Ingangsvolume Nad verminderen
« Gepost op: 25 november 2017, 16:47:53 »
Hallo allemaal,

Ik heb al een hele tijd een NAD C325BEE die ik tot mijn tevredenheid combineer met een NAD T513 cd speler. Probleem hiermee is dat de CD speler blijkbaar nogal veel volume levert voor de versterker. De volumeknop een halve centimeter draaien geeft al een gigantisch verschil in volume. Ik draai hem nooit voorbij 2 - 3 want dat is al echt luid. Nochtans werden ze als set verkocht.
Ik heb me laten vertellen dat dit voor de geluidskwaliteit niet top is van helemaal in het begin van het "bereik" te blijven. Iets met gelijkloop ofzo.
Nu heb ik vroeger op het internet ingangsvolume verminderaars te koop geweten maar ik vind ze niet meer terug.
Weet iemand waar ik die zou kunnen vinden? Of heeft er iemand nog ideeën over dit onderwerp?

Alvast bedankt.

R.
"Some gal would giggle and I'ld get red
Some guy would laugh and I'ld bust his head"
(Johnny Cash)

*

chansig

• 10495
Re: Ingangsvolume Nad verminderen
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2017, 16:58:09 »
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2017, 17:57:17 »
Ja voilà ! Heel erg bedankt. Ik wist dat het bestond maar ik kon het dus gewoon niet meer vinden.
(Johnny Cash)

*

chansig

• 10495
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2017, 18:26:36 »
Duurde bij mij ook even voordat ik op de benaming kwam. Succes en verders veel plezier van je set.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Sonos, SPL min Phonitor, ZMF Blackwood

*

Rubble

• 10179
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2017, 18:29:38 »
"Ettènjoeweetor"

Je weet toch . . .
"Gold fokken chains hang op my borskas.
Ruik soos Palmolive want dis waarmee ek my wors was."

Jack Parow

« Reactie #5 Gepost op: 18 december 2017, 12:16:06 »
"Ettènjoeweetor"

Je weet toch . . .

:)

Ter bevordering van het algemeen belang dacht ik nog even wat extra info te geven.

De Rothwell "attenuators" zijn de meest bekende en blijkbaar van goede kwaliteit.

Ondertussen heb ik nog wat opzoekwerk gedaan. Met de zoekopdracht "RCA attenuator" (danku, Rubble) kom je al een heel eind. Er zijn er zelfs die per 5 dB instelbaar zijn. Die zien er ook van goede kwaliteit uit en ik denk dat ik die ga aanschaffen. Volgens de website van Rothwell levert een vermindering van 10 decibel een verplaatsing op de "klok" van je volumeknop van 2 à 3 uur op. In mijn geval zou ik dan op een uur of 10-11 zitten wat prima zou moeten zijn. Maar een extra 5 dB is voor mij misschien nog beter. De Rothwells kunnen trouwens besteld worden met een verzwakking van 10 of 20 dB.

Op de Rothwell website staat ook wat uitleg over de problemen die een te sterk signaal kunnen veroorzaken. Eén daarvan is het verschuiven van het stereobeeld naar één kanaal. 90% van het geluid komt dan uit 1 luidspreker. Ik had dit probleem een hele tijd geleden. Ik was er toen op een ander forum een topic over begonnen waarna zich een verhitte discussie ontwikkelde tussen twee forumleden. Eén beweerde dat het door het te sterke signaal kwam, volgens de andere was er een defect aan de versterker. Eigenaardig genoeg is het probleem vanzelf weg gegaan.

Hier nog de links : Signaalverzwakker op Ebay   Rothwell

« Laatst bewerkt op: 18 december 2017, 12:27:10 door Easy-R »
(Johnny Cash)

*

oordopje

• *
  • 30
  • Nytech/Royd/REL en de gekste tweaks
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2017, 12:06:54 »
Inderdaad gaat dit topic over hetzelfde wat ik gestart ben over het verzwakken van het signaal (22 november). Dus ik sluit hier maar aan.

Ik heb er voor gekozen om een regelbare verzwakker aan te schaffen (NVA p20). Die worden verkocht als passieve voorversterker. Het idee is dat ik dan het signaal kan instellen en zo als het ware de optimale balans kan vinden. Dat kun je met een vaste verzwakker in de kabel niet. Moet natuurlijk wel het materiaal in het kastje goed zijn.

Deze heeft twee ingangen wat voor mij genoeg is. Kost €100,- nieuw, dus daar kun je wel wat voor uittesten.

Heb hem nog niet in huis (komt na de kerst uit de UK). Dus dan proberen. Altijd leuk.

*

Heintje

• 1237
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2017, 00:34:11 »
@ Easy-R:
Ik zie geen merk.
Zonder nuffig te doen over merken vs. merkloos of prijzen wil ik je toch aanraden na in gebruikname van de verzwakkers bij vreemde verschijnselen éérst naar je verzwakkeers te kijken en die een keer los te halen / opnieuw er tussen te zetten en de schakelaars een keertje te verplaatsen.
Je zult niet de eerste zijn die zoiets naar volle tevredenheid in gebruik neemt en zich maanden later mottig zoekt naar vreemde verschijnselen die zich door contactproblemen voordoen.
Maar in elk veel luisterplezier toegewenst als ze zijn aangekomen en je volumeregelaar in een aangenamer regelbaar bereik zit!

« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2017, 17:37:29 »
Inderdaad gaat dit topic over hetzelfde wat ik gestart ben over het verzwakken van het signaal (22 november). Dus ik sluit hier maar aan.

Ik heb er voor gekozen om een regelbare verzwakker aan te schaffen (NVA p20). Die worden verkocht als passieve voorversterker. Het idee is dat ik dan het signaal kan instellen en zo als het ware de optimale balans kan vinden. Dat kun je met een vaste verzwakker in de kabel niet. Moet natuurlijk wel het materiaal in het kastje goed zijn.

Deze heeft twee ingangen wat voor mij genoeg is. Kost €100,- nieuw, dus daar kun je wel wat voor uittesten.

Heb hem nog niet in huis (komt na de kerst uit de UK). Dus dan proberen. Altijd leuk.

Ja dat ziet er wel wat beter uit dan die "stekkers". Ook om wat Heintje hieronder zegt over storingen die zich gaan manifesteren. Ik zat me eigenlijk al af te vragen of zo'n schakelaartje wel naar behoren werkt. Misschien maar goed dat ik ze nog niet gekocht heb.  In ieder geval succes met de P20  :).

@Heintje : ik had inderdaad het merk er moeten bij zetten. Op de bijgevoegde link kon je ook wel klikken.

Zonder nuffig te doen over merken vs. merkloos of prijzen wil ik je toch aanraden na in gebruikname van de verzwakkers bij vreemde verschijnselen éérst naar je verzwakkeers te kijken en die een keer los te halen / opnieuw er tussen te zetten en de schakelaars een keertje te verplaatsen.
Je zult niet de eerste zijn die zoiets naar volle tevredenheid in gebruik neemt en zich maanden later mottig zoekt naar vreemde verschijnselen die zich door contactproblemen voordoen.
Maar in elk veel luisterplezier toegewenst als ze zijn aangekomen en je volumeregelaar in een aangenamer regelbaar bereik zit!
(Johnny Cash)

*

oordopje

• *
  • 30
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2017, 19:49:03 »
Zodra ik weet hoe het bevalt laat ik het horen.

*

oordopje

• *
  • 30
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2018, 16:53:37 »
Eindelijk even de ruimte gehad om de NVA p20 te testen. Wat was ook alweer de opzet? Als ik de volumeregelaar van mijn Nytech CA252 op ca 20% had staan was er al 85 tot 90 decibel in de kamer. Veel (te veel) ruimte dus. Het idee was daarom dat het verlagen van het ingangssignaal (toch al verhoogd door de Monarchy DIP en de MF buizenbuffer) tot een verdere verbetering van het geluid kon leiden (minder kans op oversturing). De NVA p20 is een passieve voorversterker: eigenlijk een volumeregelaar tussen de bron en de versterker.

Het is waar gebleken. Ik heb de NVA op ca 60% staan en de Nytech nu op ca 45%. Er is meer rust in het geluid. Minder uitschieters in het hoog zonder verlies van detail als ik het zo mag zeggen. Diepte en breedte is super. Kan niet helemaal beoordelen of dat verbeterd is. Misschien ervaar ik dat zo nu er meer zuiverheid is.

Verlaag ik het ingangssignaal verder (onder verhoging van het volume volgens de versterker) dan raak ik wat punch kwijt. Dus dit is voorlopig de goeie mix.

Voor wie dat belangrijk vindt. Het is een prachtige gebouwd kastje. Piano zwart maar toch een beetje mat. En hij staat hoog op 4 pootjes waardoor hij mooi past op mijn 20cm brede Nytech zonder dat hij de koeling hindert. Blij mee dus.

