*

BunnY

• 17918
  • DON'T PANIC!!
Re: ortofon OM10/OM20
« Reactie #30 Gepost op: 6 december 2017, 17:41:46 »
Ik ben van gent en kom geregeld bij Niemand. Dus als je wil neem ik hem een keer mee hoor ;)
We'll see about that !!

*

Jo(ram)

• 286
  • the milkman of human kindness
« Reactie #31 Gepost op: 6 december 2017, 17:51:53 »
Ik ben van gent en kom geregeld bij Niemand. Dus als je wil neem ik hem een keer mee hoor ;)

Kzal het onthouden voor als ik eens in de buurt van Gent ben. Dank voor het voorstel.
Polk Yamaha Thorens Ortofon Marantz B&W Sennheiser Q-Acoustics

*

kanniks

• 3322
« Reactie #32 Gepost op: 6 december 2017, 20:31:05 »
De OM20 is een nude diamant, niks mis mee.

Geerd komt weer eens met zijn bewijs voor het gebruik van diamantpoeder, namelijk dat ene linkje van die Nederlandse webwinkel met wat summiere info zonder enige verwijzing naar de bron ervan. Nou dan gooi ik die tientallen andere linkjes + uitleg van dblarssen in datzelfde topic er nog maar ff tegenaan om de boel een beetje in balans te houden. ;D

https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=41336.msg1833894#msg1833894
https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=41336.msg1833424#msg1833424

« Reactie #33 Gepost op: 7 december 2017, 01:20:03 »
Besten,

Ik ben nooit te oud om te leren. Maar ik neem niet elk verhaal voor zoete koek aan. Het gevaarlijke is dat ik dingen ga roepen die nadelig kunnen zijn voor mensen die hun brood ermee verdienen. Ook bestaat het risico dat zaken anders bedoeld zijn dan hoe ze worden geinterpreteerd...
Maar ter zake; ik heb het verhaal gelezen waarnaar wordt verwezen. Ik maak daar niet uit op dat het gros van de naalden (voor de veel gebruikte categorie MM en MC) van inferieure synthetisch diamant is gemaakt die van mindere kwaliteit zou zijn dan gewoon diamant. Geperst hars met diamantpoeder wordt wel toegepast ter vervanging van saffier. Dat haal ik wel uit het verhaal. Het zegt echter niks over de verschillen tussen natuurdiamant en synthetisch diamant. Let wel; Diamant is als natuurproduct het hardste natuurmateriaal. maar er zijn artificieel materialen die harder zijn.  Ik ben niet op de hoogte van de huidige stand van de techniek om synthetisch diamant te produceren tegen gelijke of geringere kosten dan het verwerken van natuurdiamant. Het is wel aannemelijk dat met het toepassen van synthetisch diamant er meer verschillen in hardheid (en dus kwaliteit) zullen zijn. Voor zover mij bekend is er geen verschil in het ene diamant en het andere maar hardheidsmeting . Onder de microscoop ziet de natuurdiamant er helder uit als glas terwijl een synthetische er gelig mat uitziet. Er zijn echter naar mijn weten geen normen voor hardheid in de toepassing van synthetische diamant tov natuurdiamant.
ik begrijp echter niets van de keuze om naakte diamanten te koppelen aan uitsluitend de keuze van het materiaal van een synthetisch product zonder een uitleg te geven aan hoe dit decennia lang bestaat; Naakt/Nude/nacked is een hele schacht van diamant en bonded (engels) of ummanteld (duits) gaf aan dat het een verlijmde tip betrof op een metalen drager. En dat is tot de dag van vandaag zo en daar is internationaal geen twijfel over. Het lijkt nu dat het een eigenschap is van materiaal van synthetisch diamant ipv de bouw/stuctuurwijze. En dat is ofwel een verkeerde interpretatie van mijzelf of van de schrijver.

schaaf je kennis even wat bij Ronald hier wat info over waar naalden van zijn gemaakt waaruit wel blijkt dat het gros ervan geen diamant tip heeft .
onder diamant versta ik dus een natuurlijke diamant geen geperste uit industrie of kunststof met diamant poeder
http://www.pickupnaald.nl/naalden/info-naalden.html
naald grote is weer een ander verhaal en stamt uit de 78 toeren tijd maar dat is weer een verhaal apart

« Reactie #34 Gepost op: 8 december 2017, 09:15:30 »

Citaat
Besten,

Ik ben nooit te oud om te leren.

Dat is mooi want dit is waar:
Citaat
Dan nog iets over de loopwerken. de 190/2 van Thorens heeft niets te maken met de zware kwaliteit van oudere modellen zoals ondermeer de 160, 125 en 320.
de basis voor het loopwerk 190/2 is de oude 400-serie van Dual daterend uit eind jaren 80/begin jaren 90. Deze serie wordt tot de dag van vandaag door Dual gevoerd met aanpassingen. ook Thorens, Marantz en Philips hebben van deze basis gebruik gemaakt cq doen dat nog steeds.

Maar dit is quatsch:
Citaat
En ik herhaal; Het is een licht loopwerk met een (te) lichte motor.
Dat is namelijk een keuze van de otwikkelaar. Motor hoeft helemaal niet sterk te zijn zoals bv bij Nottingham, om toch het plateau met een constant toerental te laten draaien. In vrijwel alle snaaraangedreven platenspelers zit een motortje van niks ;). Voor powerrrrrr! moet je in de DD/DJ hoek zijn, of een tussenwiel oplossing zoeken.

*

Jo(ram)

• 286
  • the milkman of human kindness
« Reactie #35 Gepost op: 8 december 2017, 09:21:16 »
Ga zo verder heren, ik leer alleen maar bij...  :D
Polk Yamaha Thorens Ortofon Marantz B&W Sennheiser Q-Acoustics

*

Rubble

• 10065
« Reactie #36 Gepost op: 8 december 2017, 18:22:59 »

Citaat
Besten,

Maar dit is quatsch:
Citaat
Dat is namelijk een keuze van de otwikkelaar. Motor hoeft helemaal niet sterk te zijn zoals bv bij Nottingham, om toch het plateau met een constant toerental te laten draaien. In vrijwel alle snaaraangedreven platenspelers zit een motortje van niks ;). Voor powerrrrrr! moet je in de DD/DJ hoek zijn, of een tussenwiel oplossing zoeken.
Zijn die Thorensen ook 'quatsch locked'?  ;)
"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."

Steven Wright

*

Tdo

• 10604
  • Smurf?!
« Reactie #37 Gepost op: 8 december 2017, 18:38:35 »

Citaat
Besten,

Dat is mooi want dit is waar:
Citaat
Dan nog iets over de loopwerken. de 190/2 van Thorens heeft niets te maken met de zware kwaliteit van oudere modellen zoals ondermeer de 160, 125 en 320.
de basis voor het loopwerk 190/2 is de oude 400-serie van Dual daterend uit eind jaren 80/begin jaren 90. Deze serie wordt tot de dag van vandaag door Dual gevoerd met aanpassingen. ook Thorens, Marantz en Philips hebben van deze basis gebruik gemaakt cq doen dat nog steeds.

Maar dit is quatsch:
Citaat

Niet dat 't echt belangrijk is, maar Nottingham Analogue gebruikt ook žets te lichte motortjes. Wel een bewuste keuze, zo heb ik begrepen.