T+A Spectrum ADL II met kapotte Vifa tweeters, zoek vervanging!
« Gepost op: 24 november 2017, 14:32:43 »
Hallo Audiofreaks,

Ik heb een setje T+A Spectrum ADL II kunnen bemachtigen. Met enige emotionele waarde, daar dit de speakers zijn die mijn pa (jullie niet onbekend) al sinds 1985 heeft (5 jaar ouder dan ikzelf!) en ik met deze speakers ben opgegroeid. Ik zit al jaren te azen op het overnemen van de speakers van vaders, maar die wil ze maar niet opgeven...

Nu heb ik ze, maar beide tweeters zijn stuk. De tweeters zijn een setje Vifa D-25-TG-13. Die zijn echter nauwelijks te krijgen, op een paar hits op eBay na. In de ADL II's van vaders zitten daarnaast Vifa D-19-TD-5. Ook heb ik gelezen dat Vifa in het verleden verschillende nummers (de laatste 1 of 2 cijfers) toewees aan verschillende fabrikanten, maar de tweeters praktisch hetzelfde zijn. Ik heb me ook al suf gegoogled, maar zonder veel resultaat.

Mijn vraag nu is, welke tweeters kan ik in die Spectrum ADL II's doen? Welke tweeters van welke series van Vifa? Kwam o.a. dit lijstje tegen: http://www.tymphany.com/sound-lab/data-sheet-archive/peerless-transducer-discontinued-model-830670/

Of bijvoorbeeld een generatie tweeters die wat nieuwer en makkelijker te verkrijgen is? En waar moet ik dan rekening mee houden (afmetingen, moet het dezelfde weerstand zijn, enz.)?

Alvast enorm bedankt!
« Laatst bewerkt op: 24 november 2017, 14:35:21 door paters_zoon »

*

richard

• 3618
Re: T+A Spectrum ADL II met kapotte Vifa tweeters, zoek vervanging!
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2017, 15:04:48 »
1" tweeters of 3/4" tweeters zit wel verschil iin, ik weet niet of die zomaar uitwisselbaar zijn. Is het filter hetzelfde in beide luidsprekers? En TSR repareert ook tweeters, dus wie weet dat de adviezen aan je vader ook voor jou kunnen gelden.
Genoeg is beter.

« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2017, 15:16:45 »
1" tweeters of 3/4" tweeters zit wel verschil iin, ik weet niet of die zomaar uitwisselbaar zijn. Is het filter hetzelfde in beide luidsprekers? En TSR repareert ook tweeters, dus wie weet dat de adviezen aan je vader ook voor jou kunnen gelden.
Het is ook niet de bedoeling dat ik zijn tweeters eruit schroef en in de mijne schroef, ik vermoed dat hij me dan onterft  ;)

Plaatste het meer omdat het opmerkelijk is dat er twee redelijk verschillende tweeters in dezelfde soort speakers zitten, als hint op wat er misschien mogelijk is in mijn geval bij de aanschaf van een nieuwe set tweeters.

« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2017, 16:46:27 »
Heb inmiddels contact gehad met Speakerenco te Haarlem, die mij wisten te vertellen dat er probleemloos een nieuwere generatie Vifa tweeters in geplaatst kunnen worden, de HT275-2.

*

J.B.L

• 3401
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2017, 17:50:07 »
Hoe stuk zijn de oude tweeters? 0 weerstand op de multimeter, of spelen ze nog maar met vervorming?
Als ze nog spelen maar vervormen, dan zit er mogelijk ferrofluide in dat hard is geworden en dat is te herstellen.

Vifa D25 waren zo populair dat er wel een versie te vinden moet zijn, die prima past.
Ik zou liever die nemen met dezelfde impedantie als de oude exemplaren om de originele looks te behouden dan een set nieuwe van 90,-

« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2017, 10:32:09 »
Hoe stuk zijn de oude tweeters? 0 weerstand op de multimeter, of spelen ze nog maar met vervorming?
Als ze nog spelen maar vervormen, dan zit er mogelijk ferrofluide in dat hard is geworden en dat is te herstellen.

Vifa D25 waren zo populair dat er wel een versie te vinden moet zijn, die prima past.
Ik zou liever die nemen met dezelfde impedantie als de oude exemplaren om de originele looks te behouden dan een set nieuwe van 90,-
Ik heb helaas geen multimeter, ik zal eens kijken of ik ergens kan ritselen.

Een van de tweeters lijkt aardig overleden te zijn. Toen ik de kast openschroefde zaten de kabels niet eens meer vast, maar deze verbinden leverde niks op.

De ander lijkt nog wel leven in te zitten, maar gek genoeg alleen als ik m'n vinger op de cone houd, dan komt er een lelijk (en volgens mij ook zachter dan normaal) geluid uit.

Kan je me mogelijk een beetje in de goede richting wijzen vwb een tweedehands vervanging? Is het alleen de impedantie die van belang is? Andere specificaties (behalve de afmetingen natuurlijk) niet?

Toevoeging: kom overigens haast niks tegen tweedehands als ik zo een beetje google.

BVD!
« Laatst bewerkt op: 5 december 2017, 10:34:15 door paters_zoon »

*

richard

• 3618
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2017, 18:56:14 »
De ander lijkt nog wel leven in te zitten, maar gek genoeg alleen als ik m'n vinger op de cone houd,
Als hij al niet stuk was...
Citaat
Kan je me mogelijk een beetje in de goede richting wijzen vwb een tweedehands vervanging? Is het alleen de impedantie die van belang is? Andere specificaties (behalve de afmetingen natuurlijk) niet?
Impedantie, impedantieverloop, rendement, resonantiefrequentie, vervormingscijfers en eigenlijk ook het klankkarakter.
Genoeg is beter.

« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2017, 21:53:27 »
De ander lijkt nog wel leven in te zitten, maar gek genoeg alleen als ik m'n vinger op de cone houd,
Als hij al niet stuk was...
Citaat
Impedantie, impedantieverloop, rendement, resonantiefrequentie, vervormingscijfers en eigenlijk ook het klankkarakter.
Heel zachtjes natuurlijk  ;)

Dank voor het antwoord!

*

Roots

• 1600
  • I am Krelled
« Reactie #8 Gepost op: 5 december 2017, 22:02:23 »
Ik zou gewoon met Speaker & Co in zee gaan...Met lekkere frisse tweeters is niks mis mee.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SACD 555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX