*

chansig

• 10829
Re: Ilumnia Magister demo.
« Reactie #30 Gepost op: 19 november 2017, 10:12:40 »
Vraag is niet lastig antwoord wel. Het bewust luisteren naar een nieuw iets zal er 99 van de 99 keer voor zorgen dat je iets hoort wat je nog nooit hebt gehoord en vervolgens toeschrijft aan de speaker, versterker, kabel..etc.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Jeronimo

• 7449
« Reactie #31 Gepost op: 19 november 2017, 12:33:27 »
Het lijkt er (heel veel) op maar het is het niet.
Nou weet ik niet of de Heil een gesloten kast is of een basreflex (de Ilumnia is een basreflex), maar dat is niet het belangrijkste verschil.
Geen idee van de techniek, kan alleen zeggen dat de Heil AMT Syrinx een basreflex systeem heeft, zoals b.v. in bijgaande reviews wordt beschreven.
http://www.avguide.ch/testbericht/musikalische-feinkost-heil-amt-syrinx
http://www.precide.ch/test/Heil/e_syrinx.htm
http://thehbproject.com/nl/testen/69/0/Heil-AMT-Syrinx-Vloerstaande-luidspreker
en wat gegevens die jullie meer zeggen dan ik:
http://www.qualityhifi.nl/Producenten/Oscar_Heil.html
AVM CD1 Plus Transport + Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E + Audio Technica AT33 PTG/II MC, Dual CS-5000 + Denon DL-304 MC
Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C + PSU
Heil AMT Syrinx
Audioquest

*

Heintje

• 1562
« Reactie #32 Gepost op: 19 november 2017, 18:41:44 »
Misschien een lastige vraag: maar welke details hoor die je niet hoort op andere luidsprekers? Heb je een voorbeeld van een nummer, dat je zegt.. dat ene tikje hier of daar, een ruisje, een zuchtje.. hoor je echt alleen op de ilumnia magister?

Ik bedoelde het anders: het is niet zo dat je details hoort die je niet hoort bij andere luidsprekers.
Wat ik bedoelde is dat je op normale tot lage geluidsniveau's alles er uit hoort komen met een ongewoon gemak. En in dat "alles" zit een detailrijkdom in laag en midden die je niet verwacht (op dat volume).

*

a.b.

• 9261
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #33 Gepost op: 20 november 2017, 12:44:07 »
Ok! Maar dat is toch niet zo uniek?
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #34 Gepost op: 20 november 2017, 20:26:02 »
Ok! Maar dat is toch niet zo uniek?

De zwevende ophanging van de conus zorgt ervoor dat hij erg gemakkelijk en vrij kan bewegen. Niet mechanisch tegengehouden door spider en surround. Bovendien is hij maar 15 gram (totale gewicht, incl spoel, outer ring enz).
Dit maakt dat hij zeer weinig last heeft van inertie (de mogelijkheid om te versnellen dus) en bovendien erg weinig kinetische energie heeft tijdens het bewegen.

Deze eigenschappen maken dat hij ultra snel is en soepel kan bewegen. Dit vertaalt zich in een zeer hoge mate van detail (snelheid = detail, zowel micro als macro dynamisch) maar nog belangrijker , een veel natuurlijker geluid. Los van detail is de meest gehoorde opmerking dat dit een andere "klank" is dan anderen waarmee de meeste mensen doelen op de natuurlijkheid van het geluid. Dezelfde snelheid zorgt ervoor dat met name het oplossend vermogen van complexe muziek zeer hoog is wat zich vertaalt in transparantie. Afgelopen weekend op de beurs in Brussel waren het voornamelijk eigenaars van electrostaten die zich verbaasden over deze eigenschap. Zij gaven aan dat ze dit nog nooit uit een electrodynamische driver gehoord hebben.

Door afwezigheid van spider en surround is de driver vrij van mechanische artefacten en bijgeluiden. Dat hij 99,7% lineair is maakt dat hij altijd hetzelfde speelt, bij laag of bij hoog volume.

Al deze eigenschappen tesamen maken dat de luidspreker werkelijk anders klinkt dan wat men tot op heden gewend is. Het is absoluut de zuiverste driver ter wereld. Dat onze luidspreker daarmee ook de best klinkende is laat ik ook hier weer aan jullie over. Ik kan niet anders dan promoten om hem eens te beluisteren. Want dan weet je precies wat Hein bedoeld. Met woorden is het allemaal maar erg moeilijk te beschrijven.

Er is dus een visuele gelijkenis met de Heil (al hebben we er geen voorbeeld aan genomen) maar dat maakt in het geheel niet dat er ook een technische of klankmatige vergelijking mogelijk is.

*

Rubble

• 10420
« Reactie #35 Gepost op: 20 november 2017, 20:45:07 »
Is het ontbreken van spider en rolrand ook de reden dat de conus vrijwel horizontaal gemonteerd is? Of zou deze ook verticaal ingezet kunnen worden?
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

*

richard

• 3918
« Reactie #36 Gepost op: 21 november 2017, 11:21:30 »
...Dat onze luidspreker daarmee ook de best klinkende is laat ik ook hier weer aan jullie over. Ik kan niet anders dan promoten om hem eens te beluisteren. ...
Lijkt me iets om in de gaten te houden.

Is het een beetje te vergelijken met een Manger? Die hebben ook een luidspreker waarbij de ophanging een minimale rol speelt.
Genoeg is beter.

*

a.b.

• 9261
« Reactie #37 Gepost op: 21 november 2017, 11:38:00 »
Dat een luidspreker de best klinkende is, is iets wat elk luidsprekermerk met een eigenzinnige technologie beweert. Overigens doen luidsprekerfabrikanten zonder enige originaliteit (zoals Kharma) dat ook. Ik ben er vaak voor gaan zitten om te horen wat de claim waard was.. en vaak waren het prima klinkende luidsprekers. Soms ook niet.

Mocht ik de Magisters eens tegenkomen, dan ga ik ervoor zitten. Ben benieuwd :)

*

Bongo

• 146
« Reactie #38 Gepost op: 21 november 2017, 11:46:35 »
Overigens doen luidsprekerfabrikanten zonder enige originaliteit (zoals Kharma) dat ook.
Verklaar je nader?

*

a.b.

• 9261
« Reactie #39 Gepost op: 21 november 2017, 12:03:09 »
Kharma houdt zijn naam ook hoog op in luidsprekerland.

Lees dit: "The Kharma Enigma Veyron system is the most advanced audio system in the world realizing the Holy Grail in High-end audio. To create a new level of sound quality and truly offer superior technology that would push the limits of current dynamic loudspeakers was not an easy task."

Origineel zijn Kharma luidsprekers niet als het om technologie gaat. Ze gebruiken wel heel dure materialen.

*

chansig

• 10829
« Reactie #40 Gepost op: 21 november 2017, 12:05:18 »
Ja en unieke materialen dus een uniek geluid cq kwaliteit.

Gr. Hans

*

chansig

• 10829
« Reactie #41 Gepost op: 21 november 2017, 12:07:15 »
Overigens nu twee keer Kharma speakers gehoord en beluisterd. In beide gevallen niet onder de indruk.....maarrrrrrrr.....dat lag meer aan de akoestiek dan aan de speakers.

Gr. Hans

*

Bongo

• 146
« Reactie #42 Gepost op: 21 november 2017, 16:46:21 »
Origineel zijn Kharma luidsprekers niet als het om technologie gaat.

Hoewel niet revolutionair, zijn er toch wel wat technische vernieuwingen te melden. Wat dacht je van de zelf ontwikkelde carbon luidsprekerunits, de Omega F-drivers, waarbij zoveel mogelijk metalen delen (de korf en spider) vervangen zijn door carbon?

*

a.b.

• 9261
« Reactie #43 Gepost op: 21 november 2017, 17:08:54 »
Origineel zijn Kharma luidsprekers niet als het om technologie gaat.

Hoewel niet revolutionair, zijn er toch wel wat technische vernieuwingen te melden. Wat dacht je van de zelf ontwikkelde carbon luidsprekerunits, de Omega F-drivers, waarbij zoveel mogelijk metalen delen (de korf en spider) vervangen zijn door carbon?

Ik vind dat idd niet zo revolutionair en ik vraag me oprecht af of zulke dingetjes leiden tot meetbare en hoorbare verbeteringen en rechtvaardiging van de extravagante claim.

Zo claimt bijv. B&W eea dankzij de bijzondere tweeters: ik hoor niets bijzonders. Kan ook aan mij liggen hoor. En zo claimen heel veel merken van alles.

Zo heeft JL-audio technisch eea te melden over wat een echt goede subwoofer maakt. En idd, prima subwoofers maar niets bijzonders. Er zijn veel goede subwoofers te koop. Dali beroept zich op wide dispersion en low loss woofers en claimt mbt dit laatste dezelfde resultaten als de luidsprekers waar dit topic over gaat. Helemaal niets mis mee, maar uniek of bijzonder? Ik vind van niet.
 Zo kan ik nog wel even doorgaan :)
« Laatst bewerkt op: 21 november 2017, 17:17:37 door a.b. »

« Reactie #44 Gepost op: 22 november 2017, 21:55:36 »
Is het ontbreken van spider en rolrand ook de reden dat de conus vrijwel horizontaal gemonteerd is? Of zou deze ook verticaal ingezet kunnen worden?

Nee, hij kan ook gewoon verticaal geplaatst worden. Onze eerste prototypes waren verticaal. Zie mijn andere post over het waarom van de horizontale plaatsing.