volgend jaar zeer zeker meer verschijnen met alles wat er nu loopt.

« Laatst bewerkt op: 16 november 2017, 23:16:46 door Ilumnia »

*

a.b.

• 8965
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #25 Gepost op: 17 november 2017, 00:03:57 »
Ze doen me denken aan deze luidspreker: Heil AMT Syrinx.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

chansig

• 10661
« Reactie #26 Gepost op: 17 november 2017, 08:33:00 »
We werken momenteel nog aan onze website. Deze moet er natuurlijk ook een beetje leuk uitzien met mooie foto's enzo. Daar zullen we het ganse verhaal uit de doeken doen. Maar als je zolang niet kan wachten mag je een email sturen en dan stuur ik je onze brochure en een dikke 20blz informatie toe. Daarin staan de voornaamste conceptkeuzes uitgelegd en ook waarom en hoe we ertoe gekomen zijn. Helaas voorlopig enkel in het engels verkrijgbaar.

Momenteel hebben we het erg druk met demo's, hifi shows en reviews door een aantal gekende vakbladen. Hierdoor loopt de website wat uit maar we maken er wel werk van. Prioriteit hebben nu de vele mensen die graag een keertje willen luisteren. Dus die website kan wachten :-)

Op onze Facebook pagina Ilumnia kan je de voornaamste linken vinden naar dingen die er al op internet verschenen zijn zoals een korte productvideo gemaakt door AV2D en een kleine reactie van Trevor Butler (The Ear . net) die de klank als "mind blowing" omschreef (en als iemand die 10 jaar bij BBC en 9 jaar bij Harbeth gewerkt heeft zoiets schrijft zijn wij natuurlijk trots en blij...)

Sorry dat er nog niet meer te vinden is en dat de website nog niet klaar is maar we moeten ergens beginnen uiteraard en ons marketing budget is niet groot (en dat willen we zo houden). Er zal begin volgend jaar zeer zeker meer verschijnen met alles wat er nu loopt.

Staan in die brochure ook de metingen van de speakers ? En alles op zijn tijd.....

Gr. Hans

*

minplus

• 7745
  • relax, don't do it
« Reactie #27 Gepost op: 17 november 2017, 17:15:13 »
Ze doen me denken aan deze luidspreker: Heil AMT Syrinx.

Yep. met vooral een andere mid/hoog maar qua opbouw idd. dat idee.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Heintje

• 1457
« Reactie #28 Gepost op: 17 november 2017, 23:54:29 »
Het lijkt er (heel veel) op maar het is het niet.
Nou weet ik niet of de Heil een gesloten kast is of een basreflex (de Ilumnia is een basreflex), maar dat is niet het belangrijkste verschil.
Het belangrijkste verschil is m.i. de laag-unit: de "conventionele luidspreker" in de Heil heeft een normale rubber surround èn een normale spider die weerstand oproepen (= de "verende terugtrek-werking naar de middenstand", van het rubber) aan de "motor", zodra de conus uit de middenstand beweegt.
De Ilumnia heeft dat juist helemaal niet: de conus ondervindt geen weerstand* bij het bewegen en beweegt blijkbaar voor 97% lineair (zo uit mijn herinnering). Ook de conus is vederlicht omdat alle tegenwerkende krachten van de surround ontbreken. En met name dat hoor je in de hoeveelheid detail die er uit komt. Ook geeft het systeem de indruk van "veel power", ook bij lage volumes.
Dat moet je gehoord hebben om het te geloven bij zo'n kleine luidsprekerdiameter.

In een notendop werkt de basluidspreker als volgt:
- er is een spreekspoelhouder (die met een nauwe tussenruimte beweegt over een metalen kern), waaraan aan één uiteinde de conus zit vastgelijmd (net andersom gericht als normaal, de spreekspoel zit in de conus, hij steekt er niet uit in het verlengde van de conus)
- op de spreekspoelhouder zit een spreekspoel met een doordachte soepele elektrische aansluiting die in principe een litze-draad is: door de erg lichte conus telt het gewicht en gedrag van die "litzedraad" relatief zwaar
- de lichte zwarte conus zie je gewoon van buiten af zitten en daarop zit aan de buitenrand een lichte dunne aluminium cylinder bevestigd van enkele mm's hoog
- die aluminium cylinder beweegt met de conus mee binnenin de aluminium korf, waarbij een gedefinieerde nauwe luchtspleet voor de "luchtdichte" afdichting zorgt: bij beweging van de conus zal de lucht door die luchtspleet heen willen wat door de kleine tussenruimte maar zéér ten dele lukt. Mijns inziens zou daardoor sprake kunnen zijn van een soort luchtkussenwerking waardoor de aluminium ring en de aluminium korf elkaar niet raken. In elk geval is dit nagenoeg volkomen wrijvingloos en levert het nauwelijks krachten op de conus op (alleen de krachten t.g.v. de massatraagheid van de aluminium cylinder), die daardoor licht kan worden uitgevoerd. En dat hoor je terug als meer detail (door nauwelijks wrijvingsverliezen) en een erg hoog rendement.
Door de erg hoge lineariteit van dit principe denk ik ook dat je zoveel bas uit je muzieksignaal hoort, omdat er geen surround/spider is die bij lage tonen de beweging tegenwerkt.

*Om onbeheerste bewegingen in extreme situaties te voorkomen wordt de spreekspoel in standen instelbaar afgeremd.

*

a.b.

• 8965
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #29 Gepost op: 18 november 2017, 23:41:39 »
Misschien een lastige vraag: maar welke details hoor die je niet hoort op andere luidsprekers? Heb je een voorbeeld van een nummer, dat je zegt.. dat ene tikje hier of daar, een ruisje, een zuchtje.. hoor je echt alleen op de ilumnia magister?

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin