*

muziekfreak

• **
  • 72
  • Niet veel temelden!
USA en Cambridge Audio R50...uit de ballenbak?!!??
« Gepost op: 21 november 2017, 22:19:05 »
Voorwoord

Wederom kruipt het bloed waar het niet kruipen kan, ik ben net een kraai als het mooi oogt dan piekt dat mij intresse.
Dit is een van zulke kopen, apart, nog nooit gezien laat staan dat ik "ze" ken. Ik speur sites af, Ebay, Letgo,Facebook groepen enzo en we hopen allemaal op iets wat net jou trekt.

Gisteren overkwam mij dat wederom, en ik moet het wederom delen met de audio-freaks hier. Wellicht voor sommige is het zelfs nostalgie..

Emotioneel afscheid

Letgo chat: Do you still have the R50 speakers sir?
Seller: Yes sir, we can meet up...

Dus ik ging erop uit naar een andere county om deze beesten tezien, wat een aparte jaren 70 speaker! En zwaar met zijn 44kg per stuk of 88kg per set niet echt bepaalt een die je op de schouder op de fiets naar huis neemt. De beste man was de eerste eigenaar, is er altijd bijzonder zuinig op geweest maar de WAF factor. Was helaas verdwenen, ze moesten plaats maken voor de allom bekende melk pakkies met een mooie dikke BOSE sticker derop.

Ik ging erheen, met een paar albums, niets tegek en spotify op de telefoon gezien hij een bluetooth connectie heeft op zijn versterking.
Dus ik ging daarheen, en luisterde vluchtig een paar nummers en zorgde ervoor dat alle units werkte. Ik had geen tijd, om lang teluisteren, omdat de beste man zijn verhaal deed...

Hij werd redelijk emotioneel, vanuit de UK verhuist naar de USA en nam deze speakers mee. Zijn vader had ze destijds gekocht voor hem, de man is reeds overleden wat het nog erger maakte. Ik gaf hem vlug mijn geld (80usd voor de set) en maakte me uit de voeten, ik ben eerlijk! OP EN TOP NEDERLANDER, ik vind het sneu enz, maar ik kom voor de speakers. En niet zijn levens-verhaal, met respect gaf ik hem een hand en op weg naar huis.

Cambridge Audio R50

Nou ik heb gelukkig een pick-up truck dus ik kan alles makkelijk versjouwen echter met 44kg per speaker een trap op is toch redelijk lastig.
Eenmaal boven aangekomen, snel aangesloten en de versterker (https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=42479.0) op stereo gezet en ingestelt op grote fronts. Zodat mijn subs uitgeschakelt blijven het viel me op dat de front van hout gemaakt zijn apart en redelijk bizar. Het zijn transmissielijn speakers, sterker nog een oud artikel wat ik uitvoerig doorgelezen heb laat weten dat dit een van de eerste tranmissielijn speaker was op de markt. Het was iets totaal nieuw in de jaren 70tig, deze speakers zijn gebouwd als een tank.

Met zijn  H110 x D45 x W33 cm en de 44kg per kant (ik heb ze gewogen ze wegen 50kg per stuk) zeker een echte speaker en geen box wat van je vloer aftrilt. Ik geloof zelfs dat dit ontwerp TL speaker (door B. J. Webb) nog altijd her en der gebruikt word. Het zette een standaard destijds mits mijn info verkeerd is natuurlijk. De units zijn KEF, en de frequency response is 25hz-25khz en er is verassend genoeg, meer dan genoeg tevinden nog aan schema's en modificaties. Wat deze speaker bijzonder maakt in mijn ogen is de LAGE wattage 25 watt! En dat is redelijk aan de lage kant voor deze dagen! Ik zal hier een paar links posten die bijzonder informatief zijn m.b.t. het verhaal achter deze ouwe beesten.

Link vind je een NEDERLANDS review, waar ze overvlogen al die jaren terug en deze speakers op de test namen.
Mooi stuk leesvoer.

Conclusie

Een typerend diep strak TL laag, ik herken dat laag meteen van mijn voormalige Synthese 2 speakers die een TL laag principe hanteerde.
Je merkt wel dat KEF (Engels) het tegenover gestelde is van wat ik gewend ben van mijn Infinity speakers. Die zijn feller op het hoog en laten je ook echt weten waar de grens ligt. Met deze speakers, erg "laid back" diep laag, en "warm" qua geluid, jazzy,klassiek doet het erg goed op deze speaker. Je raakt wel snel je limiet met bass heavy muziek, maar dat drukt de pret niet! Het is apart en ik heb ze erg goedkoop in goede staat gekocht bijzonder stuk historie wat er nu speelt op de achtergrond. 

Links

Gramophone 1972 review
https://farm4.staticflickr.com/3843/14543096811_5f77968d06_c.jpg

*

Opa S.

• 6800
  • O<erveendfant terrible, presumed preppy
    • Second Life Audio
Re: USA en Cambridge Audio R50...uit de ballenbak?!!??
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2017, 22:22:30 »
Natuurlijk een geweldige aankoop, al helemaal voor dat geld.

Af en toe heb ik ook wel eens de neiging om naar de US te verhuizen...

Maar die presidenten...
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__
               (___/  (___/  (___/

*

minplus

• 7425
  • relax, don't do it
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2017, 22:51:02 »
x2
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

muziekfreak

• **
  • 72
  • Niet veel temelden!
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2017, 23:23:22 »

Kwam ik zomaar tegen  8)