Re: Ilumnia Magister demo.
« Reactie #60 Gepost op: 29 november 2017, 16:42:47 »
Ik ben al 10-tallen jaren een enorme muziekfreak. Ik heb dus al een hele weg afgelegd in de muziekwereld en al vele luidsprekers mogen aanhoren: Kef,audio-monitor,B&W,Synthese,Magnashere,Wilson,Dali,...teveel om op te noemen. De meesten klinken van goed tot zeer goed..tot ik de ilumnia magister ontdekte:fantastisch!! Een speaker die niet alleen mooi oogt,maar ook een klank weergeeft om kippevel van te krijgen. Met de ilumnia " beleef je" de muziek. Zowel hoog,mid,als laag komen in harmonie tot z'n recht. (Hetgeen je van de meeste speakers niet kan zeggen,daar één of 2 van de 3 de bovenhand neemt). De ilumnia klinkt niet synthetisch,afgelijnd,plastisch...neen,deze speaker klinkt natuurlijk,zuiver,en vooral zoals het hoort te klinken. Natuurlijk zal éénieder zijn eigen mening hebben en de lat voor zichzelf op een bepaalde hoogte leggen,ik daarentegen leg ze zeer hoog. Wetende, na zoveel luistergenot van de ilumnia,is dit de volgende speakerset die men living gaat domineren. En dank zij Tom en Jef kan ik genieten van het mooiste dat er bestaat:muziek. Lukas

*

jpio

• 4062
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #61 Gepost op: 29 november 2017, 17:10:28 »
Mooi man :)
Pioneer 20 serie, Onkyo-D, HK, Nakamichi, Philips 104, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

« Reactie #62 Gepost op: 29 november 2017, 18:59:20 »
...ik daarentegen leg ze zeer hoog...

Want, vind wie enz?

*

a.b.

• 8265
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #63 Gepost op: 29 november 2017, 19:04:31 »
Lukas weet gewoon dat wij stuntelaars de lat een stuk lager leggen dan hij.
Adults with imaginary friends are just really old children

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

chansig

• 10431
« Reactie #64 Gepost op: 29 november 2017, 19:30:01 »
Tuurlijk niet...mensen (en mogelijk ook Lucas) hebben gewoon niet door, door zoiets te schrijven ze tegelijk iets over de ander zeggen. En dat terwijl het niet zijn intentie is.

Maar ik heb helemaal geen lat...da's pas makkelijk.

Daarnaast zijn het mooie speakers om te zien, ken ze niet qua klank. Wil nu eindelijk wel een onnatuurlijk klinkende speaker horen.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #65 Gepost op: 29 november 2017, 21:06:54 »
Lukas weet gewoon dat wij stuntelaars de lat een stuk lager leggen dan hij.
Beste a.b.,het is niet de bedoeling mensen te sneren of te kwetsen en zeker geen stuntelaars te noemen,gewoon maar om duidelijk weer te geven dat deze speakers fantastisch zijn.

*

a.b.

• 8265
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #66 Gepost op: 29 november 2017, 21:56:13 »
Dan is het goed :)
Adults with imaginary friends are just really old children

Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #67 Gepost op: 2 december 2017, 16:41:41 »
Over hoeveel dB heb je het dan ?

Gr. Hans

Dag Hans,

Sorry voor het late antwoord. Bij deze heb ik even een meting uitgevoerd bij het spelen van gewone muziek (ik denk dat dat het beste de realiteit benaderd) waarbij een 85db (A) perfect haalbaar is met pieken van 93db op 1m30 afstand.
De track die ik gebruikt heb:  "+1" van Martin Solveig voor voldoende bas en hoge tonen.

Misschien geeft dit een indicatie voor sommige mensen.

Jef

*

chansig

• 10431
« Reactie #68 Gepost op: 2 december 2017, 22:05:04 »
Hard zat al vind ik het op momenten ook wel fijn om even nog wat harder te kunnen. In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Heb je ook nog metingen van de speakers ?

Gr. Hans

« Reactie #69 Gepost op: 4 december 2017, 11:13:45 »
...
Wat klank betreft, Manger klinkt wel anders ook.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. De ontwerpkeuze om de ophanging te elimineren begrijp ik. Maar de rolrand heeft bij een conventionele luidspreker ook het doel om de reflectie en resonanties van de geluidgolf door het membraan te dempen. Hoe wordt dat in jullie concept opgelost?

Beste lezers,
We willen graag elke opmerking te woord staan en denken ook dat eerlijkheid en openheid over een product de beste aanpak is zodat mensen goed begrijpen waarom we voor een bepaalde ontwerpmethode gekozen hebben. Elke aanpak kent voor- en nadelen en deze worden vervolgens zorgvuldig afgewogen om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.
We komen dan bv. bij het onderwerp surround VS no surround. Zoals Richard opmerkt heeft een surround één bijkomend voordeel en dat is de demping van reflecties in de conus zelf en meer bepaald de coincidence frequentie van een materiaal. Dit hebben we ook nader bestudeerd en we waren bewust van deze bijkomende functie.
Door gebruik te maken van een materiaal dat goede interne dempingskarakteristieken heeft (papiercombinatie) gecombineerd met een lichte aluminium ring voor de stijfheid zorgt dit ervoor dat deze resonanties buiten het werkingsgebied vallen waardoor de nadelen kleiner zijn dan de voordelen die deze techniek met zich meebrengt.
Onderstaande plot geeft weer dat deze resonanties zich boven de 10Khz stellen waarbij ons X-over punt ligt op 5Khz. In ons geval zit dit ver buiten het werkingsgebied van de driver.

De spider daarentegen zorgt voor axiale en radiale centrering. Radiaal doet die uitstekend en kunnen we niet verbeteren. Axiaal doet die ook maar niet lineair, des te groter de spider des te lineairder zal deze zijn maar dit vergroot tevens het oppervlak wat voor ongewenste resonanties en eigengeluid zorgt (het is als het ware een tweede conus met zeer slecht geluid).
Hoe dan ook is deze krachttoename steeds parabolisch zoals je kan zien in onderstaande paper van Klippel. Bij de Ilumnia is dit >99% lineair en symmetrisch wat voor grote reductie zorgt van de harmonische vervorming bij lage frequenties.

Interessante paper van Klippel met onder andere spider en surround non linearities en het effect ervan:
https://www.klippel.de/fileadmin/_migrated/content_uploads/Klippel_Nonlinearity_Poster.pdf

Gr.

Jef

« Reactie #70 Gepost op: 6 december 2017, 17:26:29 »
Hard zat al vind ik het op momenten ook wel fijn om even nog wat harder te kunnen. In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Gr. Hans

Dag Hans, we hebben metingen, véél metingen. Maar we hebben ook beslist om deze niet te publiceren. Niet omdat we geheimen willen hebben maar omwille van 2 redenen. Ik verklaar me nader. Onze metingen zijn gedaan in verschillende woonkamers omdat onze luidsprekers ook ontworpen werden om in een woonkamer te staan. Dat lijkt vanzelfsprekend maar de meeste metingen worden in dode kamers gedaan (of buiten als die er niet is). Wat heb je daar als eindgebruiker aan? Wie heeft dat thuis (laat staan, gaat erin luisteren). Dus aan die metingen hebben jullie niets, want jullie ruimte is wellicht anders.

Wij hebben dus een 8 tal uiteenlopende (woon)kamers gebruikt om tot een goede tonale balans/afstemming te komen. Overal waar we komen meten onze luidsprekers anders maar in de beste kamers (lees niet helemaal dood, geen abnormale verhoudingen enz. ) hebben we een zeer goede en vlakke respons zonder dat je daarbij veel room-treatment moet toepassen. Momenteel staan ze bij een professionele reviewer en daar hadden we zelfs een zeer goede respons, enkel een bultje rond 40Hz (wellicht te maken met de beperkte lengte waarin ze opgesteld stonden). Maar nogmaals, zelfs een frequentierespons waar "een hoekje af is" is geen straf om maar te luisteren tenzij dat er overdreven (+3db) afwijkingen zijn in het midden en hoog, dan zijn deze meestal wel storend op de langere termijn.
Persoonlijk vind ik de frequentierespons een overschatte meting (misschien tegen de publieke opinie in en lees hier aub vooral niet dat ik het onbelangrijk vind). Een goede luidspreker doet véél meer dan alleen een vlakke respons tonen (anders zou iedereen een goede speaker kunnen bouwen). Een vlakke respons bereiken is nog een van de gemakkelijkste opdrachten in de speakerbouw. Bijna alle goede luidsprekers hebben een vlakke respons, hoe komt het dan dat ze allemaal zo verschillend klinken? Omdat er nog veel andere facetten zijn die (volgens ons) veel belangrijker zijn. Sommige kan je meten, anderen niet. Ik verwijs dan altijd graag naar William Bruce Cameron :
“Not everything that can be counted counts. Not everything that counts can be counted”

