bijzondere jamo speakers
« Gepost op: 15 november 2017, 13:33:54 »
jamo pp 2504 speakers

bij een kennis van mij dit set enorme luidsprekers gekregen.

kennis heeft een huis uit een faillissement gekocht incl alle bij behorende spullen en rommel,daar zaten dus ook deze speakers bij.
als dank voor wat bewezen diensten deze reuzen gekregen.

1 klein probleem de randen volledig verdroogt .
restvan de speakers zijn echt in een mint staat en alle units spelen(ook de woofers bewegen)

nu heb ik zelf jaren lang met de infinity kappa 8.2 gespeeld op een tandberg versterker van 2x 220 watt rms , dus qua afmetingen ben ik wel wat gewend.
nu is de vraag , loont het om deze 6 woofers te laten herstellen ? dit is een zo genaamd push pull systeem,

en de volgende vraag is of er iemand is die deze speakers kent of deze in volle glorie heeft horen spelen?
op het www is erg weinig te vinden over deze speakers .

op het moment speel ik met een combi van mcintosh eindversterking en b&w speakers, dus aan vermogens gebrek zal het niet liggen als deze reuzen gerepareerd gaan worden.

tot slot de vraag of en in het zuiden van nederland of rond antwerpen leden zijn die dit werk zouden kunnen en willen uitvoeren tegen betaling uiteraard.

BTW excuses dat ik zo kom binnen vallen op dit mooie forum zonder me eerst voor te stellen, zal dit deze week in orde gaan maken. de voornaam is dennis hier, en voor iedereen alvast een aangename kennismaking.

« Laatst bewerkt op: 15 november 2017, 13:57:33 door denu »

*

geerd

• 5210
  • scheun ja
Re: bijzondere jamo speakers
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2017, 20:11:08 »
de randen koste zo rond de 9 euro de luidsprekers zijn per set tussen de 100 en 150 euro waard weg goed werkend natuurlijk .
kun je zelf de randen vervangen zou dat met lijm 10 euro ps zijn laten doen komt de prijs boven de waarde uit
les is more

*

Heintje

• 1237
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2017, 23:07:29 »
Welkom hier !  ;)

Dit zijn heel aardige luidsprekers (ik heb ze destijds verkocht in de winkel) en het is in elk geval de moeite om de 6 "basluidsprekers" (let op: het zijn twee verschillende maten, vier identieke en twee identieke!) te voorzien van een verse foamrand.
Dat kan je zelf als je nauwkeurig werkt en de onderdelen zijn zoals Geert het zegt gewoon verkrijgbaar. Je hebt er twee flesjes speciale lijm bij nodig, bestel die dus mee.
Ook zou ik dan de condensatoren in het wisselfilter vervangen door exact dezelfde waarde en hetzelfde type. De waarden staan gewoon op de condensatoren. Maak niet de fout om er hele dure/andere typen condensatoren of andere waarden in te stoppen (een hoger voltage dan wat er nu in zit mag wel), dan help je de hele klank naar de knoppen.

Ik meen zo uit mijn hoofd dat deze typen wel het Jamo push-pull systeem hebben, maar niet het CBR-systeem.
Push-pull betekent dat er intern twee woofers tegen elkaar zijn gemonteerd die in tegenfase zijn aangesloten. Daardoor heb je als het ware een "dubbele motor op één basluidspreker". Ze geven ook een mooie strakke bas af als ze in orde zijn. Controleer dus de surrounds van alle speakers voordat je nieuwe foamranden bestelt.
CBR hield in dat de basluidsprekers in een ijzeren buis zaten die de krachten die de luidspreker op de kast uitoefent, vermindert (en tevens een groot formaat basreflex opening waren als ik het mij goed herinner).
Ze hadden ook een vrij hoog rendement en ze kunnen redelijk hard.
Het is qua klank wel een vintage luidspreker, dus als je een "soundstage" uit deze luidsprekers verwacht, zit je fout.

Ze zijn in elk geval de moeite waard om op te knappen, zeker omdat je dat voor onder de 100 Euro aan onderdelen voor elkaar kan krijgen.
Informeer maar eens bij http://www.speakerrepairshop.nl voor de onderdelen, die hebben vakkennis en ervaring.
Je kunt zonder meer zelf het vervangen van de defecte voorste foam ophang/centreerranden uitvoeren, een goede handleiding vind je hier: http://www.goodhifi.com/Refoam%20Instructions/Refoam%20handleiding.htm
Blijf van de spreekspoel en spider (= de achterste centreer rand) af.
Ik heb dat enkele maanden geleden zelf ook uitgevoerd.
Aanvullende tips:
- markeer elke woofer waar en in welke stand hij in de kast zat, zodat je ze exact hetzelfde terug zet
- markeer op elke woofer welke draden waar aangesloten zaten
- fotografeer het wisselfilter en noteer van elke condensator welke waarde hij heeft (staat er op gedrukt) en of er een plus/min op aangegeven staat (en waar die zit).
- leg alle 6 luidsprekers op hun magneet op een schone tafel en zoek vooraf naar iets waarmee je de foamrand na het lijmen precies op de juiste plek op de conus kunt aandrukken (bi jmij was dat een bloempot) en iets waarmee je de foamrand na het lijmen precies op de juiste plek op de korf kunt aandrukken (bij mij was dat een pan uit de keuken), anders wordt het lijmen niets.
- doe luidspreker voor luidspreker in serieproductie en zorg vooraf voor genoeg grote wasknijpers om de luidsprekers te kunnen centreren (zie gebruikshandleiding.
- eerst alle conussen schoonkrabben (= foamresten er af halen), dan alle korven schoonkrabben (= foamresten er af halen), dan de nieuwe foamrand op de conus lijmen en het aandrukobject voor de binnenrand er op zetten met wat gewicht (0,5 kg) om het goed aan te drukken. Doe ze zo alle 6 achter elkaar in serieproductie.
- daarna bevestig je de foamrand voor test met vier wasknijpers op de korf en je drukt de conus met je vingers rondom de stofkap op de conus in tot aan de magneet: dan mag niets aanlopen. Als dat zo is, lijm je op 4 plekken midden tussen de bestaande wasknijpers in de foamrand aan de korf met een wasknijper er op. Na drogen controleer je of de conus nog steeds vrij loopt over de hele lengte. Als dat zo is lijm je de nog niet gelijmde delen aan de korf en je zet het aandrukobject (0,5 kg) boor de buitenrand er op.
- na het drogen controleer je of alles overal vast zit: foutjes lijm je alsnog vast met wat van de juiste lijm.
Daarna monteer je alles terug en laat je de luidsprekers enkele dagen inspelen met muziek met aardig wat bas (ze moeten wel bewegen, maar het hoeft niet kapot).
- daarna luister je of alle luidsprekers werken en of de condensatoren uit het wisselfilter nog goed zijn. Zo niet: dan zoek je dezelfde waarden condensatoren die er nu in zitten en je vervangt ze /laat ze vervangen door iemand die goed kan solderen.
- laat alle originele bedrading er in zitten en vervang die niet door "betere": de bedrading is bij alle Jamo's deel van het ontwerp en de belastbaarheid/klank verandert met andere bedrading.

Vragen: meld het maar.

« Laatst bewerkt op: 16 november 2017, 23:39:05 door Heintje »

*

a.b.

• 8456
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2017, 00:06:30 »
Welkom, dat lijken me heel aardige LS en zeker de moeite om te knappen.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

hrcc

• 611
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2017, 05:49:30 »
Welkom hier !  ;)

Dit zijn heel aardige luidsprekers (ik heb ze destijds verkocht in de winkel) en het is in elk geval de moeite om de 6 "basluidsprekers" (let op: het zijn twee verschillende maten, vier identieke en twee identieke!) te voorzien van een verse foamrand.
Dat kan je zelf als je nauwkeurig werkt en de onderdelen zijn zoals Geert het zegt gewoon verkrijgbaar. Je hebt er twee flesjes speciale lijm bij nodig, bestel die dus mee.
Ook zou ik dan de condensatoren in het wisselfilter vervangen door exact dezelfde waarde en hetzelfde type. De waarden staan gewoon op de condensatoren. Maak niet de fout om er hele dure/andere typen condensatoren of andere waarden in te stoppen (een hoger voltage dan wat er nu in zit mag wel), dan help je de hele klank naar de knoppen.

Ik meen zo uit mijn hoofd dat deze typen wel het Jamo push-pull systeem hebben, maar niet het CBR-systeem.
Push-pull betekent dat er intern twee woofers tegen elkaar zijn gemonteerd die in tegenfase zijn aangesloten. Daardoor heb je als het ware een "dubbele motor op één basluidspreker". Ze geven ook een mooie strakke bas af als ze in orde zijn. Controleer dus de surrounds van alle speakers voordat je nieuwe foamranden bestelt.
CBR hield in dat de basluidsprekers in een ijzeren buis zaten die de krachten die de luidspreker op de kast uitoefent, vermindert (en tevens een groot formaat basreflex opening waren als ik het mij goed herinner).
Ze hadden ook een vrij hoog rendement en ze kunnen redelijk hard.
Het is qua klank wel een vintage luidspreker, dus als je een "soundstage" uit deze luidsprekers verwacht, zit je fout.