*

minplus

• 7098
  • relax, don't do it
« Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2018, 17:42:50 »
Mooi dat het gelukt is. :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2018, 12:26:20 »
Eindelijk even de ruimte gehad om de NVA p20 te testen. Wat was ook alweer de opzet? Als ik de volumeregelaar van mijn Nytech CA252 op ca 20% had staan was er al 85 tot 90 decibel in de kamer. Veel (te veel) ruimte dus. Het idee was daarom dat het verlagen van het ingangssignaal (toch al verhoogd door de Monarchy DIP en de MF buizenbuffer) tot een verdere verbetering van het geluid kon leiden (minder kans op oversturing). De NVA p20 is een passieve voorversterker: eigenlijk een volumeregelaar tussen de bron en de versterker.

Het is waar gebleken. Ik heb de NVA op ca 60% staan en de Nytech nu op ca 45%. Er is meer rust in het geluid. Minder uitschieters in het hoog zonder verlies van detail als ik het zo mag zeggen. Diepte en breedte is super. Kan niet helemaal beoordelen of dat verbeterd is. Misschien ervaar ik dat zo nu er meer zuiverheid is.

Verlaag ik het ingangssignaal verder (onder verhoging van het volume volgens de versterker) dan raak ik wat punch kwijt. Dus dit is voorlopig de goeie mix.

Voor wie dat belangrijk vindt. Het is een prachtige gebouwd kastje. Piano zwart maar toch een beetje mat. En hij staat hoog op 4 pootjes waardoor hij mooi past op mijn 20cm brede Nytech zonder dat hij de koeling hindert. Blij mee dus.

Als we inderdaad eens wat meer tijd hadden om ons met onze geliefde hobby bezig te houden  ;).  Vandaar ook mijn alweer late reactie op je bericht.

Ik heb nog op verschillende plaatsen gelezen dat het geluid toch aanzienlijk kan vooruitgaan. Blij dat het goed voor je werkt.
(Johnny Cash)

*

oordopje

• *
  • 30
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2018, 11:40:31 »
Even een update van het effect van het verlagen van het ingangssignaal.
Na opnieuw beluisteren van opnames die ik tientallen keren gedraaid heb merk ik duidelijk meer breedte en diepte. Een achtergrondkoortje maakt zich helemaal los van de leadzang en verplaatst echt naar achteren.

Apart. En dat alleen maar omdat de versterker in een comfortabeler gebied opereert.

Voorheen had ik een CD speler waarvan het signaal ook regelbaar was (wel het analoge, maar dat maakt niet uit; het gaat om wat de versterker te verwerken krijgt). Dat maakte in geluidskwaliteit niets uit bij dezelfde versterker. Hoe kan het dat het nu dan wel zo werkt? Mogelijk is het signaal in mijn huidige opzet van betere kwaliteit (minder jitter kan ik mij voorstellen).

Dat zou dan kunnen betekenen dat de vraag of verlaging van het ingangssignaal voor verbetering van de geluidskwaliteit kan zorgen te beantwoorden is met: dat hangt ondermeer af van de kwaliteit van het signaal (en vast nog wel van meer zaken).

« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2018, 17:35:51 »
Voorheen had ik een CD speler waarvan het signaal ook regelbaar was (wel het analoge, maar dat maakt niet uit; het gaat om wat de versterker te verwerken krijgt). Dat maakte in geluidskwaliteit niets uit bij dezelfde versterker. Hoe kan het dat het nu dan wel zo werkt? Mogelijk is het signaal in mijn huidige opzet van betere kwaliteit (minder jitter kan ik mij voorstellen).

Dat zou dan kunnen betekenen dat de vraag of verlaging van het ingangssignaal voor verbetering van de geluidskwaliteit kan zorgen te beantwoorden is met: dat hangt ondermeer af van de kwaliteit van het signaal (en vast nog wel van meer zaken).

Verdorie, en ik dacht net dat ik er geweldig op ging vooruitgaan. Zoals altijd is het weer geen duidelijke zaak en hangt het van meerdere factoren af. Anderzijds heb ik wel een vrij goeie cd-speler (denk ik toch) en zou het resultaat dus best kunnen meevallen.

Wel leuk voor je dat je zoveel meer ruimte krijgt in je geluid. Dat is nu precies waar ik naar op zoek ben. En vele anderen met mij, veronderstel ik.
(Johnny Cash)