Toon me eens een grafiek hoe graag jij je vrouw, vriendin of kinderen ziet... :-)

En dan onze 2de reden : wat we zien als iemand (fabrikant of zelfbouwer) dan toch metingen toont is dat er dan altijd een hele discussie losbarst over die metingen (schaal, dipje, puntje, afstand, ruimte enz enz ....). Neem het ons alstublieft niet kwalijk maar we vinden metingen niet zo interessant (al hebben we ze bij het ontwerpen wel veelvuldig gebruikt).

Ik hoop je hiermee toch een eerlijk en oprecht antwoord gegeven te hebben en dat jullie onze keuze hierin respecteren. Graag staan we jullie verder te woord.

*

chansig

• 10431
« Reactie #71 Gepost op: 6 december 2017, 18:20:49 »

Gr. Hans

Dag Hans, we hebben metingen, véél metingen. Maar we hebben ook beslist om deze niet te publiceren. Niet omdat we geheimen willen hebben maar omwille van 2 redenen. Ik verklaar me nader. Onze metingen zijn gedaan in verschillende woonkamers omdat onze luidsprekers ook ontworpen werden om in een woonkamer te staan. Dat lijkt vanzelfsprekend maar de meeste metingen worden in dode kamers gedaan (of buiten als die er niet is). Wat heb je daar als eindgebruiker aan? Wie heeft dat thuis (laat staan, gaat erin luisteren). Dus aan die metingen hebben jullie niets, want jullie ruimte is wellicht anders.

Oke....is niet de insteek die ik apprecieer maar als jullie daarvoor gekozen hebben dan hebben jullie daarvoor gekozen.

Bedankt voor je antwoord.

Gr. Hans

« Reactie #72 Gepost op: 6 december 2017, 22:23:06 »
Dag Jef,

Kunnen de Metingen die wel van belang zijn...om een geschikt bijpassende versterker
te selecteren wel worden gegeven.
En dan bedoel ik het rendement van het systeem,en de minimale impedantie.

De huidige versterker van 2watt met een 45 buis waarmee ik nu speel op Voxativ breedbandspeakers
zal wellicht niet geschikt zijn voor mijn toekomstige Ilumnia's.

Gr, Willard

« Reactie #73 Gepost op: 6 december 2017, 23:18:27 »

Gr. Hans

Oke....is niet de insteek die ik apprecieer maar als jullie daarvoor gekozen hebben dan hebben jullie daarvoor gekozen.

Bedankt voor je antwoord.

Gr. Hans

Ik merk enige teleurstelling. Dat is niet onze bedoeling. Stuur me even een PM en ik stuur je mijn laatste in-room frequentiemeting als ik je er een plezier mee kan doen.

*

chansig

• 10431
« Reactie #74 Gepost op: 7 december 2017, 22:30:30 »
Teleurstelling is een groot woord. Dus nee...niet nodig. Ieder zijn ding. Op het htforum ook al geschreven: Het is alsof je een raceauto al standaard gaat aanpassen aan de circuits waarop hij moet gaan rijden. Ik heb liever een auto die kneiter hard kan en dan aangepast wordt op het moment als het circuit daar is.

Mijn inziens gooi je al iets weg wat mogelijk niet weg hoeft....staat los van de techniek ed...daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Alleen een freq meting is ook weinig zeggend. Zeker als je die in een normale kamer doet.

Raceauto is speaker, circuit is kamer.

Gr. Hans