Ze zijn in elk geval de moeite waard om op te knappen, zeker omdat je dat voor onder de 100 Euro aan onderdelen voor elkaar kan krijgen.
Informeer maar eens bij http://www.speakerrepairshop.nl voor de onderdelen, die hebben vakkennis en ervaring.
Je kunt zonder meer zelf het vervangen van de defecte voorste foam ophang/centreerranden uitvoeren, een goede handleiding vind je hier: http://www.goodhifi.com/Refoam%20Instructions/Refoam%20handleiding.htm
Blijf van de spreekspoel en spider (= de achterste centreer rand) af.
Ik heb dat enkele maanden geleden zelf ook uitgevoerd.
Aanvullende tips:
- markeer elke woofer waar en in welke stand hij in de kast zat, zodat je ze exact hetzelfde terug zet
- markeer op elke woofer welke draden waar aangesloten zaten
- fotografeer het wisselfilter en noteer van elke condensator welke waarde hij heeft (staat er op gedrukt) en of er een plus/min op aangegeven staat (en waar die zit).
- leg alle 6 luidsprekers op hun magneet op een schone tafel en zoek vooraf naar iets waarmee je de foamrand na het lijmen precies op de juiste plek op de conus kunt aandrukken (bi jmij was dat een bloempot) en iets waarmee je de foamrand na het lijmen precies op de juiste plek op de korf kunt aandrukken (bij mij was dat een pan uit de keuken), anders wordt het lijmen niets.
- doe luidspreker voor luidspreker in serieproductie en zorg vooraf voor genoeg grote wasknijpers om de luidsprekers te kunnen centreren (zie gebruikshandleiding.
- eerst alle conussen schoonkrabben (= foamresten er af halen), dan alle korven schoonkrabben (= foamresten er af halen), dan de nieuwe foamrand op de conus lijmen en het aandrukobject voor de binnenrand er op zetten met wat gewicht (0,5 kg) om het goed aan te drukken. Doe ze zo alle 6 achter elkaar in serieproductie.
- daarna bevestig je de foamrand voor test met vier wasknijpers op de korf en je drukt de conus met je vingers rondom de stofkap op de conus in tot aan de magneet: dan mag niets aanlopen. Als dat zo is, lijm je op 4 plekken midden tussen de bestaande wasknijpers in de foamrand aan de korf met een wasknijper er op. Na drogen controleer je of de conus nog steeds vrij loopt over de hele lengte. Als dat zo is lijm je de nog niet gelijmde delen aan de korf en je zet het aandrukobject (0,5 kg) boor de buitenrand er op.
- na het drogen controleer je of alles overal vast zit: foutjes lijm je alsnog vast met wat van de juiste lijm.
Daarna monteer je alles terug en laat je de luidsprekers enkele dagen inspelen met muziek met aardig wat bas (ze moeten wel bewegen, maar het hoeft niet kapot).
- daarna luister je of alle luidsprekers werken en of de condensatoren uit het wisselfilter nog goed zijn. Zo niet: dan zoek je dezelfde waarden condensatoren die er nu in zitten en je vervangt ze /laat ze vervangen door iemand die goed kan solderen.
- laat alle originele bedrading er in zitten en vervang die niet door "betere": de bedrading is bij alle Jamo's deel van het ontwerp en de belastbaarheid/klank verandert met andere bedrading.

Vragen: meld het maar.

Zo, en dan nu aan de slag Denu, van het weekend al wat te doen ? ;)
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2017, 14:14:16 »
ik heb zelf de pp3000 staan. als de set werkt. super bas. als je ze goedkoop kan restaureren. zal ik het zeker doen. leuke krachtpatsers. wel groot

« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2017, 21:55:28 »
wow, bedankt voor het uitgebreide reparatie advies heintje !!!!!!

en deze vintage sound is idd precies wat wij zoeken.

als we het heel lief vragen aan je, zou jij evt interesse hebben om deze beesten te repareren(uiteraard tegen betaling !!!) en uiteraard zouden we ze brengen en ophalen en alle materialen betalen en zelfs de geschatte kosten voor reparatie.

mocht je dat willen doen(zit zeker geen tijdsdruk achter ) laat het dan even weten,desnoods via een pm.

tot hier al ontzettend bedank voor je input\advies,en natuurlijk ook voor de anderen die gereageerd hebben

*

Not Tubeless

• 2876
  • Zukke grote wappers jonguh!
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2017, 22:21:57 »
CBR zat in een plastic buis. Een dubbele zelfs. Eentje waarin de speaker zat en eentje die vast aan de baffle zat. De buizen waren onderling gekoppeld met vier rubberen blokjes. Idee was dat ongewenste trillingen niet in de baffle terecht kwamen.
If it got no swing, it ain't my thing...

*

Heintje

• 1237
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2017, 00:02:55 »
@denu: ik denk er even over na.

@Not Tubeless: ik dacht ooit zo'n CBR-buis te hebben gezien vol roest, daarom dacht ik dat die van metaal was.
Ik weet het gewoon niet meer precies (ben zelf ook al vintage....).  :P

« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2017, 09:04:26 »
ik heb zelf een half jaar geleden de pp3000 onder hande genomen. de randen zijn overal nog te bestellen. en is goed zelf te doen. ik was alleen voor mijn subs ongeveer 45 euro kwijt aan onderdelen en geduld. zoek maar op pp3000. daar staan wat foto,s. de tweeters heb ik ook weer vervangen door de orginele.

*

Heintje

• 1237
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2017, 17:04:46 »
Hoe is dit afgelopen?

« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2017, 12:37:58 »
op dit moment staan ze nog even stil, ik zal deze week aan een mede forum lid een mail sturen, die zou er over denken om de revisie te doen,(uiteraard tegen een goede vergoeding!) ivm de feestdagen ff pas op de plaats gemaakt.

als dit lid het wil doen dan is het afwachten , maar houd jullie zeker op de hoogte