*

a.b.

• 8968
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Ilumnia Magister demo.
« Reactie #75 Gepost op: 7 december 2017, 22:36:13 »
En Hans is ?

Maar, ik wil ze nog steeds wel een keer beluisteren. Lijkt me leuk.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Heintje

• 1457
« Reactie #76 Gepost op: 7 december 2017, 23:57:27 »
Doen!
(Dat is zonder meer een belevenis en nog gratis ook, we zijn tenslotte wel 'Ollanders ....)

« Reactie #77 Gepost op: 8 december 2017, 00:24:18 »
Aan allen,

Ik begrijp alle stellingen, ook deze van Hans (htforum).
Als ontwerper van de Ilumnia Magister wil ik gerust toch wat nuances aan de dag brengen, na meer dan 1000 werkuren, laat ons zeggen een levenswerk, heb ik graag dat iedereen de filosofie begrijpt en het product apprecieert en wil zeker geen twee kampen creëren tussen technische mensen (waaronder ikzelf) en de meer gevoelsmatige personen die puur voor het geluid gaan en de rest (technische aspect) wat minder belangrijk vinden.

Metingen zijn inderdaad een leidraad in het ontwerpen en beoordelen van speakers dat is een vast gegeven zo simpel is het in mijn optiek.
Maar om een goed klinkende speaker te bouwen moet/mag je soms ook durven afwijken van enkel voorgeschreven regels.
In het begin is het filter enkel gebouwd op basis van close distance metingen gemerged met metingen vanop o.a. 1m. Zo krijg je quasi anechoïsche metingen (in window gemeten). Het probleem dat we snel ondervonden, o.a. door de radiale rondstraling, was dat op luisterafstand het geheel niet meer in balans leek te zijn in alle kleine tot middelgrote ruimtes. Dit heeft onder andere te maken met de energieafgifte van de tweeter tegenover de rondstralende midbass driver en cancellations van het laag omwille van de 360° rondstraling.
Vandaar heb ik gekozen voor metingen op luisterafstand en plaatsing tegen een achterwand (de meest voorkomende plaatsing).
Door bepaalde plaatsing van de baspoorten en een vrij hoog X-over (5khz) punt ben ik er in geslaagd om een behoorlijk goede power response te verkrijgen wat ook zeker niet onbelangrijk is op luisterafstand.
Hebben we daardoor een tragere racewagen gebouwd zoals Hans dat mooi omschrijft? Ik denk het niet we hebben enkel de spoilers en banden aangepast aan de racebaan om zo snel mogelijk door de bochten te kunnen.

Toch even een recente meting met betere schaalaanduiding. Hier heb je een idee van de tonale balans in een woonkamer (25m²),  10cm van de achterwand geplaatst en op 2m afstand gemeten. Vaste meting op 80db niet representatief voor gevoeligheid.
(1 van de 2 poorten gesloten, voor grotere ruimtes mogen beide open)

In Brussel ging hij door tot 26Hz dit om maar even aan te tonen dat het toch een beetje relatief is en je best het geheel eens beluisterd als je de kans hebt. Is het dan toch je ding niet? Daar heb ik dan alle respect voor :-)

Met vriendelijke groeten,

Jef

« Laatst bewerkt op: 9 december 2017, 12:02:28 door Jef_N »

« Reactie #78 Gepost op: 8 december 2017, 00:32:37 »
Dit is géén oproep om weer een hele discussie te starten over "of dat wel of niet kan".

Dag Heintje,

We maken ons er zelf schuldig aan :-)  We gaan uw oproep opvolgen en het verder overlaten aan de mensen op het forum.

Hopelijk tot ziens of beter tot hoors!...

Jef

*

chansig

• 10673
« Reactie #79 Gepost op: 8 december 2017, 08:17:18 »
Succes en ik hoop ze ooit ook eens te kunnen beluisteren. Behoorlijk indrukwekkend om met deze grote aan units zo laag te gaan.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

richard

• 3840
« Reactie #80 Gepost op: 8 december 2017, 21:30:24 »
Zo te zien een keurige meting. Maar als deze ook een indicatie geeft van het rendement is ook wel duidelijk dat er zeker een potente versterker mag worden gebruikt.

Naar mijn mening heeft de versterker bijna altijd een grote invloed op de kwaliteit van het geluid.
Genoeg is beter.

*

Leobus

• 518
« Reactie #81 Gepost op: 24 december 2017, 18:37:19 »
Zo hé, hier is iemand wel heel erg enthousiast.
https://www.hifi.nl/artikel/26263/Review-Ilumnia-Magister-luidsprekers.html

Groet,
Leobus